Защо понякога надарените деца получават ниски оценки в училище? Важно е педагозите да могат да открият дарбата на детето и да му помогнат да я развива, без това да пречи на обучението му по останалите предмети.
Иначе съществува риск потенциалът на малчугана да остане неразвит, а освен това детето да не се чувства комфортно в строгите рамки на образователната система. Тогава имаме феномен, който американски изследователи наричат „образователна епидемия“ – най-интелигентните деца получават по-ниски оценки от връстниците си. Опита си по темата представя д-р Силвия Рим, която разработва специален модел за идентифициране на таланта и създаване на план за неговото развиване. При него учителят работи както със свои колеги, така и с родители и психолози, за да може детето да развие потенциала си. Д-р Рим е един от гостите на 21. Световна конференция на Световния съвет за надарените и талантливи деца, който ще се проведе в Дания от 10 до 14 август. На форума специалисти от цял свят ще споделят своите модели за работа с децата, които се отличават от своите връстници. За образователните трудности на надарените деца ще говори и д-р Ширли Кокот от Южна Африка. Много често в ранна възраст малчуганите получават „етикет“ за трудност при концентрацията, хиперактивност, дислексия, без да се търсят причините тяхното поведение. Това подвежда специалистите, които би трябвало да работят с тях за преодоляване на образователните трудости. Използваните унифицирани методи често не работят при надарените деца, което обрича на неуспех усилията на педагозите. Според д-р Кокот е необходимо изследване на нервната система на детето, за да се изгради индивидуална терапия, която да му помогне да се концентрира и да развие дарбите си.
Четете повече в бр. бр. 32, 6 – 12 август 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg