Учители ще обменят опит и добри практики за интеграцията в регионална платформа
В 11 училища от област Перник ще се проведат Държавни зрелостни изпити. „Първоначалното разпределение на абитуриентите вече е направено, добавихме около 30 стаи, в които ще се проведат матурите, за да осигурим необходимото разстояние между зрелостниците“, казва пред в. „Аз-буки“ началникът на РУО – Перник, Ваня Коконова. Остава да се осигурят достатъчно квестори, като намерението е да има по двама във всяка изпитна зала, да има и резерви.
Подадени са 764 заявления за явяване на задължителната матура по български език и литература. За втория държавен изпит са подадени 661 заявки. Отделно от това 106 ученици от професионалните гимназии са заявили желание да се явят на държавен изпит за придобиване на степен на квалификация, който да се признае като втори ДЗИ, така че общо стават 767 заявки. За трети изпит по желание има трима ученици, които искат да покажат знанията си по английски език.
„Това е един от най-малките ни випуски, обикновено са между 800 и 1000 души“, пояснява Коконова. И добавя, че работят и по разпределението на седмокласниците, които ще се явяват на Националното външно оценяване на 15 и 17 юни. Те са 972-ма.
Общо в региона има около 10 800 ученици и 98% от тях са обхванати в дистанционната форма на обучение, от която се отчитат много добри резултати. Около 1%, или 120 деца не са обхванати, защото няма контакт с тях и не са открити на посочения адрес. „Отделно имаме още около
100 ученици, на които се носят учебни материали, разпечатани на хартия, от образователни медиатори и учители. Сред тях има деца със специални образователни потребности, които не могат да работят с електронни устройства, както и деца от уязвими групи, които не разполагат с нужната техника или умения – обяснява началникът на РУО – Перник. – Установихме контакти с МВР за съдействие и проверка на адрес за децата, които не са открити. Някои от тях са се преместили да живеят в друго населено място, а други са заминали в чужбина. Има и такива, които се връщат от чужбина. Затова сме се обърнали с писма към кметовете и РЗИ да ни уведомят, ако сред завърналите се има деца, които подлежат на задължително предучилищно или училищно обучение. От Радомир например имаме ученичка, която е учила в чужбина до V клас, подала си е документите, признато ѝ е обучението за първия срок и е включена в електронното обучение. От община Перник имаме информация за 11 завърнали се от чужбина деца, а от Трън – за 4. Правим всичко възможно да обхванем тези, които са се обучавали в чужбина, за да продължат образованието си и да си довършат учебната година. Тези, които не са се обучавали в чужбина обаче, няма как да ги включим в края на годината, но те са в специална група, която ще запишем през следващата учебна година.“.
Записването на първокласниците в региона се извършва онлайн и е в ход. В най-голямата община – град Перник, заявления се приемат до 29 май.
Очакват се между 900 и 950 първолаци. Някои от тях ще продължат да се обучават и подготвят за I клас и през лятото, въпреки че част от бъдещите ученици са обхванати в някаква форма на занимания и сега. Голяма част от учителите в детските градини дават указания на родителите какви задачи да дават на своите малчугани вкъщи.
В края на май ще бъде отворена и онлайн Панорама на средното образование за Пернишкия регион. Училищата трябва да предоставят своите материали за виртуалната панорама в РУО до 27 май. В областта има общо 40 училищата, от които средните са 17.
РУО – Перник, има идея да направи платформа на регионално равнище за обмяна на опит и добри практики, най-вече във връзка с интегрирането на учениците. В момента се работи по това каква да е функционалността на платформата, кой и как да има достъп до нея. Очаква се тя да бъде готова и да заработи през новата учебна година.
„В момента се фокусираме върху общото споделяне на добри практики чрез сайтове и групи
Наблюденията ми са, че по време на извънредното положение изключително много се засили повишаването на вътрешната квалификация – споделя Ваня Коконова. – Създадени са много групи – на РУО, с директорите на училищата, с директорите на детските градини, отделно всеки експерт от РУО си има група с учителите в своето направление – с начални учители, по природни науки и екология, математика, обществени науки, гражданско образование и религия, професионално образование. В тези групи се коментират проблемни въпроси, обменят се образователни ресурси, правят се общи разработки и това много ме удовлетворява и е много полезно за учителите – твърди началникът на РУО. – Учителите си комуникираха през тези групи и преди това, но сега работата им е толкова интензивна, че се създадоха много нови образователни продукти и проекти от проектно базираното обучение. Призовала съм нашите учители да споделят своите образователни ресурси и в Националната електронна библиотека, създадена от МОН. Положителната страна на това проблемно време е, че много бързо нашите учители подобриха дигиталните си компетентности, осъществиха мащабна вътрешноквалификационна дейност и създадоха много образователни ресурси.
Добрият пример
Пернишкото Обединено училище „Темелко Ненков“ се намира в кв. „Твърди ливади“ с концентрация на хора от уязвими групи. Училището е добър пример за успешна интеграция, разказва началникът на РУО Ваня Коконова. Преди 20 години то е било основно училище и едно от първите в България, което започва да предлага ранно професионално обучение след VI клас. Откриват се паралелки по специалностите „Шивач“, „Шлосер“ и „Мебелист“ и така се осигурява възможност на ученици, които не могат по една или друга причина да продължат образованието си, да излязат с професия след завършване на основното си образование.
Училището разполага с добре оборудвани кабинети за професионално обучение, които се поддържат и осъвременяват ежегодно.
От учебната 2017/2018 година училището вече е обединено и учениците могат да се обучават по вече познатите две професионални направления „Шивач“ и „Шлосер“ и да завършат
X клас, или първия гимназиален етап, със свидетелство за първа степен професионална квалификация.
„Училището създаде наистина добра база, има учители, има възможности и учениците от квартала искат да учат там. Затова проведохме анкетно проучване сред родителите и от миналата година училището се преобразува от обединено в средно – информира Ваня Коконова. – Сега предстои за първи път в „Темелко Ненков“ да направят допълнителен план-прием в XI клас, за да може неговите възпитаници, които са завършили първи гимназиален етап и желаят да надграждат знания и умения по тези професии, да продължат образованието си.
Това наистина е една много добра практика за интеграция. Децата там правят страхотни неща, казва с гордост началникът на РУО – Перник. И добавя, че две от неговите възпитанички – близначки, са шили вкъщи маски за персонала на училището. А за един от будните ученици, който няма електронно устройство, е осигурен таблет от МОН, за да може да продължи дистанционното си обучение.
За добрите резултати в „Темелко Ненков“ определено има заслуги неговият директор Марин Никодимов. В училището се обучават около 400 деца, а педагогическият персонал надхвърля 40 души, сред които има и логопед и психолог.
В училището има много групи за преодоляване на обучителните затруднения и се развиват дейности по интереси в клубове в различни направления – приложни изкуства, музика, театър, танци, книжовност и краезнание.
Училището е със собствен облик, с богати традиции и има ясна и категорична мисия – да обучава и възпитава своите ученици в общочовешки ценности, в дух на толерантност и мултиетнически диалог. Стремежът е да се развива потенциалът на всеки ученик, като му се осигури възможност за социална и личностна реализация.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg