Лятно училище организира Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Пазарджик
МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата
на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.
Почти всяко лято провеждаме лятно училище с деца и ученици със специални потребности. Подготвяме такова и в момента. Вече закупихме материали. Предвиждаме да се провеждат най-различни арт дейности.“ Това разказва за „Аз-буки“ д-р Гергана Колчакова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Пазарджик. Добавя, че организират и спортни състезания, в които участват деца със специални образователни потребности и техните връстници, като се включват и ресурсни учители. „Провеждаме и много благотворителна дейност. Имаме идеи и ги реализираме с огромно удоволствие“, споделя събеседничката ми.
В област Пазарджик децата със специални образователни потребности са около 1000. Специалистите от Центъра подкрепят близо 420 от тях. С останалите работят създадените в много училища и детски градини собствени екипи за подкрепа. В Регионалния център работят 42 специалисти. „Смея да твърдя, че имам професионален екип. Девет души е регионалният екип, в който влизат логопеди, психолози и ресурсни учители, сензорен терапевт. Има лекар и от Регионалния център по здравеопазване, представители от Отдела за закрила на детето и на центровете за специална образователна подкрепа. Ръководител на екипа е експертът по приобщаващо образование към Регионалното управление на образованието“, казва директорката на Центъра. Останалите специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози, звуково-речеви рехабилитатори, педагог по зрително подпомагане, работят активно по ресурсно подпомагане и по терапевтични програми.
За радост на събеседничката ми в екипа ѝ не липсват млади хора. „Много се радвам, че все по-млади хора проявяват интерес към работа в Центъра. Имам възможността да водя лекции по приобщаващо образование в Пловдивския университет, и каня мои студенти да посетят Центъра и да се запознаят с дейността в него. Наистина, да работиш с млади хора, е много добър вариант. А и самите деца предпочитат младите колеги“, разказва Колчакова. Колегите ѝ редовно посещават различни квалификационни курсове. Работещите в Центъра са членове и на Националната асоциация на ресурсните учители, която непрекъснато организира актуални и интересни обучения. Асоциацията е инициатор и на предстоящото въвеждане като практика и в училищата на функционалното оценяване на учениците със специални потребности. „Националната асоциация работи активно с МОН. А нашият център се включва като партньор в редица нейни проекти“, отбелязва още Колчакова.
Почти всекидневно Регионалният център оказва методическа помощ на екипите за подкрепа в училищата и детските градини. Освен това провежда и обучение на учителите. Друга основна задача е оценката на индивидуалните потребности на учениците и определянето на това дали дадено дете е със специални потребности и се нуждае от допълнителна подкрепа, или проблемът, който се отчита, е временен и има нужда само от насоки за обща подкрепа.
„Имаме много добре оборудвани кабинети за психологична дейност и за логопедична терапия. Функционират и две сензорни зали. Имаме квалифициран сензорен терапевт, който работи по индивидуални програми за всяко дете“, разказва събеседничката ми.
Подчертава, че успяват да управляват добре финансите си. „Имаме и възможност да развиваме и обогатяваме базата. Разполагаме с различни скъпоструващи дидактически материали и технически средства. Особено за децата със зрителни проблеми и за тези със слухови проблеми се изискват високотехнологични устройства. Например една FM система за дете със слухов проблем струва около 3000 лв. и трудно може да се закупи от училище. Това го прави Центърът и я предоставяме да се ползва“, обяснява директорката.
Нейните колеги се справят и с предизвикателството да продължат обучението в условията на пандемия. Въпреки трудностите се организира работата в електронна среда, в която се включват голяма част от децата. „Разбира се, не липсваха и трудности – особено сложно бе при децата със слухови проблеми и сензорни увреждания или с аутизъм. А за деца, за които бе ясно, че обучението от разстояние няма как да даде резултат, получихме разрешение за провеждане на терапевтичните дейности присъствено“, казва още Колчакова. Във връзка с онлайн обучението тя подчертава и голямата роля на взаимодействието с родителите на деца със специални образователни потребности. С тях Центърът работи активно, организира и обучения.
„Когато правим оценки, задължително трябва да присъства родител. Срещите ни продължават и след това, защото заедно с него трябва да бъдат разработени и осъществявани плановете за подкрепа на тези деца. Родителите трябва да знаят основни терапевтични дейности, които да прилагат в домашни условия. Провеждаме и срещи, по време на които родители споделят своите проблеми. Много от тях свикнаха да търсят специалистите, които работят с тяхното дете, и да търсят отговори на всичко, което ги вълнува“, споделя още събеседничката ми. С участието на родителите Центърът осъществява и друга своя важна дейност – да насочва ученици след VII клас, които завършват с удостоверение, към средни училища или към професионални гимназии за обучение за I квалификационна степен или за обучение по част от професия.
Постоянната квалификация и опитът от всекидневната дейност помагат на специалисти от Центъра да се включат в Националната програма за разработване на учебни помагала и на методически ръководства за адаптиране на учебно съдържание за работа с деца със специални образователни потребности. И въпреки краткото време през лятото на 2020 г. те се справят и с това предизвикателство и подготвят учебно помагало и методическо ръководство за начален етап.
„Създадохме ефективен авторски екип от хора с дългогодишен опит. Привлякохме и общообразователни учители, които да предложат подходящи идеи за включването на ученици със специални образователни потребности в различни учебни форми и занимания в конкретните уроци в общата класна стая“, разказва директорката на Центъра в Пазарджик. За консултант е поканена проф. д-р Катерина Караджова от Софийския университет.
В помагалото е разработена всяка тема по всеки предмет от всеки клас от I до IV. Представени са и много дидактически идеи, много задачи за самостоятелна работа и упражнения, много форми на работа, в които практиката е показала, че могат успешно да бъдат включени учениците със специални образователни потребности.
„Разбира се, общообразователният учител не може и не бива да се възприема като експерт по въпросите, свързани с обучението на децата с увреждания. Основните познания в тази сфера обаче са задължителни. И тяхното постоянно обогатяване и надграждане е ключово за постигане на повече увереност при тези педагози. Мога да кажа, че приобщаващото образование е вече наистина случващото се предизвикателство в българското училище. Но за съжаление, редица наблюдения показват, че в много училища все още не разполагат с качествена среда, която максимално да обезпечи различните потребности. Мисля, че тази национална програма дава отговор на въпросите, които вълнуват педагогическите специалисти и които в известна степен наистина затрудняват тяхното всекидневие в класната стая. Мисля, че се справихме като екип“, завършва Колчакова.
Учебно помагало за началния етап за ученици
със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.
Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за началния етап за ученици със специални образователни потребности, които се обучават
по индивидуални учебни програми в училища
в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg