Дългогодишното партньорство с Техническия университет – Габрово, осигурява качествено професионално образование за възпитаниците на габровската Техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“
Разковничето за качествено професионално образование е в добрите взаимоотношения с бизнеса, с висшите училища, с местните власти и в подкрепата от държавата. В това е убедена Корнелия Мотова – новият директор на габровската Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“. И го доказва с множество примери.
„От години поддържаме добри партньорски отношения с Техническия университет в Габрово, които се разширяват и задълбочават. И това ни дава възможност да осигуряваме все по-качествено образование на нашите ученици – твърди Мотова. – От тази година заниманията по интереси ще се реализират във висшето училище, защото то разполага с изключително модерни лаборатории и хонорувани преподаватели. Така учениците ще провеждат опити и практическа работа в реална среда. Въвеждат се много нови учебни програми по редица специалности при нас, а техниката е доста динамична материя, която непрекъснато се променя, и се нуждаем от опитни учители. При въвеждането на новото учебно съдържание, както се случва сега в XI клас в специалност „Приложно програмиране“, нашите учители да бъдат подпомогнати от преподаватели от Университета. Ще участват в часовете и ще водят определени от тях заедно с нашите учители. Очаква се това да създаде условия за продължаването на учениците ни в нашия университет. Около 30% от учениците от випуск 2020 са студенти в ТУ – Габрово.“
Тази година учениците от ПТГ за първи път взимат участие и в традиционната студентска научна сесия на ТУ – Габрово, където представят свои разработки с практическа насоченост – доклади и макет на студения ток на Тесла, създаден под ръководството на инж. Банчев. На студентската сесия са изнесени 59 доклада в три направления – „Електротехника и електроника“, „Машиностроене и уредостроене“ и „Стопански науки“. „Учениците ни Пламен Трифонов и Йордан Даскалов се пребориха със студентите и получиха трета награда за доклада „Симулиране на преходни процеси в пневматична задвижваща система“, разказва директорката.
Наскоро гимназията печели с проект финансиране по модул „Библиотеката като образователна среда“ от НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ на МОН. Идеята е училищната библиотека да бъде обогатена и дигитализирана, за да привлече интереса на младите хора. Сега възпитаниците на ПТГ ползват ресурси от библиотеката на ТУ – Габрово. Дори много от учебните часове се провеждат в Университета, който оказва помощ и на учениците, изучаващи техническо чертане. Тази година за първи път трябвало да се организира и състезание по мехатроника, но то се отлага заради пандемията. Във висшето училище се провежда и училищният кръг от националното състезание по приложна електроника „Мога и зная как“.
„Нашите ученици участват във всички професионални състезания
– „Най-добър млад автомонтьор“ и „Водач на МПС“, състезанието по техническо чертане, на което тази година бяхме домакини, и на състезания по история, по гражданско образование, по философия“, разказва още Корнелия Мотова.
Учениците от ПТГ се включват и в „Седмица на професионалните умения в България“ от 9 до 13 ноември. В рамките на инициативата те посещават няколко габровски фирми – партньори на гимназията в дуалното обучение, за да видят къде ще работят в XI и XII клас.
Индивидуално и групово участват и в онлайн изложението „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица на 16 и 17 ноември. В конкурса Техническата гимназия се представя с проект на Цветан Сомлев от XII клас с ръководител Красимир Иванов и получава втора награда.
Тази година в Техническата гимназия се организира обучение в паралелка VIII клас, която включва две специалности. Едната от тях е нова защитена специалност „Организационна измервателна техника“, като по нея се обучават 9 ученици. По „Промишлена електроника“ се обучават 12 ученици. Класните ръководители са млади перспективни учители инженери, на които директорът иска да даде шанс да останат в професията.
В Габрово провеждат местна регионална политика за подкрепа на професионалното образование, която дава резултат. План-приемът на Техническата гимназия се увеличава през последните години, като роля за това имат не само популяризирането на професионалното образование, а и въведените преди две години стипендии за защитените специалности. Общият брой на учениците е 522. Новоприетите са 123 в 5 паралелки, като има и ученици от Севлиево, Дряново и Трявна. Сред новите осмокласници тази година момичетата са 27, което е рекорд. Повечето от тях са се насочили към компютърните специалности.
„Стремим се да балансираме специалностите и винаги поддържаме обучение в 4 – 5 направления, обяснява директорката. – Имаме две паралелки в ИТ сектора, две в машиностроенето, една по „Автотранспортна техника“ и в „Електротехника и автоматизация“. Винаги обсъждаме план-приема с фирмите партньори, тъй като реализираме и дуално обучение. Сега 39 от учениците са в две дуални паралелки по специалността „Машини и системи с ЦПУ“. Те провеждат практическото си обучение в 9 габровски машиностроителни компании.
Първият випуск с дуално обучение на ПТГ завърши XII клас много успешно и анализът показва, че обучението в реална работна среда е по-ефективно от професионалното обучение в дневна форма. Те завършиха специалност „Мехатроника“ и се обучаваха в 6 фирми партньори“, отбелязва директорката. Държавният изпит по практика за професионална квалификация се провежда в работна среда, а в изпитната комисия влизат и техните наставници. „Изпитите бяха на работните места, на които учениците са се обучавали 2 години. Така те се чувстват много по-уверени и спокойни, защото познават машините, хората и обстановката“, категорична е Мотова.
Гимназията ще се включи и в проекта на МОН „Подкрепа за дуалната система на обучение“ с посещения на ученици от VIII и IX клас във фирми партньори, в които да стажуват по един ден. Те са в дуална система на обучение, но до X клас изучават специалностите предимно на теория, затова пробното стажуване ще ги подготви по-добре за втория гимназиален етап. В XI клас учениците сключват трудови договори с фирмите и започва практическо обучение в работна среда в рамките на два дни седмично по 7 часа. А в XII клас те вече работят по 3 дни.
„Ако има промяна в нормативната уредба за дуалното обучение, планираме да поискаме специалността „Мехатроника“ да стане дуална във втория гимназиален етап от X клас. Такова е желанието на автосервизите, с които работим – споделя Корнелия Мотова. – Още повече, това са паралелки с недостиг на пазара на труда, а фирмите партньори имат нужда от специалисти. В разширената подготовка на учениците ще използваме услугите на автосервизите по отношение на електрическите и хибридните автомобили, защото трябва да разширим обучението в тази посока. Имаме подкрепа и от бизнеса, и от родителите и ако има законова възможност, ще опитаме да направим обучението дуално с 2 – 3 фирми партньори.“
Гимназията е изнесла практическото обучение във фирмите партньори
по всички направления с изключение на някои от темите по автотранспорта, които се провеждат в училищните работилници.
Учителите в гимназията са 47, като около половината от тях са мъже. Училището има педагогически съветник, ръководител ИКТ и външен лектор, тъй като поддържа духов оркестър.
В гимназията учат 4 деца със специални образователни потребности по специалности „Автотранспортна техника“ и „Компютърна техника и технологии“. На учениците с хронични заболявания и обучителни трудности се осигурява обща и допълнителна подкрепа, съобразена с техните социокултурни и възрастови характеристики. Гимназията работи и по проектите „Подкрепа за успех“, „Образование за утрешния ден и „Подкрепа за дуалната система на обучение“.
Тази година се навършват 125 години от създаването на гимназията. Патронният празник е планиран за декември, но се отлага. В чест на празника ръководството заедно с родителите решава да въведе задължителни всекидневни униформи за учениците – тениска с якичка и суитшърт с цип с емблемата на гимназията. „Много училища имат официална униформа, ние също, но нямат всекидневна. Родителите ни подкрепиха, защото така всички деца ще бъдат равнопоставени и ще се отличават в града – разказва директорката. – Униформите трябваше да са задължителни от 1 декември, но явно ще са от догодина.“
Гимназията ползва Microsoft Teams за дистанционно обучение, но практическото професионално образование е неприложимо в онлайн среда. След първото зат-
варяне в дуалните паралелки има известно обучение в реална среда след отварянето на фирмите партньори, а на другите дават проекти. Добрата новина е, че след първата COVID криза отсъствията рязко намаляват. „Очаквам след Нова година да няма никакви“, завършва оптимистично директорката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg