Националното външно оценяване след IV и X клас остава. Всеки изпит е репетиция за живота
„Държавните зрелостни изпити ще се проведат на обявените дати. Засега не се предвижда отлагане. Втората половина на април ще направим още един, последен анализ дали има тематично изоставане.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред бТВ.
Данните, с които разполагат от МОН към момента, показват, че учебният материал навсякъде е взет навреме и няма изоставане в сравнение с предишни години. Информацията се събира от електронните дневници на училищата.
„Няма забавен темп, но има по-ниска ефективност на ученето. Това обаче не означава, че трябва да се откажем от изпитите и че учениците не трябва да положат усилия“, каза още министърът. По думите му, не е честно дори спрямо учениците да се отменя външното оценяване. „То е необходимо на образователната система и е механизъм, който да накара децата да учат. Ако отменим външните оценявания, сигналът би бил – не учете“, допълни Красимир Вълчев.
Изпитите мерят знанията, натрупани за 4, 7, 10 или 12 години. „В никакъв случай една или две теми няма да променят значително конспекта. Той е достатъчно дълъг. По-важната промяна, която се
опитваме да направим, е функционалност на знанията, а изпитите да са насочени в по-голяма степен към разбиране и в по-малка – към заучаване“, допълни министър Вълчев.
„Образованието е и стрес, и усилие“, каза още той. Получил е много писма от ученици и родители за отпадането на Националното външно оценяване след VI и X клас. „Изпитите ще им помогнат един ден да се справят в живота.
Този стрес може да им остане като приятен спомен. Ние, като родители, искаме децата повече да учат. Това е една от целите на изпитите – да накарат и мотивират учениците да учат. Тази година, заради пандемията, имаме още причини да ги проведем. От една страна, за да констатираме дефицитите на учениците, а от друга – да ги мотивираме“, каза още той.
303 училища са избрали да отучват през юни, т.е. над 40 000 ученици ще ходят на училище. Става въпрос предимно за деца със слаби годишни или срочни оценки, от социално уязвимите групи, с образователни дефицити и такива, които не са се включили ефективно в обучението от разстояние.
Министър Вълчев е категоричен, че няма предпоставки за обявяване на нулева учебна година. Няма и допълнителни предпоставки за удължаване на учебната година. „Обучението в електронна среда е компенсаторно обучение. То в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение“, каза Красимир Вълчев. По думите му, само при 1% от учениците не се е осъществило педагогическо взаимодействие, а при 9% от децата обучението е преминало с носене на учебния материал на хартия. Те не са се включили в учебния процес от разстояние или заради липса на желание, или заради липса на устройство или интернет.
Децата от I до IV клас не са били присъствено в клас едва 5 седмици. По отношение на V – XII клас близо 40% от учениците са в клас. „В сравнение с другите развити страни по-голямата част от нашата образователна система е била присъствено в клас“, сподели той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg