Доверието родител – образователна институция се гради трудно, психологът може много да помогне
Защо един родител би записал детето си в ДГ „Звънче“ – Берковица. „Предпоставките за високата родителска оценка са много. По проект на Община Берковица, с финансирането на Оперативната програма „Региони в растеж“, през 2018 г. направихме ремонт на сградния фонд, включително и за енергийна ефективност. А отоплението и топлата вода се осигуряват от 15 слънчеви панела.“ Така започва разказа си директорката на една от трите берковски детски градини „Звънче“ Анелия Якимова. Преди да седне в директорското кресло, тя е главен експерт „Образование“ в Общината, 30 години е педагог в детска градина.
„От бюджета на „Звънче“ всяка година съм се стремяла да заделям средства, за да обновим изцяло материално-техническата база – от леглата, до гардеробчетата и дидактичните материали. Това са усилия, които родителите забелязват и отчитат.“
В списъка с плюсовете на ДГ „Звънче“ може да се запишат още специализираният методически кабинет, физкултурен салон, собствена кухня за прясно приготвена храна, медицинско лице, което се грижи за здравето на децата. И още – музикален кът, площадка по безопасност на движението по пътищата, дори собствена зеленчукова градина. Много от тези неща са изградени на проектен принцип, финансирани от различни институции и програми.
Два проекта детската градина печели и по линия на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (Министерство на околната среда и водите). Със средствата е озеленен дворът, изградени са площадки за игри.
116 деца са записани в „Звънче“ за учебната 2020/2021 г. Разпределени са в 5 групи. Приемат се и деца от 2-годишна възраст, но само и единствено при желание от страна на родителите и ако има свободни места в групите. Персонал от 22-ма души, от които педагозите са 12, се грижи за добруването на малчуганите.
„В цялата област Монтана единственият психолог, назначен в детска градина, е в нашето „Звънче“ – уточнява директорката. – Той работи допълнително с децата. Прави обследване на тригодишните. Щастливо обстоятелство е и фактът, че психологът ни е и с магистърска диплома за предучилищно и училищно образование. Когато дойдох в детската градина през 2017 г., по проект при нас работеха психолог, логопед и ресурсен учител. Но проектът приключи и потърсих пътища поне да запазим на 4 часа психолога“, пояснява моята събеседничка.
Към момента в „Звънче“ няма деца със специални образователни потребности. Но когато такива посещават детската градина, се търси помощта на Ресурсния център в Монтана и на неговите специалисти. Анелия Якимова е категорична, че психологът е необходим и е много полезен в една детска градина. Освен с децата той работи и с родителите.
„В първия момент, винаги у родителите се пораждат нотка на недоверие и притеснения за ролята на психолога. Притеснени са и от обследването на децата. Но след като им обясним, че то се прави единствено и само по отношение на това как детето се справя с материала за съответната възраст, недоверието изчезва. Децата често се нуждаят не само от допълнителна, но и от обща подкрепа. Разкриването и работата с вродения талант са важна предпоставка за едно добро бъдеще, развивайки неговите способности и възможности“, изрично уточнява събеседничката ми. Споделя, че е била докладчик на национални конференции „Водим бъдещето за ръка“ за ролята на психолога в детската градина. Стъпва на собствения си опит като управленец, но и като педагог с дългогодишен стаж.
„Звънче“ години наред е била база за подготовката на бъдещите педагози от Врачанския филиал на Великотърновския университет „Св.св. Кирил и Методий“. За съжаление, тази практика, която е изключително важна за утрешните учители, днес съществува в доста ограничени размери. Студентите посещават училища и детски градини, но само във Враца и региона. Така постепенно изтънява връзката университет – образователна институция. Невъзможно става, както се казва, специалист и работодател да се срещнат и харесат, особено като става дума за образователна институция извън града, в който е ситуиран университетът или неговият филиал. За щастие, политиките от последните години „обръщат“ нещата в правилната посока и все по-често млади хора, дипломирани специалисти, търсят работа в детските градини.
В момента в „Звънче“ само двама са над 55-годишна възраст, останалите са между 30 и 40 години.
Реално и полезно ли е партньорството образователна институция – местна власт. „Реална и полезна е съвместната ни работа с Община Берковица. Ние сме второстепенен разпоредител с бюджетни средства, а „Звънче“ е сред първите детски градини в общината, преминала на делегиран бюджет.
Като външен експерт към Националния инспекторат по образование, посещавам детски градини, контактувам с колеги и прави впечатление, че дори в София все още има детски градини, които не са на делегиран бюджет“, казва Анелия Якимова. Категорична е, че ако директорът може да си управлява финансите, по-добро нещо от делегирания бюджет няма. „Общината разпределя средствата по утвърдена формула и аз съм наясно с какви средства разполагам. Понякога си позволявам и да заделя преходен остатък за извънредни ситуации“, пояснява тя.
На работна среща в Пловдив екипът на ДГ „Звънче“ отчита още един свой успех. Детската градина е сред трите в област Монтана, включени в проекта на МОН за педагогическа практика „Утринна приказка“. Става дума за адаптационен психолого-педагогически и методически практико-приложен модел за съвместна работа на учители и представители на семейната общност за адаптиране на децата към режима в детската градина. Зад проекта застават експерти от Образователното ведомство и учени от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Според учителите на групите, включени в проекта,
„Утринна приказка“ е допълнителна възможност за образователно развитие. Осигурява на педагогическите специалисти и членовете на семейната общност взаимна работа и опознаване и така създават условия за по-лесно и по-бързо адаптиране на децата на 2- и 3-годишна възраст, които за първи път посещават детска градина. Всъщност за какво става дума. Всяка сутрин родител, баба или дядо събират около себе си малчуганите, за да им прочетат любима приказка. Така денят започва с близки хора, с връстниците и с учителите, потопени в чудния свят на истории с неочакван край.
Събеседник с такъв педагогически стаж зад гърба си не може да не бъде попитан за задължителната предучилищна подготовка от възможно най-ранна възраст – засега от 4 години. „Личното ми мнение е, че е много необходима. В Берковица имаме квартал и децата, които идват оттам, не знаят нито една дума на български. За щастие, идват при нас още на
2 – 3-годишна възраст. Но дойдат ли на 5, откъде да започнем. Те не могат да овладеят българския език, какво да говорим за учебен материал. Дори не ни разбират, защото в семействата не се говори на български“, коментира Анелия Якимова. Уточнява, че част от педагозите в „Звънче“ работят по проект за допълнително обучение по български език за деца от уязвими групи.
В края на миналата година Община Берковица прие, че задължителната предучилищна подготовка започва от 4-годишна възраст. Родителите са информирани, че децата не могат просто така да отсъстват. И това неминуемо води след себе си и до по-сериозно отношение на семействата към обучението на малките.
Футбол, народни танци с професионален хореограф, изучаване на английски език (напълно безплатно), занимания с конструктор лего – това е част от богатата палитра на допълнителните занимания на децата от „Звънче“. Тази година детската градина изпрати поредния „випуск“ малчугани, които от 15 септември ще влязат в класните стаи. „Те имат много добра подготовка благодарение и на родителската активност във времето на принудителната карантина“, пояснява Анелия Якимова.
Екипът на „Звънче“ от години поддържа връзка с учителите от начална училищна степен в града. Добрата практика на това партньорство бе планирано да бъде споделена на националната конференция „Водим бъдещето за ръка“ чрез съвместен урок между детската градина и 1. ОУ в Берковица. За съжаление, епидемичната ситуация отложи идеята във времето.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg