Properties and Conjectures Regarding Discrete Renewal Sequences
Nikolai Nikolov, Mladen Savov
1) Institute of Mathematics and Informatics, Bulgarian academy of Sciences (Bulgaria)
2) University of Library Studies and Information Technologies (Bulgaria)
3) Faculty of Mathematics and Informatics, Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-1-pro
Abstract. In this work we review and derive some elementary properties of the discrete renewal sequences based on a positive, finite and integervalued random variable…
On Integration of STEM Modules in Mathematics Education
Elena Karashtranova 1), Aharon Goldreich 2), Nadezhda Borisova 1)
1) South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad (Bulgaria)
2) Ministry of Education – Tel Aviv (Israel)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-2-oni
Abstract. Student motivation has emerged as a major issue in mathematics education in recent years. Utilizing the capabilities of contemporary technology and the accessibility of a STEM environment is crucial for the creation and application of educational materials. Integration of the created resources will increase the interest of students to pursue in-depth studies of science and math…
Формиране на компетентности чрез проблемно базирано обучение
Борислава Кирилова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“ (България)
Американски колеж – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-4-for
Резюме. Документът анализира ползите и възможностите за успешната интеграция на проблемно базираното обучение (ПрБО) в часовете по математика в първи гимназиален етап, с цел формиране и развитие на ключови компетентности, както и на умения за живот и работа през XXI век в контекста на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 — 2030). ПрБО се разглежда като компетентностен подход, който стимулира интереса на обучаваните, предизвиквайки ги да приложат знанията и уменията, придобити по време на обучението по математика в реални сценарии…
Развитие на дигитални компетентности в задължителната подготовка по компютърно моделиране и информационни технологии в средното училище
Теменужка Зафирова-Малчева, Николина Николова, Пенчо Михнев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“ (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-4-dev
Резюме. Представеното изследване има за цел да идентифицира нуждите от актуализация на учебната документация и учебното съдържание по компютърно моделиране и информационни технологии (КМИТ) в прогимназиален етап на образование…
Интерактивни учебни ресурси за преподаване на метода на инверсията за построителни задачи
Цветелина Йорданова
Частно основно училище „Питагор“ – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-5-int
Резюме. В статията е представен набор от интерактивни учебни ресурси, създадени с динамичен геометричен софтуер, които демонстрират приложението на метода на инверсията при решаване на задачи за построение. Ресурсите могат да са в помощ на учители по математика в кръжочна форма на обучение…
Изследване на връзката между фонемния състав и емоционалната валентност на текст
Велина Славова, Филип Андонов
Нов български университет – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-2-6-inv
Резюме. Статията се основава на резултатите от публикувани авторови изследвания на връзката между звуковия състав на езика и емоцията, довели до направените тук изводи и обобщения…