Започна общественото обсъждане на проект на нов документ, подготвен от Министерството на образованието и науката – Стратегия за възпитателната работа в образователните институции.
В първия дебат се включиха началниците на регионалните управления по образованието, представители на висши училища, които подготвят бъдещи учители, неправителствени организации.
„Дали имаме нужда от стратегия за възпитанието? По-скоро ни е нужно да говорим за възпитанието. И точно с такъв разговор днес мислим за бъдещето на нашите деца, за общото ни бъдеще. Обществените нагласи и очаквания са образователните институции освен да образоват, и да възпитават младите поколения“, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
А как изглеждат акцентите на приоритетните възпитателни цели – формиране на нравствени ценности и възпитание в нравственост и добронамереност; възпитание в толерантност, в уважение към другите и към институцията; възпитание в отговорност, дисциплина, преодоляване на агресията и повече позитивизъм. Особен инструмент в тази насока е гражданското образование и възпитание. Но като че ли в два пункта са събрани приоритетните възпитателни цели – формиране на интереси и мотивиране за учене и разбира се, взаимодействието с родителите.
Какви могат да бъдат факторите за реализиране на възпитателната работа. На първо място, това е личността на учителя и на класния ръководител. В Стратегията особено място се отделя и на извънкласните, извънучилищните и проектните дейности.
Кои са факторите, които затрудняват възпитателната работа. Такива са слабата активност по отношение на извънкласните и извънучилищните дейности; неефективност във взаимодействията училище – семейство; дори разминаването в очакванията на образователната институция и семейството по отношение на отговорностите за възпитанието на детето.
„Общата ни задача и мисия е да направим децата по-добри, по-можещи, по-образовани. Това означава и двете страни – и училището, и семейството да положим повече усилия, за да постигнем тази обща задача“, обобщава министър Вълчев. А какъв е смисълът на подобни диалози – да се идентифицират мерките, които ще имат най-голям ефект за изпълнението на възпитателната функция на образователните институции. Една от крайъгълните цели е – налице са нормите, трябва да се научим да ги спазваме и да научим на това и нашите деца.
Четете повече в бр. 17 – 18, 24 април – 8 май 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg