Демографският проблем подминава ПГ по строителство, архитектура и компютърни науки в Монтана
Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. арх. Стефан Стефанов“ в Монтана пише историята си от 1960 г. Пише я чрез професионализма на учителите си и чрез успешната житейска и социална реализация на своите възпитаници. От създаването му до днес многократно се променят статусът и профилът на нашето училище, но неизменно висок остава неговият принос в развитието на професионалното образование в област Монтана.“ Това разказва инж. Красимира Каменова – директор на гимназията.
Историята на училището започва като Професионално техническо училище по сградостроителство с едногодишен курс на обучение. После става СПТУ по индустриално строителство „Пеньо Пенев“, Техникум по строителство и ПГ по строителство, архитектура и геодезия. През 2010 г. със заповед на министъра на образованието на училището е присъден патронът проф. арх. Стефан Стефанов. Той е забележителен специалист в областта на строителството и архитектурата, създал много авторски сгради и паметници на културата, преподавател в УАСГ – София. За да се представят всички специалности, предлагани в училището, през 2019 г. то е преименувано в ПГ по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. арх. Стефан Стефанов“, .
„Демографската криза в област Монтана в последното десетилетие не се отрази много негативно на училището – подчертава директорката. – Предпоставка за това са гъвкавостта на педагогическия екип и решението да предложи специалности, адекватни на дигиталното време, в което живеем, и които са извън традиционното професионално направление за училището – „Строителство“. Съхранявайки облика на гимназията и традиционните професии „Строителен техник“ и „Геодезист“, преди 13 години се въведе и специалността „Системно програмиране“, а след това и „Компютърна графика“. Целта беше по този начин да отговорим на потребността на пазара на труда от специалисти с ключови компетентности и умения на бъдещето.
Предлаганата гама от специалности в направление „Строителство“, които са търсени от работодателите, както и такива, свързани със съвременните информационни технологии, благоприятства приема на ученици.“
Немалък принос в реализирането на този прием имат и политиката на училището да отговаря на потребностите и нуждите на всеки ученик, професионализмът на учителите, както и приемствеността. Често бивши възпитаници на гимназията насочват децата си да учат в нея. А някои от тях се връщат тук като учители.
Работата по програма „Еразъм+“ за мобилност на ученици с цел практика и повишаване професионалната квалификация на учителите в европейски страни вече над 10 години допринася за популяризирането на гимназията. Освен сертифицирането на учениците с европейски инструмент за придобити умения, реализирането на проектите спомага за изграждането им като личности, отворени към глобалния свят, и повишава професионалната компетентност на педагогическите специалисти.
Предизвикателствата, пред които се изправя екипът на училището, са всекидневни. Най-сериозни трудности възникват с немотивираните ученици, чийто брой обаче не е голям. В повечето от случаите липсва партниращо семейство за подкрепа на ученика и затова промяната в отношението към образователния процес е трудна.
„Обучението от разстояние в електронна среда демонстрира гъвкавостта и компетентностите на педагогическия екип – подчертава инж. Каменова. – Със сътрудничеството между колегите в рамките на един уикенд успяхме да стартираме 100% синхронно обучение. В тази екстремна ситуация най-трудно беше за учителите по професионална подготовка. За голяма част от учебните предмети няма учебници както на хартия, така и дигитални. Провеждането на часовете по учебна практика е истинско предизвикателство. За създаването на електронно съдържание е необходимо както много време, така и много усилия.“
Традиционно гимназията участва в немалко състезания в различни категории и направления – олимпиади, национални конкурси за есе и рисунка, състезания по професии в направление „Строителство“ и „Приложна електроника“.
Най-големите постижения на училището за учебната 2020 – 2021 г. са третото място на националното състезание „Най-добър млад строител“ в дисциплината „Сухо строителство“, трето място в националния конкурс „По стъпките на Таньо войвода“ за есе на историческа тематика, както и единадесето място на националния кръг на олимпиадата по техническо чертане.
Силна страна в работата на училището е партньорството с институциите, с бизнеса и участието в доброволчески инициативи. Тук се работи много активно с културните институции в Монтана – Регионалната библиотека „Гео Милев“ и Регионалния исторически музей за провеждане на съвместни уроци, както и с художествената галерия „Кутловица“ за излагане на творби на ученици от гимназията.
Партньорството с бизнеса е многообразно – участие в изготвяне на предложението за план-прием, осигуряване на работни места за учениците в реална работна среда за провеждане на учебната и производствената практика, участие в състезания по професии.
Сериозен принос в работата на училището по отношение на здравното образование на учениците е съвместната работа с Българския Червен кръст. Реализират се и немалко благотворителни кампании – участие в кампанията на Националната библиотека „Св.св. Кирил и Методий“ – „Осинови книга“; в благотворителна инициатива на ЮНЕСКО за набиране на средства за онкоболни деца; благотворителна коледна кампания за подпомагане на деца от социално слаби семейства в училището; оказано съдействие на ученици от гимназията за участие в благотворителни инициативи на фондация „Бербатов“ и фондация „Бикаус“ и други.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg