В СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица учат 456 деца от предучилищна възраст до XII клас. „През тази учебна година дванайсетокласниците ни завършват профил „Технологичен – предприемачество и бизнес“, а в XI клас разширено изучават чужди езици. За всички останали паралелки след VII клас трета година поред правим прием „Софтуерни и хардуерни науки“. Специалността е от STEM направлението, към което определено има интерес“, казва директорката Нели Атанасова. Посочва, че насочват всичките си усилия в тази област, като очакват финансиране на кабинет по НП „Изграждане на училищна STEM среда“. По-голямата част от заниманията по интереси също са насочени в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката. Опитват се да бъдат в крак с времето и да дават полезни знания на учениците, които ще им бъдат от полза в живота.
„Участваме в почти всички програми, които излизат, и мога да кажа, че досега всичките ни кандидатури са били успешни“, споделя директорката. По думите това, от една страна, е много удовлетворяващо, но от друга е голяма отговорност, защото изисква много усилия и добра организация, за да може работата да бъде изпълнена качествено и в срок. „Стимулираме децата да участват в състезания. Така те ще придобият увереност и ще осъзнаят, че знаят и могат“, казва Атанасова. Категорична е, че успехът се дължи на екипна работа.
В училището учат 23 деца със специални образователни потребности. „Следим и работим усърдно за напредъка им“, посочва директорката. За нуждите им в сградата на школото е изграден Център за работа с деца със специални образователни потребности. В един от кабинетите има монтиран интерактивен под, където учениците усвояват нови знания чрез игра. Повечето са на самостоятелна форма на обучение, като за всеки е изработен индивидуален учебен план. Атанасова е категорична, че обучението от разстояние с тези ученици е много успешно и ползотворно, което до голяма степен се дължи и на подкрепата, която срещат от страна на родителите им.
„Тези деца са много активни. Постоянно се включват в конкурси и състезания, свирят и рисуват. В края на всяка календарна година правят коледен концерт и празнична изложба. Не ги отделяме от другите ученици. Те са наравно с тях“, казва тя. Категорична е, че големият напредък, който наблюдават при тях по отношение на ограмотяването и адаптирането, се дължи на това, че са ги приели като „свои деца“. „Родителите им виждат напредъка и изказват благодарност. Това стимулира учителя да продължи да работи все по-усърдно“, допълва директорката. Вярва, че успешната формула е да се намери пътят към всяко дете.
„За провеждането на обучението от разстояние технически нямаме никакъв проблем, но прекият контакт от нищо не може да бъде заменен“, казва директорката. Уверена е, че ще се справят и в тази ситуация. Разказва, че непосредствено преди да преминат към дистанционна форма, им се е наложило да преодолеят доста различно предизвикателство. Учителят по физика е бил карантиниран и не е имало как да води часовете си в клас. „За една нощ намерихме решение. Организирахме присъствието на децата в клас, а колегата преподаваше от вкъщи. И на децата им беше много интересно“, споделя директорката. На мнение е, че колкото и да е трудно, винаги има решение.
На прага на 2021 г. в СУ „Вичо Грънчаров“ вече обмислят и приема за догодина. Предстои им и започване на работа по „Образование за утрешния ден“, където имат две одобрени групи. „Отговорността е голяма, защото те трябва да започнат в дистанционна форма – казва директорката. – Винаги има идеи, но времето е фактор. Важното е, че никога не се отказваме“, завършва Атанасова. И изразява надеждата си скоро всички ученици и учители да се завърнат отново в клас.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg