В проект на наредба за първи път се определя какво е „класна стая“
Проект на Наредба за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие е публикуван на сайта на МОН. Издаването на документа е във връзка с обнародвания през 2015 г. Закон за предучилищното и училищното образование.
Държавният образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване определя единните минимални и задължителни правила и норми към архитектурната и работната среда, необходима за ефективно протичане на образователния процес.
Наредбата включва изискванията към физическата среда в предучилищното и училищното образование, включително и при целодневна организация на учебния ден; в професионалното образование и обучение; в специалните училища; както и в училищата към местата за лишаване от свобода; към физическата среда в иновативните училища; в центровете за подкрепа за личностно развитие; условията за организиране и провеждане на дистанционна форма на обучение; изискванията към помещенията за организиране на обедното хранене за децата и учениците от І до VІІ клас, както и условията за информационното и библиотечното обслужване на учениците.
Изискванията към физическата среда в специалните училища се уреждат за първи път в тази наредба.
Изискванията към физическата среда в Наредбата се отнасят до терена, сградите и помещенията; достъпната и безопасна архитектурна среда; физическите елементи на образователната среда – шум, осветление, температура, визуални, звукови сигнали, инфраструктура и комуникации; оборудването и обзавеждането на помещенията.
Наредбата се придържа основно към действащите изисквания за проектиране, изпълнение и поддържане на сгради за обществено обслужване в областта на образованието и науката, здравеопазването, културата и изкуствата. Взети са под внимание и нормативните актове за здравните изисквания към институциите в системата на предучилищното и училищното образование, изискванията за достъпна среда, противопожарните изисквания, както и множество правила, отнасящи се до различни аспекти на физическата среда.
Наредбата съдържа и Насоки за модернизация на физическата среда в училищата. Основните характеристики за това са интегрираност, устойчивост и цялостен подход, комфорт на физическата среда за обучение; безопасност и достъпност на средата и други.
Проектът е изготвен в съответствие с актуалните разпоредби на Закона за предучилищното и училищното образование, Закона за устройство на територията, подзаконовите нормативни актове по прилагането им и съобразно действащата нормативна уредба.
С издаването на Наредбата ще бъдат регулирани обществено значими отношения и дейности, свързани с развитие на предучилищното и училищното образование. Държавният образователен стандарт за физическата среда цели да се определят единните минимални и задължителни правила и норми към архитектурната и работната среда, необходими за ефективно протичане на образователния процес.
С Наредбата ще се определят и максималният брой на групите и децата в група в детските градини; максималният брой на паралелките, групите и на учениците в тях в училищата. С нея се цели създаването на съвременна физическа среда с интегрирани в нея образователни технологии за възпитание, социализиране, обучение и отглеждане на деца и ученици. В документа се създават правила, понятия и изисквания, касаещи физическата среда и информационното осигуряване, които до момента не са били предмет на правна регулация.
За пръв път се дават легални дефиниции на понятия като „класна стая“, „езикова лаборатория“, различните специализирани кабинети и др.
Наредбата поставя изисквания към оборудването и обзавеждането в помещенията, в които се осъществява образователният процес, както и насоки за организация на пространството, за да се осигурят ефикасност, безопасност и уют в процеса на придобиване на нови знания, умения и компетентности.
Проектът на наредба няма да изисква допълнителни финансови средства от държавния бюджет. Съответният финансиращ орган, в рамките на утвърдения му бюджет, поетапно ще привежда физическата среда на образователните институции в съответствие с изискванията на тази наредба. Финансиращият орган ще може да кандидатства по национални програми и оперативни програми, както и по Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища за периода 2020 – 2022 г.
В резултат на прилагането на Наредбата ще се създадат единните минимални и задължителни правила и норми към архитектурната и работната среда, необходими за ефективно протичане на образователния процес в детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Ще се създаде и съвременна физическа среда с интегрирани в нея образователни технологии за възпитание, социализиране, обучение и отглеждане на деца и ученици.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg