Комюнике LeMATH – Изучаване на математика с нови средства за комуникация – стр. 487
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Две дидактически стълби
[Two Didactical Ladders] /
С . Гроздев / S. Grozdev, С. Дойчев / S. Doichev – стр. 489
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Теорема на Понселе за четириъгълници
[Poncelet Theorem for Quadrilaterals] /
С. Гроздев / S. Grozdev, В. Ненков / V. Nenkov – стр. 517
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Някои нестандартни методи за решаване на уравнения, неравенства и системи
[Some Non-Standard Methods in Problem Solving of Equations, Inequalities and Systems] /
З. Запрянов / Z. Zapryankov, Н. Райков / N. Raikov – стр. 526
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Използване на матрици в училищния курс на обучение
[Using Matrices in School Educational Course] /
Б. Кирилова / B. Kirilova – стр. 536
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Параметри, таблици и динамични графики
[Parameters, Tables and Dynamic Charts] /
В. Бизова-Лалева / V. Bizova-Laleva – стр. 549
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Геометрични места, породени от спрегнати прави и чевиани
[Loci, That are Generated by Conjugated Lines and Cevians] /
С. Гроздев / S. Grozdev, В. Ненков / V. Nenkov – стр. 562
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Използване на Visual Basic for Applications при решаването на практически задачи в обучението по информационни технологии
[Using Visual Basic for Applications in Solving Practical Problems in Information Technology Training] /
А. Рахнев / A. Rahnev, К. Гъров / K. Garov, С. Анева / S. Aneva – стр. 578
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Извличане на обективни знания от интернет
[Extraction of Objective Knowledge from Internet] /
И. Пенев / I. Penev, П. Пенев / P. Penev – стр. 603
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Анализ на външното оценяване по математика за четвърти клас за 2012 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2012 in Bulgaria] /
М. Замфиров / M. Zamfirov – стр. 613
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ [CONTEST PROBLEMS]
Рубриката се води от д-р Светлозар Дойчев и д-р Веселин Ненков
Конкурсни задачи на броя – стр. 623
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Решения на конкурсните задачи от брой 1, 2012 – стр. 624
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
In Memoriam – д-р Светлозар Дойчев – стр. 628
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 631
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Годишно съдържание – стр. 637
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Сава Гроздев, Светлозар Дойчев
Резюме. В средата на 2003 г. осем държави от Европейския съюз – България, Великобритания (по-късно заместена от Унгария), Германия, Гърция, Италия, Кипър, Румъния и Чехия, дадоха старт на широко мащабния европейски проект “MATHEU: откриване, мотивиране и подкрепа на математическите таланти в европейските училища”. Една от основните задачи на проекта беше създаването на системи от задачи с нарастваща трудност, наречени стълби, с помощта на които да се осъществяват поставените цели. Настоящата статия е посветена на две такива стълби.
Keywords: problem solving, didactical ladder, mathematical talent, identification, motivation.
TWO DIDACTICAL LADDERS
Abstract. In the middle of 2003 eight countries from the European Union – Bulgaria, United Kingdom (later substituted by Hungary), Germany, Greece, Italy, Cyprus, Romania and Czech Republic, started the large scale European project “MATHEU: identification, motivation and support of mathematical talents in European schools”. One of the main tasks of the project was the elaboration of systems of problems with increasing difficulty, named ladders, to realize the defined goals. The present paper is dedicated to such two ladders.
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Svetlozar Doichev
Teacher in Mathematics, PhD in Pedagogy
Mathematical High School, Stara Zagora
ТЕОРЕМА НА ПОНСЕЛЕ ЗА ЧЕТИРИЪГЪЛНИЦИ
Сава Гроздев, Веселин Ненков
На нашия колега и приятел Светльо Дойчев
Резюме. Статията е посветена на етюди върху теоремата на Понселе за пораждане на четириъгълници, вписани в една крива и описани около друга.
Keywords: inscribed quadrilateral, circumscribed quadrilateral, conic.
PONCELET THEOREM FOR QUADRILATERALS
Abstract. The paper is dedicated to some studies on Poncelet theorem for the generation of quadrilaterals that are inscribed in a conic and circumscribed to another conic.
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Veselin Nenkov
Doctor in Mathematics
Technical College Lovech
НЯКОИ НЕСТАНДАРТНИ МЕТОДИ ЗА РЕШАВАНЕ НА УРАВНЕНИЯ, НЕРАВЕНСТВА И СИСТЕМИ
Запрян Запрянов, Николай Райков
Резюме. В математическата литература са известни немалко нестандартни идеи, подходи и методи за решаване на по-трудни уравнения, неравенства и системи. За успешното решаване на такъв вид задачи е необходимо да се овладеят съществуващите методи и да се затвърдят уменията да се правят задълбочени логически разсъждения, изискващи съобразителност, досетливост и комбинативност. В книгата (Запрянов & Райков, 2012) са разгледани 11 нестандартни метода, като всеки от тях е разяснен и илюстрован с решението на много задачи. Нейната основна цел е да повиши математическата култура на читателя в рамките на училищния курс по математика и да засили интереса към овладяване на нестандартни подходи и методи за решаване на задачи с повишена трудност.
Keywords: problem solving, equation, inequality, system, non-standart problem, method.
SOME NON-STANDARD METHODS IN PROBLEM SOLVING OF EQUATIONS, INEQUALITIES AND SYSTEMS
Abstract. A considerable number of non-standard ideas, approaches and methods are known in the mathematical references to solve more difficult equations, inequalities and systems. For a successful solving of such problems it is necessary to master the existing methods and to become positive in the skill of deep logic reasoning which requires quick wits, guessing and combinative ability. Eleven non-standard methods are considered in the book (Zapryankov & Raikov, 2012) and each of them is explained and illustrated by the solutions of many problems. The main goal of the book is to increase the mathematical culture of the reader in the limits of the school mathematical course and to strengthen the interest of mastering non-standard approaches and methods in problem solving of tasks with higher difficulty.
Zapryan Zapryanov
Professor, DSc in Mathematics
Nikolay Raikov
ИЗПОЛЗВАНЕ НА МАТРИЦИ В УЧИЛИЩНИЯ КУРС НА ОБУЧЕНИЕ
Борислава Кирилова
Резюме. настоящата статия е посветена на използването на матрици в училищния курс на обучение по математика във връзка предимно с решаване и изследване броя на решенията на системи линейни уравнения. В един от примерите е използвано приложението Microsoft Excel.
Keywords: IB, assessment, matrix, determinant, system of equations, parameter, vector
USING MATRICES IN SCHOOL EDUCATIONAL COURSE
Abstract. The present paper is dedicated to the use of matrices in the school education Mathematics course mainly in connection with solving systems of linear equations and examining the number of solutions. Microsoft Excel is used in one of the examples.
Borislava Kirilova
Teacher in Mathematics,
American College of Sofia
ПАРАМЕТРИ, ТАБЛИЦИ И ДИНАМИЧНИ ГРАФИКИ
Ваня Бизова-Лалева
Резюме. В статията се разглеждат параметрични неравенства, решенията на които се свеждат до решаване на квадратни неравенства. Задачите са решени алгебрично и геометрично. Използват се таблици за алгебричните решение и динамичната среда GeoGebra за геометричните.
Keywords: parameters, tables, dynamic software, GeoGebra.
PARAMETERS, TABLES AND DYNAMIC CHARTS
Abstract. Some parametric inequalites are considered in the paper whose solutions are reduced to quadratic ones. The problems are solved algebraically and geometrically. Tables are used for the algebraic solutions and the dynamical environment GeoGebra for the geometric ones.
Vania Bizova–Laleva
National High School of Commerce
ГЕОМЕТРИЧНИ МЕСТА, ПОРОДЕНИ ОТ СПРЕГНАТИ ПРАВИ И ЧЕВИАНИ
Сава Гроздев, Веселин Ненков
Резюме. В статията се разглеждат обобщения на една от задачите от Международната олимпиада по математика през 2010 г.
Keywords: Olympiad, problem solving, generalization, the Geometer’s Sketchpad.
LOCI, THAT ARE GENERATED BY CONJUGATED LINES AND CEVIANS
Abstract. The paper considers generalizations of a problem from the International Mathematical Olympiad in 2010.
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Veselin Nenkov
Doctor in Mathematics
Technical College Lovech
ИЗПОЛЗВАНЕ НА VISUAL BASIC FOR APPLICATIONS ПРИ РЕШАВАНЕТО НА ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ В ОБУЧЕНИЕТО
ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Асен рахнев, Коста Гъров, Стефка Анева
Резюме. Настоящата разработка е посветена на използването на Visual Basic for Applications при изучаване на модула „Интегриране на дейности и документи“ в профилираната подготовка по информационни технологии в горните класове на средното училище. Разглежда се практическа задача, в която са реализирани основните етапи на приложение на Visual Basic for Applications в MS Excel. Материалът е предназначен за учители по информационни технологии, преподаващи в 11. и 12. клас на СОУ.
Keywords: Information Technology, training, Visual Basic for Applications, macro.
PRACTICAL PROBLEMS IN INFORMATION TECHNOLOGY TRAINING
Abstract. This paper is dedicated to the use of Visual Basic for Applications for teaching the module „Integration of activities and documents“ in specialized Information Technology training in upper classes of secondary school. We consider a practical problem where the main stages of the implementation of Visual Basic for Applications are made in MS Excel. The paper is intended for IT teachers.
Asen Rahnev
Professor, PhD
Faculty of Mathematics and Informatics
Kosta Garov
Associated professor, PhD
Faculty of Mathematics and Informatics
Stefka Aneva
Assistant professor
Faculty of Mathematics and Informatics
ИЗЛИЧАНЕ НА ОБЕКТИВНИ ЗНАНИЯ ОТ ИНТЕРНЕТ
Ивайло Пенев, Пламен Пенев
Резюме. Статията предлага подход и помощни средства за отделяне на важната информация по интересуваща ни тема в Интернет. Описва се демонстрационна обобщаващо търсеща система „Справочник“, съдържаща елементи на изкуствен интелект. Реализиран е прост механизъм за получаване на дедуктивни определения. Изгражда се честотен речник и предметен указател. Запазването на ключовите думи в база знания
позволява извеждане на умозаключения по аналогия.
Keywords: frequency dictionary, index, knowledge base, classifier of concepts, conclusions, analogy
EXTRACTION OF OBJECTIVE KNOWLEDGE FROM INTERNET
Abstract. The article offers an approach and utilities for extraction of important information from Internet on a subject interesting to us. A demonstrative generalizing search system „Handbook“, containing elements of semantic analysis, is described. A simple technique for obtaining deductive definitions is realized. Frequency word book and an index are constructed. Storing the keywords into knowledge base allows production of
logic conclusions by analogy.
Ivaylo Penev
Assistant
Department of Computer Sciences and Technologies,
Technical University of Varna
Plamen Penev
Teacher
„Panayot Volov“ School
АНАЛИЗ НА ВЪНШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПО МАТЕМАТИКА ЗА ЧЕТВЪРТИ КЛАС ЗА 2012 г. В БЪЛГАРИЯ
Милен Замфиров
Резюме. Статията представлява продължение на материал, посветен на анализа на резултатите от външното оценяване на постиженията на учениците по математика в четвърти клас за 2011 г. В настоящата статията се анализират данните за 2012 г.
Статията включва:
• анализ на психометричните характеристики на теста по математика;
• общ анализ на постиженията на учениците;
• анализ на различията в постиженията на учениците според различни техни характеристики.
Keywords: external evaluation 2012, mathematics, general analysis
EXTERNAL EVALUATION ANALYSIS OF MATHEMATICS AT FOURTH CLASS FOR YEAR 2012 IN BULGARIA
Abstract. This article presents analysis on external evaluation of students’ achievements in mathematics school subject in fourth grade. The evaluation is conducted in 2012 with a representative number of participants (5 600 students). The number of all participants in fourth grade in mathematics in the external evaluation is 57 910 in all 28 regions of Bulgaria.
The article includes:
• analysis of psychometricla characteristics of the test for mathematics;
• general analysis of students’ achievements;
• analysis of the differentces in students’ achievements which correspond to their characteristics.
Milen Zamfirov, (corresponding author) PhD
Department of Special Education,
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia