Професионалната гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“ планира да въведе нов предмет, базиран на зелените технологии
Различни видове дизайн – рекламен, графичен, интериорен и моден, изучават възпитаниците на столичната Професионална гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“. През новата учебна 2021/2022 година за трети пореден път ще бъде обявен прием за 5 паралелки, като на най-голям интерес се радват тези с изучаване на интериорен дизайн.
„Стараем се да включваме децата в различни инициативи, за да се разкрият техният талант и креативно мислене. При нас по принцип идват по-творчески насочените деца – разказва директорът на ПГД Даниела Шошова. – Затова в балообразуването вземаме три пъти оценката по български език и веднъж по математика, както и оценките по изобразително изкуство и ИТ от основното образование, защото бъдещите дизайнери трябва да могат да работят с новите технологии.“
В средата на април Професионалната гимназия по дизайн организира ден на отворените врати, за да могат седмокласниците и техните родители да се запознаят със специалностите и условията на обучение в училището. Тези, които не успяха да отидат на място в гимназията, могат да видят заснетото клипче, което представлява виртуална разходка из класните стаи, както и обръщения на ученици, учители и на директора на училището. Клипчето е качено на сайта на гимназията, в ютюб канала и социалните ѝ мрежи.
Около 500 са учениците през тази учебна година. Паралелките със специалност „Интериорен дизайн“ са две – с изучаване на италиански и немски език, въведен през 2020-а. Децата от паралелките „Рекламна графика“ и „Графичен дизайн“ учат английски, а тези от „Моден дизайн“ – френски. Обратната връзка с родителите показва, че имат желание децата им да изучават и испански, затова ръководството на училището планира да въведе и него.
Учителите са 43 и един педагогически съветник, който изпълнява функциите и на психолог. Педагогическият съветник Христина Величкова е нов кадър, но е приета много добре и от колегите си, и от ученици и родители. Помага за обучението на децата със специални образователни потребности, които получават допълнителни консултации и от учителите по общообразователните и по специализираните професионални предмети. 10 са децата със СОП, като някои от тях са кандидатствали в гимназията на общо основание, а други са с хронични заболявания.
„Сградата ни към момента не е пригодена за деца с физически увреждания. Училището е включено отдавна в проект към ОП „Региони в растеж“, за да се направи ремонт, да се изградят рампа, асансьор и всичко останало, което е необходимо – обяснява директорът на гимназията. – За съжаление обаче, все нещо се случва и не стигат до нас – или някой обжалва, или фирмата изпълнител се е отказала. Ние със собствени сили правим каквото можем. Но с течение на времето базата се амортизира и има нужда от основен ремонт, а ние успяваме само с козметични освежавания на стаите. Ателиетата, които са във втората сграда, имат нужда от обновяване и по-големи прозорци. Спечелили сме и проект към Министерството на младежта и спорта за изграждането на физкултурен салон, защото сме от малкото софийски училища, които нямат. Имаме едно помещение в мазето, което е по-скоро като зала за танци. Близо до нас се намира стадион „Раковски“, но въпреки това не е удобно в рамките на 10-минутно междучасие децата да ходят дотам, да се преоблекат, да спортуват и след това да успеят да се върнат за следващия час.
Най-важното обаче е, че училището има дух. Зам.-директорът по учебно-творческата дейност Радка Кънчева нарича училището ни бутиково, защото сградата е с интересна архитектура, зареждаща атмосфера и с дух на аристократизъм. Освен това само в нашето училище се предлага специалността „Интериорен дизайн“ в нейния чист вид“, твърди Шошова.
Професионалната гимназия е обезпечена кадрово и разполага с необходимата техника и
софтуери, за да осигури доброто обучение на своите възпитаници.
Учителският екип е насърчаван да повишава квалификацията си – колективно или индивидуално, според нуждите си. „Непрекъснато излизат нови софтуерни продукти и педагогическите специалисти трябва да актуализират своите знания и умения, за да могат учениците да получат най-качествено обучение. Затова предоставям възможност и условия на колегите за постоянно самоусъвършенстване“, уточнява директорът. По проект на МОН училището е закупило лицензи за приложението за двуизмерно и триизмерно проектиране и чертане AutoCAD, както и за софтуера за 3D компютърна графика 3DS MAX и други специфични програми, които ползват.
За доброто професионално обучение училището разчита много и на своите партньори – фирми, печатници, издателства, дизайнерски и архитектурни ателиета, както и на някои университети, които предоставят допълнителни кредити или отстъпки в таксите за възпитаниците на ПГД. Най-добре си сътрудничат с НБУ, където имат същите специалности, както и с Лесотехническия университет, Висшето строително училище „Любен Каравелов“, Международното висше бизнес училище и с Художествената академия. Това са и най-често висшите училища, в които учениците продължават образованието си.
Насърчава се участието на учениците в различни форуми, литературни, художествени и други конкурси и мероприятия. Училището участва в няколко проект-обучения. По „Подкрепа за успех“ на МОН в малки групи децата се занимават допълнително по математика, английски, география, специализирани предмети, в XI и XII клас групите са по руски език, биология и здравно образование, по химия, в зависимост от това на каква матура са избрали да се явяват допълнително. Има и 5 групи за занимания по интереси. Работят и по проекта „Образование за утрешния ден“ на МОН, по който на най-голям интерес се радва групата „Дигитална креативност“.
Професионалната гимназия по дизайн участва като партньор на други училища и неправителствени организации, които са спечелили проекти за предприемачество и екокултура по европейската програма „Еразъм+“. Един от последните е за използване на рециклирани материали в модния дизайн и интериора. Училището кандидатства и с проект за иновация и с нетърпение очаква да разбере през лятото дали ще се включи в списъка на иновативните училища за учебната 2021/2022 г. „Избрали сме да въведем нов учебен предмет – „Иновативен дизайн“, който ще подпомогне професионалното обучение на нашите ученици и ще бъде базиран на зелените технологии. Предвиждаме да включва различни модули за виртуалното пространство, за хибридността между общообразователните и специалните ни предмети, като целта е да се интегрират новите технологии и материали в дизайна“, обяснява директорът на гимназията.
Сега в училището усилено се готвят за Националното външно оценяване, на което ще се явят учениците от четирите паралелки в X клас, както и за държавните зрелостни изпити на двете паралелки в XII клас. През миналата година около 95% от абитуриентите избрали да се явят на втори държавен изпит за придобиване на степен по съответната професионална квалификация, докато тази година всички са избрали да се явят на него, въпреки че той става задължителен от следващата година. Няколко са учениците, които ще се явяват и на трета матура по свой избор.
„Трудно е обучението от разстояние в електронна среда за професионалните гимназии, особено за учениците от XI и XII клас, където са съсредоточени практическите занимания по учебен план. Но не е невъзможно. С общи усилия, екипна работа и разбиране от страна на родителите се справяме успешно, въпреки че онлайн обучението е компромисен, но не достатъчно ефективен вариант за професионалната подготовка на учениците. Най-важно е физическото здраве на нашите ученици, учители и родители, както и душевното им равновесие, наред с учебно-възпитателния процес“, твърди директорът на ПГД.
Обучението на учениците е в образователната платформа „Майкрософт Тиймс“, където всички паралелки и учебни предмети имат обособени виртуални класни стаи. Педагозите използват всички възможности на платформата, както и различни видеа и налични електронни ресурси, които могат да се намерят и на сайта на гимназията. Учителите по специалните предмети пък сами разработват уроците си, дават на учениците и практически задачи. „Специалностите ни са свързани с много творчество и рисуване, което е трудно само от вкъщи и на компютър – всичко тръгва от молива и ръчичката. Пожелавам здраве и успех на всички бъдещи осмокласници в предстоящата кандидатгимназиална кампания, и най-вече да бъдат дизайнери на своето бъдеще“, завършва Даниела Шошова.
Уточнение
Победителите от регионалния кръг на състезанията за „Най-добър млад готвач“ и „Най-добър млад сервитьор“, проведени във Враца, са Андония-Филумена Цветанова Цървенкова и Елена Костадинова Михайлова – и двете от Софийската професионална гимназия по туризъм.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg