ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново е инициатор за учредяването на Национален форум на младите учители
Трима от учителите в ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново списват и поддържат собствени сайтове и блогове в помощ на ученици и родители. В тях могат да бъдат намерени както уроци от задължителната учебна програма, така и допълнителни материали за самоподготовка. Мария Кокаланова дава насоки по информационни технологии, Илка Гайдарова – математика и география, а Ирина Янкова – руски език. Достъп до полезната информация има всеки, който влезе в сайта на училището. Там са публикувани линкове към разработките на педагозите.
„Колегите ми са иноватори“, започва разказа си директорът на едно от най-големите основни училища в областта Владимир Николов. Самият той също списва блог, в който публикува интересни статии, свързани с възпитанието и обучението на подрастващите. Не липсват и материали, свързани както с българските празници и традиции, така и с актуални теми за образованието. Всичко това педагозите правят по собствена воля, а целта е обмен на добри практики.
„Това се оказа много добър модел на работа“, категоричен е моят събеседник. Идеята за направата им идва през 2017 г., когато кандидатстват и получават статут на иновативно училище от МОН. Нововъведението, което прилагат, е „Управление на училището и учебния процес в условията на информационното общество“. Още тогава въвеждат и Office 365.
Благодарение на придобития опит педагозите от училището не срещат никакви трудности в прехода от присъствено към обучение от разстояние. Принос за успеха имат не само учители и ученици, но и родителите. Те оказват голяма помощ на по-малките ученици – отделят от времето си, за да им помагат за работата онлайн. Със задружни усилия обучението на възпитаниците на ОУ „Бачо Киро“ по време на най-стриктните ограничения от пандемията върви леко и безпроблемно. А най-голямото доказателство за това е представянето им на външното оценяване след IV клас и на НВО след VII клас. Независимо че работят по „Подкрепа за успех“, през лятото не се налага да доучват с някои от учениците, защото нито един от тях не среща обучителни затруднения. Разбира се, това не означава, че през ваканцията в училището не се провеждат занимания с деца. В началото на топлите месеци в двора на школото се събират малчуганите от I до IV клас.
„Родителите на учениците от прогимназиалния етап не проявиха интерес и затова програмата бе само за децата от начален етап“, уточнява Николов. Всички часове са с практико-приложен характер с акцент върху развиване на творческите заложби и интереси на учениците. Когато времето позволява, децата спортуват на открито или се занимават с
„лендарт“ – „рисуване“ с природни материали. Училището разполага и с две зелени класни стаи на открито, разположени в двора на училището. Те активно се използват както в учебно, така и в извънкласно време.
През миналата учебна година броят на учениците там е 924, като 548 от тях са в начален, а 380 –
в прогимназиален етап. Групите за занимания по интереси, които предлагат в ОУ „Бачо Киро“, са 29
– толкова, колкото са и паралелките. Групите по български език и литература са 8. „Стараем се да им придадем творчески характер. Насърчаваме учениците да пишат есета, съчинения, поезия дори. Организираме посещения на библиотеки и читалища“, уточнява моят събеседник. Голяма част от времето на учителите преминава в подготовка за успешното полагане на изпитите след IV и VII клас. Почти колкото по БЕЛ са и групите по математика. Другите дейности, които обхваща програмата за занимания по интереси, са изобразително изкуство, музика и спорт. В сферата на точните науки предлагат „Клуб млад астроном“, където се подготвят за участие в състезания, олимпиади и викторини. Тази година имат и ученик, който се е класирал на Националния кръг на олимпиадата по физика.
„По стечение на обстоятелствата профилът на завършващите при нас е ориентиран към природните науки и чуждите езици – английски, испански, немски и руски“, разказва директорът. След завършване възпитаниците им обикновено се насочват към гимназии с разширено изучаване на езици или профилирана подготовка по химия, физика, математика или биология. „Това ориентира децата по-скоро към точните, а не към творческите науки“, твърди директорът.
Миналата година училището кандидатства и получава одобрение за финансиране и изграждане на STEM център по природни науки. Той ще даде възможност на учениците от прогимназиален етап да провеждат в модерна и съвременна среда уроците си както от учебната програма, така и по заниманията по интереси. В момента са в процес на преустройство на свободно пространство от 240 кв. м.
Очаква се ремонтът да приключи до март 2022 г. Откриването ще бъде в началото на втория срок на новата учебна година и ще бъде чудесен подарък за предстоящата 50-а годишнина от основаването на училището.
„Искам да научим децата да мислят и да откриват в коя област са най-добри. Все още живеем във време, в което съществува парадигмата, че човек трябва да бъде всестранно развит. А такъв човек няма“, казва Николов. Като историк по професия, посочва, че не е нужно учениците му да учат дати наизуст. Разказва, че в неговите часове използването на интернет от телефона не е забранено, а дори е поощрявано. Благодарение на интернет учениците могат да проверят по всяко време нужната информация. По този начин те се научават да използват технологиите за нуждите на обучението. „Ако учим децата да разбират защо нещо ще им бъде потребно, тогава знанието ще бъде пълноценно, защото ще бъдат подготвени за бъдещето. От миналото децата трябва да извличат само ползите, а не да живеят в него“, категоричен е директорът.
Владимир Николов безспорно е сред модерно мислещите директори, с отправен поглед към бъдещето. Гордее се, че за последните четири години е успял да привлече в екипа си 8 мъже преподаватели. Цяло лято те работят на доброволни начала в училището и помагат за изграждането на STEM центъра. Категоричен е, че нововъведенията в училището винаги биват поощрявани. Запазена марка на ОУ „Бачо Киро“ е привличането на млади учители.
„Аз съм пред пенсия, но имам удоволствието и честта половината от педагогическия ми екип да са на Христова възраст, дори под нея. За нас назначаването на млади колеги е приоритет. Те са креативни, способни да учат и не са обременени с рутината на миналото. Когато започнахме да въвеждаме иновации, забелязах, че по-опитните ми колеги не проявяват достатъчно разбиране към това, което искам да направя. Опитах се да обясня, някои ме разбраха, други – не. Наясно съм, че не мога да променя всички. Реших да направя симбиоза между опитни и млади учители“, разказва той. От 73 преподаватели в ОУ „Бачо Киро“ близо 42% са на възраст до 35 години.
От 2016 г. училището започва да организира областни форуми на младите учители със съдействието на РУО – Велико Търново, и Общината в града. Към школото функционира и НПО „Сдружение за образователни инициативи“, инициирано и учредено от младите педагози, които работят там. В първото издание на форума се включват над 70 училища от областта. През последните две години инициативата става национална и се осъществява с подкрепата на МОН. „Благодарение на този форум свързваме млади колеги и им осигуряваме пространство, където могат да обменят практики“, казва директорът. Домакин на следващото издание на форума ще бъде РУО – В. Търново. Форумът ще се финансира от НП „Квалификация“ на МОН. Ако епидемичната ситуация позволява, ежегодната среща на младите учители ще се проведе в Деня на народните будители.
Владимир Николов, директор:
„Днешните деца живеят във време, различно от това на предходните поколения. При тях по-силно е развит зрителният рецептор, не слуховият и вниманието е по-неустойчиво. Образованието е в конкуренция с интернет и компютърните игри. Дадохме си сметка за това още през 2016 г., когато решихме да кандидатстваме за придобиване на статут на иновативно училище с нововъведението „Управление на училището и учебния процес в условията на информационното общество“. Разбрахме, че трябва да разбием стереотипа на класно-урочната система и да направим учебния процес по-интересен и по-привлекателен. Основното ни кредо бе да включим учениците в учебния процес чрез възлагането на различни опознавателни задачи, разработването на проекти и презентации, излизането извън пределите на класната стая. Дадохме си сметка за важността на уменията и компетенциите да прилагат наученото в клас в реални ситуации според социалната си компетентност и опит. Опитахме и мисля, че започва да ни се получава. Самите деца по лесно поемат по пътя на емпиричното познание. То е заложено в човешката същност и природа.
В XXI век не е трудно да усвоиш нови неща. Информация има навсякъде, но трябва да знаеш защо това знание ти е необходимо и как можеш да го приложиш, така че да направиш живота си значително по-добър, а заедно с това и живота на останалите хора от обществото. Никой не знае какви точно знания ще трябват на децата след 10 – 15 години. Появяват се нови професии и предизвикателства. Затова в съвременното българско училище децата трябва да знаят и да умеят да преценяват своите силни и слаби страни, за да се адаптират към промените, които ги очакват в бъдеще“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg