Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 10, 2020

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

в Брой 10, 2020

Експерти от МОН запознават училищата ни в чужбина с предстоящите промени в ПМС № 90 и Националната програма „Роден език и култура зад граница“

Възпитаниците от българското училище бяха подготвили празнична програма за гостите, с която ги посрещнаха в Университета „Ълстър“ в Белфаст

Конференция на българските училища в чужбина за обмяна на добри практики в преподаването на български език като чужд се проведе от 27 февруари до 1 март 2020 г. в Белфаст. Форумът се осъществи от асоциация „Българска култура и образование“, Северна Ирландия и Валентина Стефанова – ръководител на Първо българско училище „Иван Вазов“ в Арма. Съорганизатори са МОН, асоциация „Инженери за Ирландия Северен регион“, ПУ „Паисий Хилендарски“ и Асоциацията на българските училища в чужбина.

 

 

Антоанета НАЙДЕНОВА
Наш специален пратеник
София – Белфаст

Участниците в конференцията в Белфаст бяха запознати с новите моменти, които ще се отразят върху работата на българските школа по света във връзка с предстоящите промени в Националната програма „Роден език и култура зад граница“ и ПМС № 90 за българските неделни училища в чужбина. 130 училища се подпомагат финансово по програмата „Роден език и култура зад граница“, а по ПМС №90 – 224 през настоящата учебна 2019/2020 г.

„Предвидили сме увеличение на средствата по Националната програма „Роден език и култура зад граница“ от 1,608 млн. лв. на 2,308 млн. лв.“, каза пред участниците в онлайн конферентна връзка Наталия Михалевска – директор на дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ в МОН. Програмата вече включва три модула: „Подпомагане на обучението по български език и литература, по история и по география на България“, „Обучение на учители от българските неделни училища в чужбина“ и „Партньорства“. Тя е публикувана за обществено обсъждане на сайта на МОН.

„Новостите по тази програма предвиждат финансирането за наем на помещения, необходими за провеждане на обучението по български език, история и география на България до 1500 лв.“, обясни Михалевска. Тя уточни, че по нея не се допуска финансиране на школа, които са включени в Списъка на българските неделни училища в чужбина по ПМС № 90. Може да бъде отказано финансиране по Програмата и ако се кандидатства с проект в населено място, където вече има друго българско неделно училище, финансирано от МОН.

По втория модул – „Обучение на учители от българските неделни училища в чужбина“, от Националната програма „Роден език и култура зад граница“ МОН ще сключи договори за сътрудничество със СУ „Климент Охридски“ и ПУ „Паисий Хилендарски“ и ще информира българските неделни училища в чужбина за темите на обученията и планирания период на провеждане, за да могат да подадат заявления до съответното държавно висше училище за включване на педагогически специалисти в конкретно обучение.

Що се отнася до третия модул – „Партньорства“, по него ще бъдат финансирани обмен на училищни практики и мобилност на ученици от български неделни училища на територията на балканските държави Албания, Гърция, Румъния, Сърбия, Турция, Хърватска и Северна Македония. Те ще могат да организират съвместни мероприятия, както и посещения на исторически, културни и/или природни забележителности в България, включително да гостуват на наши училища в тези области.

„До 31 януари 2020 г. в МОН са кандидатствали още 43 нови училища за вписване в Списъка на българските неделни училища в чужбина, които се финансират по ПМС №90. От тях сме одобрили 12, тъй като част от тях са финансирани от „Роден език и култура зад граница“, каза Михалевска. Тя добави, че скоро промените в ПМС също ще бъдат качени на сайта на МОН. Част от тях са свързани с това при какви случаи министърът на образованието и науката може да прави предложения за заличаването на съществуващи училища, както и с това, че могат да се откриват филиали в други населени места само при наличието на поне 10 ученици там, и то ако няма друго действащо школо в този регион.
Своя опит в преподаването на българска история на децата от V до VII клас в чужбина по интересен начин, който да ги накара да се гордеят, че са българи и да мислят критично, сподели пред своите колеги д-р Валентина Александрова от БУ „Иван Станчов“ – Лондон. Тя самата е участвала в създаването на помагало по „История и цивилизации“, което е адаптирано за нивото на владеене на езика на малките ни сънародници в чужбина. Яна Тодорова, която преподава история дистанционно към БУ „Кирил и Методий“ в Париж, каза, че вече ползва помагалото, издадено през 2019 г., и е много доволна. Тя предложи към него да се приложи и речник на непознатите думи.

Подготвя се и помагало за учениците от III – IV клас, което е с достъпен език, синтезирана информация и много практически задачи, информира още д-р Александрова. Тя използва интерактивни методи на преподаване, видео уроци, документални филми, презентации, тестови и ролеви игри, дискусии и стимулира учениците да правят самостоятелни разработки, за да поддържа интереса им към предмета. Децата работят заедно и по различни практически задачи и възстановки, което ги насърчава още повече да общуват на български.

„За по-лесно възприемане на материала направихме и „Сравнителна средновековна история: България – Англия“ и „България – Германия“ с Маргарита Русанова – ръководител на БУ „Васил Левски“ във Франкфурт на Майн“, каза д-р Александрова.
Тези помагала са подготвени и отпечатани от Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“.
Тя призова колегите си от другите държави да направят същото и за Франция, Италия, Испания и т.н., защото е интересно за учениците и им помага по-лесно да запомнят приликите и разликите в историческите развития на България и страната, в която живеят и учат.

Практически помагала, които улесняват преподаването на българския език като чужд за най-малките деца от I и II клас, са подготвили проф. д.п.н. Румяна Танкова – зам.-ректор на ПУ, и Зорница Гоган – ръководител на БУ „Азбука“ в Дъблин. Те са разделили помагалата по теми, като храна, облекло, домашни предмети и т.н., и включват слушане, отбелязване на предмети, рисуване, повтаряне, говорене и т.н. Подготвят се такива помагала и за по-големите деца.

Официалната част от конференцията се проведе в белфасткия университет „Ълстър“, където Валентина Стефанова прочете поздравителен адрес от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. В него той казва, че изучаването на български език в чужбина дава национално самочувствие на младежите зад граница да говорят на един от 24-те официални езика на ЕС. Министър Вълчев подчертава, че неделните училища са важни, защото са културни посланици, обединяват българите в чужбина и популяризират нашите традиции. Затова МОН води последователна политика за тяхната подкрепа.
Председателят на Асоциацията на българските училища в чужбина Ирина Владикова говори за многоезичието в Европа и за значението на малките езици, които трябва да се запазят.
Редица чужди специалисти също изнесоха интересни лекции, сред които Антони Мак Клой – председател на „Инженери за Ирландия Северен регион“, и д-р Робърт Ийди говориха за нуждата от СТЕМ образованието и за недостига на инженерни кадри. Своите методи на преподаване на чужд език споделиха и Патриция Хардиман от Френското неделно училище по майчин език в Белфаст и Барбара Сноварска от Полското неделно училище в Белфаст. Сред най-интересните беше лекцията на д-р Федерика Фериери – преподавател в Open Learning, Queen’s University и почетен консул за Италия в Северна Ирландия, която сподели, че за нея преподаването на италиански език в Белфаст е голямо предизвикателство и истинско приключение. Тя използва интерактивни методи на преподаване и индивидуализиран подход към студентите, който може да е свързан с музика, опера, бизнес, храна, пътуване, кино, изобразително изкуство, музеи, четене, известни личности или мода в зависимост от техните интереси. Според нея ученето е форма на копнеж и е много важно учещите да бъдат въвлечени в процеса, за да се мотивират да научат чуждия език.

Валентина Стефанова разказа за историята на „Иван Вазов“ в Северна Ирландия, което стартира през 2015 г. с 15 деца, а днес в него се обучават 150 деца и ученици в градовете Арма и Енискиленму. За добрата организация на конференцията ректорът на ПУ проф. д-р Румен Младенов ѝ връчи почетен плакет на „Паисий Хилендарски“.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Ние по света
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Две праскови посях и две череши...

Следваща статия

Вселената става все по-загадъчна

Следваща статия
Вселената става все по-загадъчна

Вселената става все по-загадъчна

Проф. Славчо Томов, д.м.н.,  ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите  до пациента е предимство

Проф. Славчо Томов, д.м.н., ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите до пациента е предимство

След 65 години – срочни трудови договори

Да учиш история във виртуална класна стая

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2021 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2020 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 1/2020, година XXVIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2019 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2019, година XXVII
  • Сп. „История“, книжка 5/2019, година XXVII
  • Сп. „История“, книжка 4/2019, година XXVII
  • Второто завещание на д-р Петър Берон и образователната реформа на Мидхат паша
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG