До 10 август ще се разпишат конкретните противоепидемични протоколи за новата учебна година
Интервюто взе
Айсехел РУФИ
Г-жо Михайлова, участвахте във форум, представящ дуалното обучение. Какъв е към момента обхватът на дуалното обучение, има ли увеличение на паралелките и какви са Вашите впечатления за успешността на тази форма на обучение?
– Форумът, който се провежда във Варна, е част от информационната кампания по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“, който наследи проекта ДОМИНО. Опирайки се на най-добрите му практики, новият разширява дейностите му и го надгражда, като цели по този начин дуалното обучение да се наложи още повече. Факт е, че сериозно се разшири обхватът на училищата, прилагащи дуална система. Започнахме само с няколко паралелки, а към момента вече над 6000 ученици се обучават по този начин. Паралелките, в които има такъв прием, са над 300.
Амбицията ни е по време на информационната кампания училищата да се запознаят по-отблизо с предимствата и смисъла на дуалната система. Този специфичен модел на професионално обучение, който не ни е чужд като страна и традиции, поставя акцент върху практическото усвояване на професията чрез работа в реални производствени условия.
Дуалното обучение включва теория, която се преподава в класната стая, и практика – в предприятията. В XI клас практиката е 2 дни, а теорията – 3.
В XII клас практическото обучение вече е 3 дни.
– Бизнесът се оплаква от недостиг на кадри. Това допълнителен стимул ли е за развитието на дуалното обучение?
– То определено стимулира бизнеса да се включи по-активно в процеса по утвърждаване на този вид обучение. Дуалната система е директната връзка между бизнеса и професионалните гимназии и професионалните паралелки в средните училища. Най-прекият път за подсигуряване на пазара на труда с нужните кадри.
Имаше период, когато връзката между работодателите и професионалните гимназии бе нарушена. Но когато отново се усети недостиг на кадри в отделните професионални браншове, се появи и сериозна необходимост от качествена подготовка на специалисти.
Бизнесът осъзна ползите от дуалното обучение, защото пести разходи и време за подготовка на служители. Участието в реален производствен процес е полезно и за учениците. Освен че усвояват професията, те формират и други качества – учат се на професионална дисциплина, на работа в екип, да поемат отговорности, различни от тези в училище. Обучението чрез практика позволява на ученици, които нямат стаж по желаната професия, да намерят работа веднага след завършване.
– Има и предизвикателства. Училищни директори споделят и проблеми. Например, че е трудно в малките селища да намерят подходящи бизнес партньори?
– Форуми като този във Варна са много полезни за обмяна на опит и идеи. Понякога по време на дискусиите се намира работещо решение. Всяко училище трябва да търси своя работещ модел. Не бива да се робува на разбирането, че всички деца от една паралелка трябва да са при един работодател. Практиките могат да се провеждат и на различни места и фирми.
Дуалната система е изключително полезна и за учителите. Те получават възможността за пряк контакт с бизнеса и за повишаване на своята квалификация. Обучението и на учители в реална среда е заложено в проекта.
Може да се каже, че ползите от провеждането на дуалното обучение са за всички страни – учители, родители, ученици, представители на бизнеса. Допълнителен бонус е, че при дуалното обучение с учениците от XI и XII клас се сключва трудов договор, а заплащането се изчислява на базата на максималната стипендия, която ученикът получава. Здравните застраховки са за сметка на училището.
– Какво е новото в проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“? За какви дейности е предвидено финансирането?
– В проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“ е предвидено обучение на 9800 ученици в 147 училища. Надявам се дуалното обучение да повиши качеството на образование в професионалните гимназии и да преобърне отношението на обществото към професионалното образование изобщо.
Общият бюджет на новия проект е 24 млн. лв. за период от
3 години. 20 млн. лв. е финансирането от ЕС, а над 3 млн. лв. е националното финансиране. Чрез него ще има възможност за подобряване на компетентностите на преподавателите по професионална подготовка и за придобиване на педагогически умения от представители на бизнеса.
По проекта са предвидени и дейности в първия гимназиален етап, за да може учениците да се подготвят предварително, а работодателите да се запознаят с тях по-рано.
– Как ще започне новата учебна година?
– В Министерството на образованието и науката се проведе среща с представители на Националния оперативен щаб, на РЗИ и други институции, с които работим съвместно. Обсъдихме различните варианти и възможности и се обединихме около мнението, че учебната година трябва да започне в класните стаи при спазване на всички мерки за безопасност – дистанция, прилагане на необходимите хигиенни навици, дезинфекция.
Маските няма да са задължителни, но учениците, които искат, могат да носят маска по време на часовете. При установяване на ученик с грипоподобни симптоми ще бъдат уведомявани родителите. До 10 август ще бъде разписан подробно съответен протокол с правила.
– Някои превантивни мерки?
– На входа на училищата, в дворовете, коридорите, бюфетите и столовете трябва да се избягват струпванията. Там, където е възможно, може да се изготви график за начина на преминаване на учениците и да се направи гъвкава организация на учебния процес.
Важно е и да възпитаваме децата в лична отговорност, като ги учим сами да се пазят, както и да пазят околните. Колкото по-рано едно дете осъзнае необходимостта от лична отговорност, толкова по-добре ще се реализира в живота.
– Получихте много положителни оценки за организацията на обучението в електронна среда. Личните ми наблюдения от работата на сина ми – десетокласник, също са чудесни…
– Учители, директори и родители се обединиха около мнението, че обучението в електронна среда премина успешно. Получихме и препоръки от родители, които са били затруднени поради факта, че дистанционното обучение изисква по-голяма ангажираност от тяхна страна. Благодаря на всички родители, които ни оказаха подкрепа, за да приключи учебната година успешно.
Системата реагира бързо, българските учители направиха революционен скок и с високо ниво на професионализъм преминаха към обучение в електронна среда за три дни.
Безспорно то има своите добри страни, но не може да замени общуването в класната стая между учител и ученик. Обучението в електронната среда не може да е за сметка на междуличностното общуване между учениците.
– Предвижда се до 20 процента да може да достигне обемът на дистанционното обучение. Как ще стане това?
– Това е една от предлаганите промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) не заради ситуацията с коронавируса. Например, ако има обявена грипна ваканция или други форсмажорни обстоятелства, училището за няколко дни може да премине към обучение в електронна среда, за да се осигури непрекъснатост на учебния процес.
Предлаганият текст казва следното: иновативните училища могат да разработят иновация по отношение на учебния процес, в която до 20% от часовете, които се изучават – задължителните и избираемите предмети, да са в електронна среда. С други думи, всичко зависи от училището и иновативността му.
Повече за обучението по време на криза: Обучение по време на криза
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg