Какво трябва да знаят и могат да правят гражданите в съвременното общество? За да се отговори на този въпрос, са необходими международно сравними данни за образователните резултати на учениците от различните държави и още през 90-те години на миналия век Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) създава PISA (Програма за международно оценяване на учениците). В България PISA се координира от Центъра за оценяване на предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието и науката.
PISA се провежда на всеки три години и изследва 15-годишни ученици по цял свят, като оценява степента, в която те са придобили ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот.
В PISA се оценяват постиженията на учениците в три основни познавателни области – четивна, математическа и природонаучна грамотност. Терминът „грамотност“, така както се използва в PISA, е свързан с уменията на учениците да намират, осмислят, преобразуват и представят информация; да решават проблеми в ситуации, близки до реалните. Тълкуването на грамотността в PISA е много по-широко от общоприетото разбиране на способността да се чете и пише.
PISA е международното оценяване с най-широк географски обхват на участниците в него. В първия етап на изследването се включват 43 държави/региона; във втория през 2003 г. – 41 държави/региона; в третия през 2006 г. – 57 държави/региона, в четвъртия – 75 държави/региона. В PISA 2018 участват ученици от 79 държави/региона от целия свят, а основната оценявана област за трети път е четивната грамотност.
Четете повече в бр. 49,
5 – 11 декември 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg