APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
Именни фрази с адноминален демонстратив в анафорична функция в новогръцкия език в съпоставка с определените именни фрази
[Demonstrative Noun Phrases in Anaphoric Function in Modern Greek in Comparison to Definite Descriptions]
/ Ирина Стрикова / Irina Strikova – стр./page 223
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Le discours de la presse écrite francophone algérienne: analyse des innovations linguistiques
[The Speech of the Algerian French-speaking Press: Analysis of Linguistic Innovations]
/ Iddou Samira – page 234
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Описание на курс по междукултурно разбиране
[Describing the Intercultural Understanding Course]
/ Рая Живкова-Крупева / Raya Zhivkova-Krupeva – стр./page 242
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
L’innovation pédagogique
/ Jamal El Kafi – стр./page 247
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
Пространствените ориентации в културата и в езика
[Space Orientations in Culture and in Language]
/ Палмира Легурска, Иля Златанов / Palmira Legurska, Ilya Zlatanov – стр./page 261
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Философски търсения и сюрреалистични мотиви
[Philosophy Search and Surrealistic Motives]
/ Светлана Ананиева / Svetlana Ananieva – стр./page 277
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
INAUGURAL LECTURE / ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ
Ранно езиково обучение: Усмивката има значение
[Early Language Education: A Smile Matters]
/ Екатерина Софрониева / Ekaterina Sofronieva – стр./page 279
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY / ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ
Лингводидактически ретроспективи, или За два български учебника по немски език от 30-те години на XX век
[Foreign Language Teaching Retrospectives or Outlines of Two Bulgarian Textbooks of German from the 1930s]
/ Весела Белчева, Свилен Станчев / Vesela Belcheva, Svilen Stanchev – стр./page 289
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Les Slaves: cours inaugural au Collège de France
[The Slavs: Inaugural Course at the Collège de France]
/ Adam Mickiewicz – стр./page 296
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EVENTS / ХРОНИКА
Colloque international “Le cours de linguistique générale et les sciences du langage en Europe orientale”
/ Emilie Wyss, Richard Medlinger, Aude Medico – стр./page 302
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Expérience et avenir du structuralisme
/ Tomáš Hoskovec – стр./page 306
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
PORTRAITS / ПОРТРЕТИ
С поклон пред делото на Радка Нинова
[A Tribute to Assoc. Prof. Radka Ninova]
/ Константин Караиванов / Konstantin Karaivanov – стр./page 314
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Предизвикателствата пред сеяча
[The Challenges Ahead of the Sower]
/ Данаил Данов / Danail Danov – стр./page 317
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Самоучител по английски език за средно напреднали с актуални текстове и ценни приложения
[A Self-Study Textbook for Intermediate Learners of English, Rich in Topical Stories and References]
/ Милка Хаджикотева / Milka Hadjikoteva – стр./page 320
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Нова книга в областта на училищната педагогика
[A new Book in the Field of School Pedagogy]
/ Албена Александрова / Albena Aleksandrova – стр./page 326
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ИМЕННИ ФРАЗИ С АДНОМИНАЛЕН ДЕМОНСТРАТИВ В АНАФОРИЧНА ФУНКЦИЯ В НОВОГРЪЦКИЯ ЕЗИК В СЪПОСТАВКА С ОПРЕДЕЛЕНИТЕ ИМЕННИ ФРАЗИ
Ирина Стрикова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда именните фрази с детерминатор адноминален демонстратив в анафорична функция в новогръцкия език в съпоставка с определените именни фрази. Най-напред се очертават семантичните характеристики на двата детерминатора, след което се разглеждат основни функции на показателните именни фрази в текста. За повечето от функциите са предоставени количествени данни от корпусно изследване на употребата на показателните и определените именни фрази.
Keywords: demonstrative noun phrases; definite descriptions; anaphora; corpus study
DEMONSTRATIVE NOUN PHRASES IN ANAPHORIC FUNCTION IN MODERN GREEK IN COMPARISON TO DEFINITE DESCRIPTIONS
Abstract. The paper presents a study regarding demonstrative noun phrases in anaphora in Modern Greek in comparison to definite descriptions. After outlining the semantic features of the two determiners, some of the functions of demonstrative noun phrases in discourse are discussed, including identification, modification, focus shift, topic establishment and expressive function. For some of these functions quantitative data are provided from a corpus of Greek newspaper articles.
Ms. Irina Strikova, Assist. Prof.
Department of Classical Studies
Sofia University (Bulgaria)
THE SPEECH OF THE ALGERIAN FRENCH-SPEAKING PRESS: ANALYSIS OF LINGUISTIC INNOVATIONS
Iddou Samira
Université de Mostaganem, Algérie
Abstract. The lexicon of languages spoken in Algeria, namely the French, is constantly evolving. The corollary of democracy: freedom of opinion and expression make the transitional period (1988-1990) with the emergence of independent media, such as the private press in particular, a good time to creativity activity of new words. This mutation, especially media that knows Algeria for more than thirty years, has a direct impact on the dynamics and the evolution of language practices among journalists.
Keywords: lexical innovation; neology; neologisms; formation processes of lexical; Algerian written press
ОПИСАНИЕ НА КУРС ПО МЕЖДУКУЛТУРНО РАЗБИРАНЕ
Рая Живкова-Крупева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Курсът по междукултурно разбиране е избираема дидактическа дисциплина, предназначена за студенти четвъртокурсници от специалността „Английска филология“ в СУ „Св. Климент Охридски“. В рамките на курса студентите се запознават с техники за повишаване на интеркултурната компетентност на обучаеми по английски език и прилагат на практика онези от тях, които са подходящи за монокултурна среда. За разлика от тематично свързания курс „Културното измерение в чуждоезиковото обучение“, предлаган за студенти четвъртокурсници от специалността „Английска филология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, който е с по-теоретична насоченост, курсът „Междукултурно разбиране“ е с практическа насоченост, даваща възможност на бъдещите преподаватели по английски език да придобият умения за работа с техники, развиващи интеркултурната компетентност на обучаемите наред с езиковата компетентност. Повишаването на интеркултурната компетентност води до подобряване на качеството на междукултурната комуникация в резултат на по-доброто разбиране, включително емпатия, при общуване между представители на различни култури, в нашия случай българи и представители на англоезични култури.
Keywords: intercultural competence; intercultural attitudes; intercultural knowledge; intercultural skills; critical cultural awareness
DESCRIBING THE INTERCULTURAL UNDERSTANDING COURSE
Abstract. The course in Intercultural Understanding is an elective didactic course targeted at fourth year BA students of English Philology at St. Kliment Ohridski University of Sofia. During the course students acquire theoretical background in techniques for teaching culture, aimed at developing the intercultural competence of students of English, and practice the ones appropriate for use in monocultural environment in the form of micro-teachings. Unlike the thematically related course in The Cultural Dimension in FLT, also offered to students of the same target group, which is a purely theoretical course, the course in Intercultural Understanding is more practically oriented. The wish is to give the future English language teachers the opportunity to acquire skills of applying techniques for developing the intercultural competence together with the linguistic competence of the students of English. Developing intercultural competence leads to improving the quality of intercultural communication as a result of the better mutual understanding, including empathy in the process of communication between representatives of different cultures, in our case between Bulgarians and representatives of English-speaking cultures.
Ms. Raya Zhivkova-Krupeva, Assist. Prof.
Department of Methodology of Foreign Language Teaching
University of Sofia (Bulgaria)
Jamal El Kafi
Forum de l’étudiant – Maroc
Résumé. Le cœur de la mission d’un établissement d’enseignement est l’apprentissage. Cet article met l’accent sur la notion de pédagogie innovante. La pédagogie centrée sur l’enseignant, sur la base des cours et des manuels scolaires, a été supplantée par la pédagogie centrée sur l’apprenant, ce qui valorise l’apprentissage en raison de la participation active de cet apprenant. Les apprenants, quelque soit leurs âges, sont des «natifs du numérique». Beaucoup d’expériences d’apprentissage en vers les apprenants semblent hors de propos, presque surréalistes, parce que la pédagogie est d’une époque où un produit standardisé devait être réalisé à partir d’une entrée standardisée aussi (les apprenants). L’on doit absolument rompre avec cette pédagogie pour être en phase avec la société d’aujourd’hui et se soucier de quoi nos apprenants auront besoin pour faire carrière et vivre dans un 21e siècle en changement permanent. Presque tout laisse à prévoir une utilisation de plus en plus accrue de la technologie.
PEDAGOGICAL INNOVATION
Abstract.The core mission of an educational institution is learning. This article emphasizes the notion of innovative pedagogy. Teacher-centered pedagogy, based on lessons and textbooks, has been supplanted by learner-centered pedagogy, which values learning with active participation of the learner. Learners, whatever their age, are “digital natives”. In many cases the learners seem irrelevant, because pedagogy is from a time when a standardized product had to be made from a standardized input as well (the learners). We must absolutely break away from this pedagogy and be in step with today’s society and care about what our learners will need to make a career and live in a constantly changing 21st century. Almost everything points to an ever-increasing use of technology.
Prof. Jamal El Kafi
Forum de l’étudiant
Maroc
ПРОСТРАНСТВЕНИТЕ ОРИЕНТАЦИИ В КУЛТУРАТА И В ЕЗИКА
Палмира Легурска, Иля Златанов
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН
Резюме. Изток, запад, север, юг не са универсални понятия. В редица култури и исторически периоди те липсват или остават неназовани. Не по-малко важни са елементите на релефа и антропоцентричните ориентири. Думите, с които те се обозначават, често се превръщат в концептуални метафори, пронизващи ежедневната реч. В концептите се съдържат езикови и културни знания, представи, оценки. Познаването на националната култура е ключово за разбиране на правилния смисъл.
Keywords: space orientations; culture language; concept; knowledge
SPACE ORIENTATIONS IN CULTURE AND IN LANGUAGE
Abstract. East, west, north, south are not universal concepts. In a number of cultures and historical periods they are missing or remain unnamed. The words they designate often turn into conceptual metaphors that pierce in everyday speech. Concepts contain language and cultural knowledge, ideas, assessments. Knowing the national culture is a key to understand the right meaning.
Dr. Palmira Legurska, Assos. Prof., Mr. Ilya Zlatanov
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences (Bulgaria)
ФИЛОСОФСКИ ТЪРСЕНИЯ И СЮРРЕАЛИСТИЧНИ МОТИВИ
Светлана Ананиева
Институт за литература и изкуства „М.О. Ауeзов“ – Казахстан
Резюме. Авторът представя водещи тенденции и основни направления в развитието на казахската и световната литература, разкрити в колективни монографии, чиито автори са литературоведи и критици от най-авторитетните научни центрове в света. Според тях в прозата се появяват нови хоризонти, нови художествени теми, литературни форми и стилове. Реалният литературен процес преодолява ситуацията на разкол в националните литератури, включително и чуждестранния ъндърграунд. Инакомислието като концепт, емиграцията като творческа стратегия в условията на многоезичие водят към формиране на трансконтинентална литература, към литература на „европейския дом“. На фона на очевидното укрепване на позицията на съвременната литература прозвучават мнения и опасения по повод на това, че разнопосочността на литературното развитие води към неговото изчезване, към размиване на границите.
Keywords: Kazakh and world literature; literary forms; styles; multilingualism; transcontinental literature
PHILOSOPHY SEARCH AND SURREALISTIC MOTIVES
Abstract. The author presents leading trends and main directions in the development of Kazakh and world literature, revealed in collective monographs, whose authors are literary critics and critics of the most authoritative scientific centers in the world. According to them, new horizons, new artistic themes, literary forms and styles appear in prose. The real literary process overcomes the situation of schism in national literatures, including the foreign underground. Inconceivability as a concept, emigration as a creative strategy in the context of multilingualism leads to the formation of transcontinental literature, to the literature of the “European home”. Against the backdrop of the obvious strengthening of the position of modern literature, there are opinions and concerns about the fact that the diversity of literary development leads to its disappearance, to the blurring of borders.
Dr. Svetlana Ananieva, Assoc. Prof.
Head of the Department of Analytics and External Literary Relations
“M.O. Auezov” Institute of Literature and Arts
Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan
РАННО ЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ: УСМИВКАТА ИМА ЗНАЧЕНИЕ
Екатерина Софрониева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Авторката разглежда някои актуални теми и проблеми на ранното езиково обучение. Тя представя изследователски проект, осъществен в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ във връзка с въвеждането на модела на Наративния формат при изучаването на втори език. Целта на изследването бе да се направи поведенчески анализ на учителите, работещи по модела, и да се проследи връзката между различните поведенчески модели на учителите и техните способности да проявяват емпатия.
Keywords: language teaching; verbal and non-verbal communication; empathy; narrative format
EARLY LANGUAGE EDUCATION: A SMILE MATTERS
Abstract. Thе author discusses some topical issues in early language education. She presents a scientific research carried out at “St. Kliment Ohridski” University of Sofia relating to the Narrative Format model of second language acquisition. The aim of this research was to conduct a behavioural analysis of teachers implementing the model and seek meaningful relationships between different teacher modes of behaviour and teachers’ ability to exercise empathy.
Dr. Ekaterina Nedelcheva Sofronieva, Assoc. Prof.
University of Sofia (Bulgaria)
ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИ РЕТРОСПЕКТИВИ, ИЛИ ЗА ДВА БЪЛГАРСКИ УЧЕБНИКА ПО НЕМСКИ ЕЗИК ОТ 30-ТЕ ГОДИНИ НА XX ВЕК
Весела Белчева, Свилен Станчев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
FOREIGN LANGUAGE TEACHING RETROSPECTIVES OR OUTLINES OF TWO BULGARIAN TEXTBOOKS OF GERMAN FROM THE 1930s
Abstract. The 1930s national setting for foreign language teaching in Bulgaria differs significantly from the traditional milieu characteristic of most other European countries: it is marked by a lack of modern cultural institutions, there is no general nationally accepted methodology, authentic foreign language literature is in short supply and there are hardly any well-prepared teachers familiar with good teaching practices and methods and aware of the psycho-physiological needs of their pupils. The two textbooks outlined in this paper – that of Dimiter Gavriyski and the one of Blagoy Mavrov, are among the first attempts at correcting this situation and offer a methodological aid in organizing the basis of foreign language teaching as well as an opportunity of in-depth intensification of the process of learning.
Keywords: foreign language teaching, German, textbooks from the 1930s, Bulgarian education
Dr. Vesela Belcheva, Assoc. Prof.; Dr. Svilen Stanchev, Assoc. Prof.
“St. Cyril and St. Methodius” University of Veliko Tarnovo (Bulgaria)