Екипът на ЦСОП – Плевен, залага на новаторски идеи и подходи
МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.
Вече имаме обаждания от средни училища, откъдето ни поздравиха за създадените от нашия екип учебно помагало и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за V – VII клас за ученици със специални образователни потребности. Съобщават ни, че колеги са си харесали отделни практически модели, които на достъпен език ще им помагат в работата не само с децата със специални образователни потребности.“ Това споделя в началото на нашия разговор Милен Наков – директор на Центъра за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“ – Плевен.
И допълва, че техният авторски екип е единственият, разработил за първи път учебно помагало по физическо възпитание и спорт.
През май 2021 г. представители на Центъра участват във виртуален международен научен семинар с презентация на тема „Силата на действие на специалистите – обучението в ЦСОП в България“, който събира представители на научната общност от 12 страни от 5 континента. Пред тях Владимир Иванов – учител по физическо възпитание и спорт и рехабилитация на физическите увреждания, представя учебното помагало и методическото ръководство по физическо възпитание и спорт, както и създадения от него канал в YouTube, които предизвикват голям интерес. С внимание и доста въпроси е посрещнато и представянето от страна на Милен Наков на общата визия и концепция за приобщаващото образование в България, на моделите и практиките в обучението на ученици в ЦСОП, както и на създадените електронни учебни помагала за обучение на ученици със специални образователни потребности от I до XII клас. „Лично се гордея с това, което е постигнато в специалното образование във връзка със Закона за предучилищното и училищното образование в България, и това, което постигнахме като равен достъп в обучението на децата със специални образователни потребности и множествени увреждания“, коментира Наков.
Директорът на ЦСОП в Плевен разказва още, че канят в екипа за изработване на учебното помагало и методическото ръководство свои колеги от партньорското училище СУ „Стоян Заимов“ в Плевен и Христина Фидосиева от ОУ „Св. Климент Охридски“ в Павликени. Членове на авторския екип са и проф. д.п.н. Анелия Гърбачева от Великотърновския университет, доц. д.п.н. Милен Замфиров от Софийския университет и д-р Мария Караиванова – хоноруван преподавател в Музикалната академия в Пловдив, разказва събеседникът ми.
„Готовите учебни помагала и методически ръководства са чудесен електронен ресурс в помощ на специалните педагози и другите специалисти в ЦСОП, както и за всеки учител, на когото се налага да работи с деца със специални образователни потребности. Те предлагат адаптирани дидактични задачи по учебно съдържание за всички теми/подтеми от съответните учебни програми по дадените учебни предмети. Но тези помагала не са само за учители и ученици – казва Наков. – Те са и за родители. Така те са наясно усвояването на какъв обем от знания се предвижда. Могат да принтират определени работни листове и да работят с децата у дома.“
Директорът на ЦСОП – Плевен, подчертава, че партньорството със семействата на техните възпитаници е на много високо ниво. По думите му, практиката показва, че без тяхната помощ няма как да се постигне оптималното развитие, заложено в плана за подкрепа на всяко дете, в индивидуалните и в терапевтичните програми. Съвместната работа с родителите се оказва ползотворна и при преминаването в онлайн режим на обучение. Те преминават и обучения за използването на технологиите.
„Онлайн обучението наистина бе предизвикателство. Но при нас информационните технологии са част от целия образователен процес. При това не само като задължителен учебен предмет, но и като факултативна дейност. Така че нямаме дете, което да не познава и да не работи с компютър. Имахме и акаунти от над пет години и много бързо направихме организацията в платформата MS Teams“, обяснява Наков.
За изтеклата учебна година към Центъра в Плевен са насочени 91 деца, разпределени в 15 паралелки от I до ХII клас. Вече има и 9 деца за следващата учебна година. „Родителите много рано ни откриха. А ние за първи път – по решение на педагогическия съвет и с желанието на родителите, започнахме да работим един или два пъти в седмицата с тези деца. И вече почти сме постигнали това, което години наред правим през първия месец на учебната година – да структурираме правила, граници и умения за учебен труд“, споделя Наков.
Центърът предлага и обучение от VIII до Х клас по две професии – „Работник в производството на кулинарни изделия в заведенията за хранене и развлечение“ и „Производство на облекло“, което дава
I степен на професионална квалификация. За радост на екипа, вече не един и двама завършили са успели да се реализират професионално.
ЦСОП – Плевен, разполага с база, която отговаря на всички изисквания като достъпност и организация в кабинетите. Има кабинети на логопед, психолог и социален педагог, компютърен кабинет, кабинети за арттерапия, за сензорни игри и упражнения, за кинезитерапия и сензомоторна гимнастика, класна стая „Монтесори“, учебни кабинети по професионална подготовка, сензорна и мека стая. В Центъра е и единствената библиотека на играчките, които служат както за диагностика и за функционална оценка на децата, така и за тяхното развитие.
„Имахме възможността по проектна дейност да оборудваме цялата материална база. А индивидуалната програма по отделния учебен предмет от индивидуалния учебен план на всяко дете е синхронизирана с терапевтичната програма за него“, обяснява директорът на ЦСОП – Плевен.
В работата си специалистите от Центъра прилагат и различни помагащи технологии – например от началото на учебната 2016/2017 г.
се използват технологии за контрол с поглед и специализирани софтуери Look to learn и Communicator 5.
А педагози от екипа създават и собствени приложения в софтуер Communicator 5 на база адаптирано учебно съдържание от разработеното учебно помагало. За това са отличени с награда по повод 24 май от РУО – Плевен.
„Имаме деца, които работят само с поглед. Имаме и такива, които работят с тъчскрийните на интерактивните дисплеи. Има и ученици, които вече работят с компютърна мишка. Технологиите помагат на невербални деца и на деца с тежки обучителни затруднения да участват в образователния процес. Защото, ако не участват, не може да се говори, че са интегрирани. Присъствието не е интеграция. Децата напредват бързо в съответното учебно съдържание и се включват в учебния процес, така че са част от цялата дейност в учебния час или заниманията по интереси“, категоричен е директорът Наков.
Екипът на Центъра е от 23-ма педагогичeски специалисти – четирима психолози, трима логопеди и специални педагози. Мнозина от тях имат и допълнителни магистратури в специалната педагогика. „През 2016-а назначих и шестима млади педагогически специалисти, които идваха от студентската банка. И това ядро от млади хора работят с такъв хъс! Овладяват и прилагат всички нови подходи и иновации в работата с децата със специални образователни потребности“, казва събеседникът ми. По думите му не прекъсва и продължаващата квалификация на неговите колеги – както вътрешна, така и външна.
„Участваме в националните програми на МОН, както и в различни партньорски отношения по „Еразъм+“. Децата от професионалните паралелки заедно с техни връстници от професионални гимназии участват в изнесени практики в чужбина. Миналата година три наши деца бяха в Италия“, обобщава директорът. Работата на неговия екип не остава незабелязана. По повод 24 май РУО – Плевен, награждава Милен Наков и негови колеги за иновативна дейност през учебната 2020/2021 г. и за значими постижения в областта на интегрираното обучение на деца и ученици със специални образователни потребности.
Учебно помагало и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за V – VII клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „П. Р. Славейков“, Плевен – инж. Десислава Павлова, Диана Николова, Веселка Бакиш, Нели Булева, Росица Найденова, Емилия Станиславова, Владимир Иванов, Павлина Дескова, Антоанета Драганова-Бочева, ас. Христина Фидосиева, Анни Петкова, Бойко Бенчев, Маринела Филипова-Димитрова, проф. д.п.н. Анелия Гърбачева, доц. д.п.н. Милен Замфиров, д-р Мария Караиванова
Графичен дизайн – Мариана Маркова-Петкова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg