Диян Стаматов – председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България, директор на столичното 119. СУ, пред „Аз-буки“
Усилията на всички мои колеги са насочени към новата организация на работа и въвеждане на форми на дистанционно обучение – от най-елементарното чрез социалните мрежи до най-сложното, което е онлайн режим за преподаване в класни стаи от електронна среда. През последните дни, включително събота и неделя, с много учителски екипи под ръководството на директорите са направени малки обучения в електронна среда. В социалните мрежи колегите разпространиха различни примери на безплатни ресурси. По този начин си вдъхвахме увереност, че няма нищо страшно и не бива да се опасяваме, че ще се допусне грешка. В такава ситуация подкрепата ни един спрямо друг е много важна. Целта е на преподавателите да се вдъхне смелост, за да могат спокойно да влязат в една много по-различна среда от реалната класна стая.
В страната ни има богат ресурс от електронни платформи – от най-популярните социални мрежи, които се използват масово, тъй като са най-лесни, но и най-малко защитени, към немалка група безплатни готови образователни ресурси. Те трябваше за кратко време да бъдат въведени в употреба. Такива са образователните ресурси на „Гугъл“, „Майкрософт“ и други. За няколко дни се направи голяма крачка в използването на дигиталните ресурси, които в последните години се опитвахме бавно да въвеждаме. Самата подготовка на учителския екип отдавна е тръгнала в тази посока с обучения, започнали още преди 2 – 3 години. Но поставени в такава кризисна ситуация, за една вечер всички осъмнахме с перспективата за виртуално преподаване.
Училището, което ръководя, е празно и цялата комуникация с преподавателския състав е дистанционна. Формиран е екип от трима души – един заместник-директор, компютърен специалист и едно техническо лице, които имат ангажимента да отговарят бързо на въпроси на колегите. Но подобни примери има и в други училища с предварително подготвена дигитална обучителна среда.
Най-трудно ще бъде на преподавателите в XI и XII клас. Компютърната подготовка на учениците е на високо ниво и учителите се притесняват дали няма да се изложат. Във виртуална среда учителят няма да може да ползва своя чар, вдъхновение, речников запас, което е неговото най-сериозно предимство. Във виртуалната среда тези ресурси отсъстват, учителят е един таблет, телефон или компютър. Там е най-голямото притеснение на колегите. Учениците са с много по-различни очаквания и с висока социална критичност.
Не е проблем, ако остане невзета част от материала. Това, което се случва сега, е най-големият скок в нашето образование за последните години. Даже след приемането на новия Закон за предучилищното и училищното образование нямаше такъв скок. Само за една вечер огромен брой училища преминаха на дигитално преподаване. Най-големият урок за учители и ученици е, че имат сигурната нова среда в дигитална обстановка. Разбира се, надявам се този критичен период с дистанционното обучение да бъде по-кратък, за да се върнем в естествената си образователна среда.
Още по темата на стр. 5 и 6
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg