Системата на висшето образование има 4 ключови подсистеми – на управление, на акредитация, на финансиране, на развитие на академичния състав.
И когато говорим за реформи, то те безспорно трябва да тръгнат от тези подсистеми. Това стана ясно от дебатите, организирани от Парламентарната комисия по образование и наука в 44. НС. Домакин бе председателят й Милена Дамянова. Участие взеха министрите на образованието и науката и на културата – Красимир Вълчев и Боил Банов, кметът на София Йорданка Фандъкова, ректори, управленци, работодатели, синдикати.
Последните 3 години са белязани с промени в политиките на финансиране на висшите училища и на приема на студенти. Нов модел, стимулиращ развитието на академичния състав, влезе в сила с новия закон, приет само преди два месеца.
Това не означава, че системата не трябва да се развива. На висшите училища ще се наложи да инвестират в направления, традиционно силни за тях. Ще инвестират повече и в наука, за да не се превърнат в образователна институция от гимназиален тип. Промени трябва да има и в системата за оценяване и акредитация и със сигурност в модела на управление на висшите училища. Не в посока на разделение на властите, а на по-висока отговорност и отчетност пред обществото и държавата и в партньорство с тях.
Четете повече в бр. 27, 5 – 11 юли 2018 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg