Важно е нашите възпитаници да получават най-доброто, казват от Центъра за специална образователна подкрепа в Пловдив
МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г.
За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ – https://www.mon.bg/bg/100974.
Мисля, че много усилия се полагат за постигането на оптимална среда, подпомагане и приобщаване на децата със специални образователни потребности у нас. Положителен факт е, че центровете за специална образователна подкрепа не са сами в усилията си да направят най-доброто за възпитаниците си. Работим добре с регионалните центрове, с висши училища и обменяме идеи и добри практики между самите центрове за специална подкрепа, което допринася за тяхното развитие. Много възможности ни дава и дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН.“ Това споделя в началото на нашия разговор Веселка Бакиш, директор на Центъра за специална образователна подкрепа – Пловдив.
Събеседничката ми допълва, че пример за съвместна дейност е и работата на ЦСОП – Пловдив, с колеги от няколко центъра в страната по Националната програма за разработване на учебни помагала и на методически ръководства.
В резултат е създадено учебно помагало за VIII – X клас за обучение на ученици в ЦСОП и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за VIII – X клас за ученици със СОП.
„Работихме съвместно с колеги от центровете във Видин, Плевен, Кърджали, Велинград и Пазарджик. Въпреки работата в онлайн режим успяхме да подготвим тези помагала навреме през миналото лято. Получихме ценна подкрепа и от научните консултанти доц. д-р Генчо Вълчев и доц. д-р Дияна Георгиева от Тракийския университет. Трябва да отбележа и професионалното отношение и подкрепа на екипа на Национално издателство „Аз-буки“ за това тези помагала да придобият завършен вид“, казва Бакиш. По думите ѝ е много важно, че тази национална програма се е реализирала и така е направена нова крачка към осигуряването на равен достъп до образование на децата със СОП.
„Защото е важно да създаваме не само подкрепяща архитектурна среда, но подкрепата да обхваща и учебните помагала и материали. Създаването на тези учебни помагала и методически ръководства дава нови възможности на колегите от центровете в страната и на учителите от общообразователните училища да работят по-пълноценно в полза на децата“, смята събеседничката ми. Ръководствата могат да се използват и от родителите.
В ЦСОП – Пловдив, през последната учебна година се обучават 116 ученици от I до XII клас. „Тенденцията е всички деца, които могат да бъдат приобщени в общообразователна среда, да посещават училище заедно със своите връстници.
И само онези, за които не е възможно обучение с ресурсно подпомагане или родителят така е предпочел, да посещават център като нашия – казва Веселка Бакиш. – За радост има деца от Центъра, за които се преценява, че са получили достатъчно подкрепа, и те се връщат в училището си, където работят с ресурсен учител.“
През изминалата учебна година педагозите от Центъра работят с екипите за подкрепа за личностно развитие от 47 основни и средни училища и професионални гимназии от Пловдивска област, чиито ученици са техни възпитаници. „Имаме много съвместни дейности с екипите. Всички усилия са насочени към това семейството на детето, педагогическите специалисти от Центъра и от училището да работят съвместно, така че детето да усвоява знания, умения и компетентности и да се развива възможно най-добре“, продължава събеседничката ми.
По отношение на онлайн обучението по време на пандемия тя обяснява, че се справят с подкрепата на родителите. Колегите ѝ успяват да провеждат онлайн занимания и по предлаганите след VII клас три специалности – „Производство на врати и прозорци“, „Озеленяване и цветарство“ и „Работник в производството на кулинарни изделия в заведенията за хранене и развлечения“. Тук подкрепа им оказват педагози от професионалните гимназии, с които подготвят видеоматериали по учебните теми.
Екипът на Центъра успява да създаде през последните години със средства на МОН Терапевтичен център. В обновената двуетажна сграда са оборудвани специализирани кабинети – на кинезитерапевта,
по музикотерапия, на психолога, на логопеда, за арттерапия и Монтесори класна стая. Във втората четириетажна сграда на Центъра се намират класни стаи, сензорна зала, кабинети на психолог и на логопед. В нея има асансьор и рампа. Оборудвани са и кабинети за професионална подготовка. По проект към ПУДООС са създадени озеленени кътове и беседка на двора, която при подходящо време се превръща в класна стая на открито.
В работата си специалистите от ЦСОП – Пловдив, прилагат и различни помагащи технологии. Преди няколко години с дарение от фондация „Децата на България“ изграждат 5 специализирани кабинета и закупуват лаптопи с тъчскрийн екрани и специален софтуер за т.нар. системи за контрол с поглед. „С тях става възможно невербални деца да пишат с поглед или да отговарят с докосване на екрана, да развиват комуникативните си умения, да придобиват нови знания“, обяснява директорката. Използват и интерактивен под, закупен по национална програма на МОН. Той позволява, без да излизат от стаята, децата да се пренесат на брега на езеро или в парка и да видят как околната среда реагира на техните действия. Това силно стимулира техните сетива и допринася за по-добро усвояване и на други знания.
Екипът на Центъра включва 25 педагогически специалисти, които непрекъснато учат нови неща. Всяка година избират курсове за квалификация по актуални теми. Провежда се и вътрешна квалификация, а сред темите е как с помощта на програма да се създават т.нар. живи работни листове. Технологията позволява на педагозите да трансформират традиционни работни листове в интерактивни онлайн упражнения. На интернет страницата на ЦСОП – Пловдив, са качени много „живи листове“, създадени от неговите специалисти. Достъпни са и презентации, добри практики и електронни уроци. Създадено е и виртуално „Забавно ваканционно сборниче“ със задачи, публикувано на сайта на РУО – Пловдив. Учители на Центъра разработват и електронни уроци, качени в раздел „Приобщаващо образование“ на националната електронна библиотека на учителите.
„Поддържаме актуална информация в социалните мрежи за онова, което правим във всекидневната си работа с децата. Напредъкът им трябва да се поощрява и да се представя пред обществеността, за да може те да бъдат все по-видими за всички. Хубавото е, че през последните години се направи много, за да може децата със специални образователни потребности да бъдат приемани и подкрепяни от обществото и педагогическите специалисти в училищата. И вече се усеща, че ние и родителите не сме сами в работата с децата“, отбелязва Веселка Бакиш.
Педагозите от Центъра са част и от проекта Pathway+. По него се работи съвместно с британския университет „Нотингам Трент“ и организации от Англия, Белгия, Сърбия и Турция. Насочен е към деца със СОП, които се обучават в обща класна стая. Разработено е мобилно приложение, чрез което учителят отчита вниманието и ангажираността на ученика със СОП, за да може в подходящия момент да го подкрепи или да му даде определена задача.
Друг проект е „Професионално обучение за ученици със СОП“, изпълняван съвместно с асоциация „Луче“ с президент Лучия Велева в Италия. От 7 до 15 юли тази година 18 специалисти от Центъра имат мобилност по програма „Еразъм+“ в Италия. Започва участието и в още един международен проект – „Дигитални и приобщаващи педагогически компетентности на преподавателите“, свързан с персонализиране на обучението. В него партньори са университет в Мадрид, Испания, пловдивското СУ „Св. Паисий Хилендарски“, Националната асоциация на работещите с хора с увреждания и белгийска организация за програмни продукти.
Учебно помагало за VIII – X клас за обучение на ученици със СОП в ЦСОП и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за VIII – X клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми
в центрове за специална образователна подкрепа
Разработени от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа – Пловдив: Емилия Митрева, Елена Канлиева, Милен Наков, Димитър Козарев, Тамара Маргова, Илия Минчев, Ганка Славкова, Виолета Русева, Анжела Йотова, Ралица Палешникова.
Графичен дизайн – Светлана Димова.
Научни консултанти – доц. д-р Генчо Вълчев,
доц. д-р Дияна Георгиева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg