Така 26-годишната психоложка Неделина Найденова печели доверието на учениците от ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ в софийското село Чавдар
От две години учениците от ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ в село Чавдар, Софийска област, имат училищен психолог, към когото могат да се обърнат, ако нещо ги вълнува, смущава или притеснява, и да задават всякакви въпроси. Дори такива, с които им е неудобно да се обърнат към своите учители или родители.
Училищният психолог е Неделина Найденова. Тя е на 26 години, завършила е психология в ПУ „Паисий Хилендарски“ с две специалности – психолог и учител по психология.
„Работя с всички деца от училището, а не само с тези, които имат нужда. Правим различни психологически тренинги, за да осигурим позитивен климат в училище и спокойна атмосфера, да знаят децата, че могат да разчитат на нас във всяко отношение – обяснява Неделина. – Психологическите тренинги са както за усъвършенстването на когнитивните процеси, като концентрация и памет, така и с цел превенция по отношение на трафика на хора, наркотици, агресия в училище. Имаме различни теми, по които работим. Правим също арттерапии, музикотерапии, трудотерапии, защото смятам, че е важно да възпитаме децата да работят. За да успее един човек, трябва да работи – физически или интелектуално.“
Тренингите се провеждат с игрови методи, с ролеви игри, с различни арттерапии, защото децата най-добре се изразяват в цвят. Те умеят да рисуват и така най-добре показват какво чувстват.
„За мен най-важна е подкрепата, която им оказваме, за да усъвършенстваме паметта, концентрацията, логическото им мислене.
Защото на днешните деца концентрацията им е проблем, бързо губят интерес, трудно се фокусират“, разказва Неделина.
Вината за това е в мобилните устройства, с които се прекалява. Учениците от VII клас са постоянно с телефон в ръката – играят игри, не си говорят, даже не излизат в междучасие. Затова, когато влиза при тях за някакви занимания, Неделина им казва, че могат да си говорят помежду си, докато работят, но да оставят телефоните си настрани. За целта в кабинета ѝ има кошница, в която на влизане оставят телефоните си и ги взимат на излизане.
При малките проблемът е работата в екип – те са индивидуалисти и им е трудно да работят с други. А това пречи на учебния процес, защото понякога има задачи, които се изпълняват в група. След разговор между училищния психолог и класната ръководителка се ражда идеята за тренинг за екипна работа в III клас. Провеждат го съвместно с платформата „характер.бг“, за да развият уменията на третокласниците за работа в екип и любопитството – много важни и силни черти от характера. За целта използват игров метод, разделят децата на екипи и всеки от тях трябва да изгради кула от картонени чаши, като печели този отбор, който успява да направи най-високата кула. За да се справят добре, децата трябва да общуват помежду си, да си разделят задачите и всеки да спазва своите задължения и отговорности.
„Получи се много добре и на децата им беше много интересно. На практика се убедиха, че тези, които имаха добра комуникация, успяха да вдигнат много високи кули. А тези, които гледаха да се представят те самите добре и „дърпаха“ към себе си, не успяха да се справят – твърди Неделина. – С класната им се постарахме да разпределим децата правилно в отборите, за да няма по двама лидери в един екип, да няма сблъсъци.“
В училището правят съвместни тренинги и със сдружение „Възможности без граници“, но за по-големите ученици. Единият от тях е за толерантността между учениците и хората и как тя може да бъде щит срещу агресията и дискриминацията. Другият е с учениците от VII клас за тяхното кариерно ориентиране, за да им е по-лесно да изберат къде да продължат образованието си, и да се насочат правилно, ако още не са си избрали училище. Седмокласниците попълват личностни въпросници, обсъждат различни професии, както и това дали е важно да продължат да учат и след средното си образование.
В училището работят и върху това да развиват емоционалната интелигентност у децата – да могат правилно да разчитат емоциите и настроенията на другите и да се научат как да изразяват своите. Защото, ако не могат да го правят, това е предпоставка за конфликти и недобро общуване. „Забелязвам, че често конфликтите се пораждат от недоразбиране, понякога си мислят едно и също, но не могат да го изразят и се стига до скандали, така че работим доста върху това“, казва училищният психолог. Затова се правят различни тренинги. Например децата гледат откъс от някой филм или анимация, след което се опитват да разчетат емоциите на всеки герой.
От тази година в училището се опитват активно да прокарат гражданското образование наред с другите общообразователни предмети. „За нас е важно да възпитаме хора с активна гражданска позиция по различни наболели за обществото проблеми – мотивира се тя. – Затова създадохме и доброволчески клуб „Чавдарче 21“, който е с 21 участници, и правим различни благотворителни инициативи: носим дрехи и обувки в дома за деца в Карлово, за Великденските празници на бившите учители раздадохме сувенири, яйца и козунаци. Целта е да възпитаме децата да дават, без да очакват нещо в замяна“.
Затова и подготвят проекта „Аз съм българче“, с който участват в олимпиадата по гражданско образование и успяват да се класират на националния кръг. Целта му е да се прославят трима бележити българи в три различни направления – наука, спорт и култура. За целта децата от училищния отбор провеждат кратки интервюта с известната ни състезателка и олимпийска шампионка по борба Станка Златева, с оперната прима Соня Йончева и с дългогодишния преподавател по физика и приложна математика Теодосий Теодосиев. „Децата бяха много ентусиазирани, че виждат на живо тези хора и че могат да ги попитат това, което ги вълнува – какви са били в детството си, дали са били палави като тях и каква е формулата за успеха им. Много се впечатлиха от изказването на Теодосий Теодосиев, че успехът се дължи на 95% труд и 5% талант“, обяснява Неделина. След това учениците изготвят презентации и постери, които представят пред кмета на село Чавдар Григор Даулов и членовете на Общинския съвет. А директорът на училището Мария Дурчева връчва почетни плакети на учениците, участвали в реализирането и представянето на проекта – Габриела Ничева, Цветомира Врагова и Марио Динков, както и на училищния психолог в качеството му на ръководител на проекта по гражданско образование.
Как се отрази дистанционното обучение върху учениците от село Чавдар? „Един от проблемите при завръщането им в реална среда беше, че просто бяха забравили какво е да си в училище със съученици и приятели – казва Неделина. – Но пък имаше и нещо позитивно – настъпи положителна промяна у децата, които по принцип са по-затворени и необщителни в училище. По време на онлайн обучението те станаха изключително активни и проявиха желание да се покажат. Децата са свикнали да са сред връстниците си, да играят, да тичат, така че контактите определено им липсваха.
И бяха много щастливи, че отново са заедно, като се възобнови присъственото обучение. Те са изключително приспособими и ми се струва, че бързо ще забравят за изолацията и ще се върнат към нормалната си среда и ежедневие.“
В училището имат едно дете със СОП в I клас с ДЦП, с което работят индивидуално психологът, логопедът и ресурсните учители, провеждат се физиотерапии. „Убедена съм, че от психологическа подкрепа имат нужда не само специалните деца, а всеки човек, защото всеки има нужда да сподели с някого, да потърси правилната посока, в която да продължи напред – категорична е Неделина. – Важно е да има психолози в училище и защото децата се притесняват да обсъждат с родителите и учителите определени теми, докато при мен няма теми табу. Казала съм им, че при мен могат да говорят или да споделят всичко, и децата имат нужда от това, от човек, който да е близък до тях, но да не е учител.
Например сега половите отношения интересуват децата в доста по-ранна възраст. Ако преди беше в VII – VIII клас, то сега още в
IV клас възникват такива въпроси, които те се притесняват да зададат на родителите си. И тогава отиват при училищния психолог, който им обяснява нещата по начин, който да разберат и да знаят как да подходят. С медицинската сестра организират обща беседа с учениците от IV клас и им обясняват какви промени ще настъпят в организма им, за да са подготвени за този период и да премине по-плавно преходът към пубертета без негативни чувства, емоции и проявления. При децата това е една от най-сериозните кризи с най-много проблеми и е по-добре да са запознати с това, което ги очаква.
В свободното си време Неделина се занимава с двегодишния си син и с общото за нея и съпруга ѝ хоби – любовта към моторите. Наесен смята да запише магистратура, защото е убедена, че човек трябва непрекъснато да се развива. Доволна е, че директорът Мария Дурчева ѝ е дала шанс за работа, и за нищо на света не иска да сменя работата си, защото екипът в училище е добър, всички работят в синхрон и нещата се получават. Щастлива е, че вече има кабинет за приобщаващо образование, където да провежда тренингите и индивидуалните консултации. Стаята ще се ползва също и от логопеда и от артклуба по интереси.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg