Четири години по-късно обществото ни узря колко е важно детето от ранна възраст да работи с педагози и специалисти
Обхват на четиригодишните най-късно до учебната 2023/2024 г. в задължителна предучилищна подготовка, и то единствено в условията на детската градина. Това ангажира държавата с изключителен финансов ресурс както за обучението на децата, така и за строителството на нови и разширяването на сега съществуващи детски градини. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев припомни, че правителството одобри тригодишна национална програма за изграждане на нови градини и училища, за която годишно са осигурени по 70 млн. лв. Но докато обхватът при 5- и 6-годишните е над 90%, то при четиригодишните той е по-малък. Това стана ясно на заседание на Парламентарната комисия по образованието и науката, на която народните представители приеха на второ четене промените в Закона за предучилищното и училищното образование. Той бе окончателно гласуван и в парламентарна зала.
„Решихме още, че всички семейства, чиито деца не са приети и на които не е предложено друго равностойно място в общинска или държавна детска градина, да получават финансова подкрепа от държавата. Защото това е нашата политика – всяко дете да получи равен шанс и възможност за образование. Подкрепата не е социална. Насочена е към даването на образователни възможности на всяко дете. Ще се предоставя на деца от 3-годишна възраст до осигуряване на място в детска градина. Промяната влиза в сила от следващата календарна година“, коментира председателят на Комисията Милена Дамянова.
В Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование е разписано още, че държавата ще подпомага родителите при заплащането на таксите за храна в задължителното пред-училищно образование. Общините ще са тези, които ще решават дали да освободят всички родители от тези такси, или това да е частична мярка. Причината е, че и сега те имат различни политики в това отношение, включително и такива, при които родителите не заплащат нищо.
Другата съществена промяна касае уреждането на възможности за обучение от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии. То ще се използва при обявяване на грипни епидемии или други непредвидени обстоятелства, поради които компетентен орган е разпоредил преустановяване на присъствените учебни часове за учениците в дневна, вечерна, задочна, индивидуална и комбинирана и дуална форма на обучение във всички училища в определен регион или в цялата страна.
„По мое и на колеги предложение, когато поради извънредни обстоятелства присъствието във формите на педагогическо взаимодействие в детските градини и групите за задължително предучилищно образование в училищата е преустановено, педагогическото взаимодействие също ще може да се осъществява от разстояние в електронна среда. Тъй като в момента живеем в условия на COVID-19, приехме ученик да има правото да се обучава повече от 30 дни онлайн, но при определени условия – при риск за живота и здравето му, при такъв риск за член на неговото семейство на същия адрес, както и по искане на семейството и с решение на РУО“,
коментира Милена Дамянова.
В зала народните представители гласуваха възможността за ефективно педагогическо взаимодействие в ДГ в рамките на половин час. Иновативните училища ще могат, след одобрение от комисия в МОН, да провеждат до 20 % от часовете си дистанционно.
Промени в ЗПУО налагат по-строг контрол върху дейността на нас-
тоятелствата на образователните институции. Затваря се вратата пред различни възможности да се изразходват приходите от имуществото им за дейности извън постигането на основната цел, а именно тяхното подпомагане и подкрепа.
Красимир Вълчев, министър
на образованието и науката:
В първи клас вече е късно
– Г-н Министър, прие ли общес-твото мярката за задължителен обхват в детска градина от четиригодишна възраст?
– Към момента 22% от четиригодишните деца не са обхванати и не посещават детска градина. За сравнение, над 90% от пет- и шестгодишните през учебната 2019/2020 г. посещават детска градина. От тези 22% половината са от семейства без отношение към образованието, уязвими групи, семейства, в които майчиният език не е българският. Именно тяхното обхващане е ключов момент и изключително важна задача. Детската градина им осигурява педагогическо взаимодействие, работа с учител и необходимите специалисти, българска езикова среда.
На практика с промените в Закона за предучилищното и училищното образование се прави поредната крачка към улесняване на достъпа до образование, преодоляване на неравенствата в него, а в една по-дълбока перспектива е сериозно препятствие пред социалното изключване и преждевременното отпадане на деца от образователната система.
В детската градина детето попада и под грижите на ред специалисти, чиято задача е преодоляване на обучителните зат-
руднения чрез ранно идентифициране на потребностите. За да се предотврати натрупването на дефицити и да се помогне за повишаване на грамотността, за придобиването на умения и
нагласи за учене през целия живот.
От четиригодишна възраст започва интензивно да се развиват езиковите, социално-емоциолните умения. Всички изследвания са категорични – ранното обхващане на децата влияе върху по-нататъшните им резултати в училище. Това много добре забелязват началните учители и най-добре могат да оценят резултатите от него.
Разликата между децата, които не са посещавали детска градина, и връстниците им, които във възможно по-ранна възраст са станали част от образователната и възпитателната система, е огромна. При децата, невладеещи български език, това е пагубно за успеваемостта им още в начален етап. Училището не може да навакса дефицитите им и те отпадат от образователната система.
Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия
по образованието и науката:
Училището е безспорната институция
– Г-жо Дамянова, дойде ли времето за промени в ЗПУО?
– Факт е, че преди години имахме отново предложение за въвеждане на задължителна детска градина от 4-годишна възраст. Но то не бе посрещнато с необходимото според нас одобрение. Затова потърсихме съгласие от повече групи, от самата система. Потърсихме повече начини как да достигнат аргументите и посланията ни за важността на ранното стартиране на предучилищното образование до обществото. Смятаме, че сега това е факт. Дори постовете във „Фейсбук“, в които родители коментират и дават примери със системи от чужбина, където това образование започва и от 3-годишна възраст, са повече.
За ползите ще кажа само, че предучилищното образование е определящо за постиженията на децата – колкото по-дълго време те са посещавали детска градина, толкова по-високи са техните резултати.
В България според изследването PIRLS 2016 постиженията на деца, посещавали детска градина 3 или повече години, са със 75 точки по-високи от тези, които не са посещавали.
По отношение на компенсациите за неприетите деца, според мен мярката е позакъсняла. В последните години се съсредоточаваме предимно върху подкрепа на уязвимите групи от нашето общество. И това е правилно. Но в същото време трябва да разработваме и политики за подкрепа на всички деца, защото всички родители заплащат данъци.
В тази връзка е и другото наше предложение с колегите от ОП, а именно – подпомагане със средства от държавния бюджет на таксите за хранене в задължителното предучилищно образование.
Дистанционното обучение се случи в извънредна ситуация, видяхме неговите възможности, предимствата, минусите, както и какво трябва да се надгради. Още преди 4 години, с влизането в сила на ЗПУО, е въведена нормативно дистанционната форма на обучение. Но по неизвестни за мен причини до този момент тя не бе разработена. Но българските учители се справиха. Доказаха, че не само не са консервативни, а извършиха истинска революция. И то сами, за което безкрайно им благодаря.
Нека уточня. И в момента Законът позволява на иновативните училища, дори не на цяло училище, а на паралелка, да използват дистанционно обучение. Промяната въвежда регламент на процента от време, в което това може да става – 20%. Разрешението за подобна иновация се взема само и единствено на базата на доказана необходимост и възможности – нито всички училища ще учат 20 % от времето дистанционно, нито децата ще спят до по-късно. Подчертавам, Законът не променя вида и методите на обучение. Учениците остават в класните стаи. Училището е безспорната институция. Но с допълнителни възможности.
– Наскоро призовахте да се популяризират повече добри практики, станали възможни благодарение на това, че ЗПУО постави в центъра детето и неговите интереси, а от учителя направи творец, мислещ човек.
– През юли МОН внесе в Народното събрание
доклад за прилагането на принципите и за изпълнението на целите на предучилищното и училищното образование в съответствие със Закона. Ще призная, че не очаквах да видя точно този „административен“ вид на документа. Прилагането на принципите и изпълнението на целите, залегнали в Закона, не се случва само с изработването на нормативни актове, а с реални практики в детските градини и училищата. Практики, които съществуват отдавна и въз основа на които бе разработен и самият закон.
Хубаво е те да се представят на обществото и чрез вас, медиите, защото само така ще върнем авторитета и на българския учител, и на българското образование. А и ще можем да си направим реална равносметка къде сме, какво сме постигнали и накъде искаме да вървим.
Велизара Стоименова – директор на 115. ДГ „Осми март“,
район „Надежда“, София:
Решителна стъпка в посока по-грамотно и можещо поколение
Имам зад гърба си 32 години стаж,и то в една и съща детска градина – „Осми март“ в кв. „Надежда“. 22 години съм била учител, а от 10 години – директор.
Педагогическият ми опит говори категорично за едно – социализацията на детето е нещо изключително важно и затова колкото по-рано започне този процес, толкова по-доб-
ре е за него и за бъдещето му. В семейството то не може да получи това, което му дава детската градина – общуването с връстниците му и с авторитета на учителите. Авторитетът на родителите е нещо изключително важно, но съвсем различно от този на учителя. Институцията е тази, която дава правилата и рамката, в която едно дете занапред ще се развива. И която е много, много важна.
В детската градина детето се научава да се съоб-
разява с правилата, да спазва ред и дисциплина – все неща, които ще са му необходими като активен и отговорен гражданин. Колкото по-рано се случва това, толкова знанията и уменията, с които то постъпва в училище, ще бъдат повече и по-добре осмислени.
В бъдеще това ще съдейства за оформянето на една стойностна личност, която с познанията и уменията си допринася за просперитета на обществото.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg