В НУ „Христо Ботев“ в град Елин Пелин задачата на образованието е да приобщава, а не да изключва
Александра, Калоян и Дарина от НУ „Христо Ботев” получиха свидетелствата си за успешно завършен първи клас в двора на училището. За всяко дете имаше подарък – книжка.
В Начално училище „Христо Ботев“ в град Елин Пелин учат 314 деца от I до IV клас. „При нас тенденцията е към увеличаване броя на децата и той трайно да остава висок.“ Така започва разказа си директорката Гергана Иванова. Благодарение на близостта си до София жителите на града с всеки изминал ден нарастват, което съвсем разбираемо се отразява и на броя на децата в училище. Много млади семейства решават да си купят къща в региона. Привличат ги близостта до столицата и спокойствието на малкия град. Друга предпоставка за миграцията е сигурният достъп до детски градини и училища. „Благодарение на дигитализацията на съвременния свят вече няма значение откъде работиш. Стига да имаш компютър у дома, можеш пълноценно да изпълняваш задълженията си където и да се намираш“, продължава Иванова.
Училището е средищно и освен от Елин Пелин в него учат и деца от съседните села
– Петково, Столник, Григорево, Елешница и Чурек. И ако учениците от столицата и града нарастват, то децата от селата намаляват с всяка година. „Ако допреди 5 години от селата идваха 75 – 80 деца, то сега от
5 села се събират 47. Липсата на работа обезлюди малките населени места. Преди години хората намираха препитание най-вече в Бухово и Кремиковци, а сега няма къде – работните места са малко“, отбелязва тя.
„Ние сме обикновено масово училище в един провинциален град, но образованието при нас е на много добро ниво и хората го виждат – продължава директорката. –При нас е шарено, пъстро има всичко: и много мотивирани и отговорни семейства, и незаинтересовани, дори безотговорни родители.“ По думите ѝ, при 7 – 8% от общия брой ученици, или по 1 – 2 деца в паралелка има проблеми. Те са от всякакъв характер – от усвояване на учебния материал до поведенчески отклонения. С помощта на родителите училището успява да помага на децата да преодолеят трудностите, защото винаги в началото е семейството. „Училището нищо не може да свърши без семейството, и обратното. Взаимно сме си необходими.
В закона за предучилищното и училищното образование е записано, че образованието, като процес включва обучение, възпитание и социализация. Тези отговорни задачи не могат да бъдат изпълнени нито само от училището като институция, нито само от семейството. Нека не забравяме, че училището не може да реши семейните и социалните проблеми, съпътстващи ежедневието на всяко семейство. Партньорство, сътрудничество, взаимодействие, взаимно зачитане, единни изисквания са ключови думи, които, изпълнени със съдържание, биха осигурили успех в сложната и трудна задача по образоването и изграждането на личности – категорична е Иванова. И продължава: – Началното образование е специфично и затова е хубаво, че има самостоятелни училища като нашето. Тук децата се чувстват обгрижени. Освен обучението основната задача на училището е да опази и живота и здравето им. Всичко друго е второстепенно“, казва още тя. Не пропуска да отбележи и разликите в поколенията. Затова учителите трябва да са готови да работят с децата на XXI век, и го правят.
Паралелкитев началното училище са над норматива.
Допълнителният прием е съгласуван с РУО. В НУ „Христо Ботев“ има паралелки с 27 – 29 деца при норматив 22. „Вече изчерпахме капацитета на сградата. Имало е години, в които не можем да приемем всички желаещи. Но търсим начини, защото е в интерес на децата. Една от задачите на директора е да балансира интересите – на работата, на децата, на колегията, на родителите. Това е една от тежките задачи. В днешно време училищният директор отдавна не е просто по-висока степен на училищен авторитет и разпоредителство. От него се очаква да управлява цялата система от отношения и ресурси – материални, човешки, финансови, и да осигури тяхното целесъобразно и ефективно използване; да създаде среда, адекватна на местните условия; нагласа за партньорство с учители, родители, местна власт и всички заинтересовани от училищните дела“, признава Иванова.
По думите ѝ, едно училище не е просто сграда, обзавеждане и ремонти. Училището е живот. „Има нещо скрито от погледите и това е работата на учителя и училищния екип. Атмосферата и духът, които създават. Традициите, които предават. Много е важна съдържателната част на възпитателната работа – категорична е тя и допълва: – Случва се да се изпитат мигове на удовлетворение от съхраненото и сътвореното.“ Начално училище „Христо Ботев“ има своя специфична атмосфера, свой дух, свой облик и авторитет, които го правят добро място за обучение на малките ученици.
Дългогодишната директорка не отрича, че в работата понякога има и трудни моменти. Въвеждането на задължителните униформи в клас например среща съпротива от някои родители. Днес този дебат е минало. „Проблемите във всяко училище са специфични“, продължава директорката. Специално в елинпелинското начално училище това е организацията на работа с големия брой деца
Директорът трябва да мисли как да запази техния интерес. На въпрос дали трябва нещо в системата да се промени, за да стане работата на директора по-лека, тя отговаря: „Нормативната ни уредба е доста богата. Сега за първи път имаме министър, който си разбира от работата и познава добре системата. Сменила съм доста министри и мога да дам оценка и да сравнявам“.
От 314 деца само 6 не са обхванати от обучението от разстояние. 5 са в съседно село Столник и нямат достъп до техника и интернет, а едно от тях е в града. За да не изостанат от учебния процес, медиатор разнася на хартия учебния материал всяка седмица. За тези деца ще бъде организирано обучение и през лятото. Ръководството обмисля кой вариант би бил по-добър – да идват в училището или учител да пътува до селото и в осигурено от кмета помещение да провежда занятията.
В последните седмици се организират и консултации в училището за деца със СОП. Родителите на едно от децата са изявили желание да работят допълнително с ресурсния си учител на място в училището. Има две доказани деца със СОП, но има и скрити. Горчивата истина е, че все още има родители, които отричат или не обръщат внимание на това, че наследниците им са със специални образователни потребности. „От това губят само децата, защото образованието ни е приобщаващо, а не изключващо. Осъзнатият проблем е наполовина решен“, категорична е Иванова.
Предучилищната подготовка за 4-годишните е наложителна
Директорът на НУ „Христо Ботев“ в Елин Пелин подкрепя предложението за въвеждане на задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните. Тя определено застава зад него и смята, че мярката е наложителна. Полезно е най-вече заради социализацията. Дава примери от практиката си, в които деца, които не са посещавали детска градина, много по-трудно се справят в началото с учебния материал. Дори е имало и такива, които просто отказвали да говорят със съучениците и учителката си в продължение на година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg