ПГ по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ в Бургас получава награда за иновативно училище от еврокомисар Мария Габриел
Донка ТЪНКОШИЕВА
Да си училище кариерен център, е като да си училище в училището. Такъв център за обучение в областта на компютърните науки е Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ в Бургас.
Ползата според директора на учебното заведение Коста Папазов е за всички. За тези, които искат да придобият професионална квалификация в сферата на IT. За тези, които им я предоставят. За тези, които тепърва ще избират професионалния си път като кандидат-ученици, и за тези, които ще бъдат изкушени да се впуснат в предизвикателството да бъдат учители.
От стартирането на обучението през ноември 2017 г. гимназията е център по НП „Обучение за ИТ кариера“, която е форма за обучение по програмиране на ученици за придобиване на професионална квалификация по професия „Приложен програмист“. Обучението е предназначено за ученици в средни училища, профилирани гимназии и професионални гимназии, които не се обучават по тази професия. То се организира в свободното време на учениците през седмицата, в събота и неделя или през ваканциите, като учебният процес се провежда комбинирано – присъствено и онлайн, в сътрудничество с работодатели от ИТ сектора.
Към Бургаския кариерен център има сформирани групи от ученици от областите Бургас, Варна, Ямбол и Сливен. За изминалите години има два випуска, преминали успешно тригодишното обучение по Програмата и получили свидетелство за професионална квалификация.
Преди по-малко от месец бургаската гимназия получава и награда за иновативно училище от еврокомисар Мария Габриел. Проектът „Ела с нас в робоклас“ получава Европейската награда за иновативно обучение – European Innovative Teaching Award, в категория „Професионално образование и обучение“. Тя има за цел да покаже изключителни преподавателски практики, прилагани в рамките на програма „Еразъм+“. Да отдаде признателност на учителите и техните училища, които имат голям принос за развитието на учителската професия. Основната цел на Проекта е придобиване на знания, умения и компетентности за построяване и програмиране на лего роботи EV3.
„Гордеем се, че сме част от най-популярната европейска програма „Еразъм+“, и работим усърдно за изграждане визията на младите хора. Европейските средства в областта на образованието не се печелят лесно, но са достижими и реални. Поздравявам и другите отличени екипи и съм изключително удовлетворен, че този приз не е самотен връх, а споделена радост, доказваща силата и стойността на българското училище“, казва директорът на професионалната гимназия.
Бургаското училище е в крак с новите изисквания за професионални направления като възобновяемите енергийни източници. Те излизат на преден план и заради Европейския зелен пакт и опазването на природата. В ПГЕЕ се обучават ученици точно в тази посока.
„Специалността „Възобновяеми енергийни източници“ може да се смята за наша рожба, тъй като за първи път в родното образование е структурирана и реализирана при нас в Бургас – казва Коста Папазов. – Предисторията на специалността датира от 2003 г. – с първите опити за изследователска работа на ученици в областта на екологията и участията им в първите издания на националния конкурс „Млади таланти“. Сложността на разработките им е на достатъчно високо ниво, което им позволява да участват в множество международни състезания и изложения. Този опит ни даде самочувствие и възможност да мечтаем за въвеждане на нова специалност –
„Алтернативни източници на енергия“, като отговор на набиращата скорост инициатива за по-чист и енергийно разумен свят.
През лятото на 2007 г., с подкрепата на Община Бургас, организирахме международна техническа конференция. На нея видни представители на академичната общност от България и Русия, представители на енергийния бранш, представители на местната власт, както и на министерствата на енергетиката и на образованието се включиха активно и споделиха вижданията си. Ние бяхме в ядрото на колектива, който работеше по учебните програми за средното образование. Като отговорни съавтори, лично приложихме наученото и споделеното в образователния си план. Мисля, че извървяването на целия този път ни даде отговор на въпросите как се прави и защо се прави. В този смисъл, много училища, а и някои университети, са ползвали нашия опит и професионални съвети, за да реализират намеренията си в този бранш.“
Директорът не скрива, че техническото обезпечаване на такава специалност е изключително скъпо и трудно. Но в училището могат да се похвалят, че имат вятърен генератор, водороден генератор, соларни системи от топло- и електропроизводителен тип. Дори разполагат с автономна, интелигентна 1-киловатова фотоволтаична система, която от 2009 г. произвежда енергия и връща електричество в мрежата на училището чрез подходящи устройства.
„Не само следвахме европейските и световните тенденции, но и вървяхме синхронно с тях. Като естествено следствие на този процес, всяко сътресение в този бранш рефлектира и върху нас, което доведе до отлив от специалността. Но не смятаме това поле за затворена страница. Напротив! Включваме модули от сферата на ВЕИ в разделите по разширена професионална подготовка. Така поддържаме необходимия технически и кадрови капацитет за възможни нови промени в нагласите на браншовите интереси. Забележете, че използвах термина „алтернативни източници на енергия“. Това не е случайно, тъй като дървесината също спада към възобновяемите енергийни източници, както и биопродуктите. Имаме специално отношение към тези енергийни ресурси – както като към източници, които могат да бъдат елемент на замърсяване, така и като източници, които могат да бъдат предмет на спекула. Нашата политика е твърдо за възстановяване на зелените запаси на държавата като човешка и образователна кауза“, допълва Папазов.
Доказателство за това е, че в няколко последователни години училището се включва активно в кампании по залесяване на Държавното горско стопанство. А випуските, които са обхванати от тази дейност, са изградили друг светоглед.
„И днес тези инициативи не са ни чужди. Но върховенството на свободната воля на булевардните протести разми позициите „за“ и „против“ защитените територии, правото на собственост и развитие на региони, желанието за безвъзмездна трудова съпричастност към екологични каузи. Често дейнос-
тите на различни организации взаимно си противоречат и това прави училищните институции особено предпазливи в избора си на кауза. Но тази безапелационно трябва да се подкрепя и да е водеща“, смятат от училищното ръководство.
Има специалности, които сами се рекламират и налагат поради очевидната необходимост от такива експерти. Има други, които пряко зависят от така наречените модни тенденции и внасят голяма доза конкурентност в образователните институции. Тогава на преден план се появява факторът личност на учителя. Образец за този уникален фрагмент в образователната стратегия на училището са всички специалности в направление „Компютърни науки“.
Своите колеги Коста Папазов определя така: „Хора, готови да пренебрегнат себе си за доброто на учениците и колегите си.
Тук всички работят по призвание, а не по необходимост, което улеснява ръководенето.
Създадените механизми на взаимодействие между педагогическите специалисти, непедагогическия състав и всяка обхваната целева група са ефективни и създават предпоставка за обратна връзка. А тя неизбежно води до автокорекция на пропуските и проблемите. Не се стремим към съвършенство, но се придържаме към здравословния рационализъм, което прави процеса на работа ефективен. Неслучайно при пилотното атестиране на гимназията от Националния инспекторат по образованието получихме отлична оценка“.
Не по-малко интересен е и друг далновиден ход на педагогическите специалисти. Те предлагат въвеждането на специалността „Медицинска техника“. Първият випуск е приет през 2017-а. А сега, когато нуждата от такива специалисти е актуална, училището извежда първите подготвени кадри на пазара на труда.
Друга „екстра“ при избора на ново професионално направление в ПГЕЕ е специалността „Кинотехника, аудио- и видеосистеми“.
„Силно припознаваме всеки въпрос, свързан с образованието и обучението в областта на енергетиката, електротехниката, електрониката и комуникациите. Това е и основният мотив за трансформиране на училището в технически насочено още преди 55 г. Профилът му винаги е отговарял на потребностите на браншовите организации, поради което през годините то открива и закрива специалности, съобразявайки се с потребностите на пазара на труда“, категоричен е Папазов.
Всички специалности, които в момента се предлагат в бургаската гимназия, са от STEM направлението. Мотивът е, че много хора в България работят в посока на икономика с висока добавена стойност, която създава качествени високотехнологични продукти. Част от предлаганите професии са в областта на ИТ.
Благодарение на усилията на Общината и местната ИТ общност морският град се доказва като атрактивна дестинация за ИТ компании от страната и чужбина. В този смисъл, професиите „Приложен програмист“ и „Програмист“, които ПГЕЕ първо предлага, са предпочитани от учениците и техните родители. Те са със съвременен учебен план, съгласуван с нуждите на бизнеса, и подготвят учениците за реализация в сектора. Също така дават и отлична подготовка за надграждането им с висше образование в областта на компютърните науки и високите технологии. Възпитаници на гимназията се реализират успешно, включително дори и по време на своето обучение, в ИТ компании от Бургас и региона, предлагащи перспективни и доходни професии. Учениците се представят страхотно и в университети в България и чужбина благодарение на качествената си подготовка.
В училището се поддържат патриотични инициативи, формиращи национално самосъзнание. За радост, те се споделят от всички, които педагозите наричат „свои деца“.
„Този единствен обединяващ фактор „наш ученик“ е достатъчен, за да даде поле на изява на всяко зародило се духовно усъвършенстващо стремление. Повече от десетилетие фолклорният танцов състав на училището ни радва с колорита на своите изяви. Хорът за патриотични песни (в коя друга професионална гимназия го има?) е желан участник във всяко градско събитие. Особено впечатляваща е визията на хора, който със своя военно-патриотичен облик съперничи на гвардейския ни отряд и гвардейския оркестър. А те, от своя страна, като национално-утвърдени структури (с указ на президента и министъра на отбраната), са отличаващ ни елемент не само в Бургас, но и в национален план.
Паметен ще остане 3 юни 2019 г. –денят, в който на специална церемония близо до духовната светиня Храм-паметник „Св. св. Кирил и Методий“ в Бургас, отрядът и оркестърът са посветени и приобщени към структурата на Националната гвардейска рота. Трайно продължаваме да поддържаме интереса и дейността на тези училищни формирования, като израз на националното ни самосъзнание и отговорност“, с гордост припомня фактите Папазов.
В сферата на науките в училището продължава работата на клубовете по интереси. В своето многообразие те включват от роботика, изкуствен интелект, мултимедия и спорт до шах и спортен бридж. В този аспект училището е център не само на професионални интереси, но и на индивидуални предпочитания.
Гимназията предлага редица атрактивни извънкласни дейности, свързани с потребнос-
тите на учениците. Например тази година ще се реализират занимания по интереси, свързани с 3D моделиране и проектиране, както и с алгоритмично програмиране и софт-
уерна разработка. Ученици от XI и XII клас разработват проекти по задания от бизнеса в рамките на предметите от професионалната подготовка.
Реализацията на завършилите е многопосочна. В края на своето обучение учениците на ПГЕЕ полагат изпити за професионална квалификация, които са първият индикатор за нивото на професионалния им статус. От тези резултати щедро се възползват и работодателите, и представителите на висшите учебни заведения, които предпочитат студенти с изградени технически навици и познания.
Особено ценени у нас и зад граница като среден изпълнителски кадър са специалистите от бургаското училище по електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника. Факт е, че в България само две училища предлагат такова обучение, а в западната образователна система липсва такъв профил.
Математиката не е просто наука, тя е философия
Директорът на ПГЕЕ „К. Фотинов“ Коста Папазов е сред учредителите на Съюза на математиците – клон Бургас. Професионалният му опит е свързан с дългогодишна работа в Съюза на математиците в Бургас. Всеки член на тази организация от единомишленици е установил ползите от личното професионално усъвършенстване. Обединяващата мисъл на хората в тази общност е, че математиката не е просто наука, а философия. Тя е елементът, който проектира въображението и материализира идеите. Тя е науката на границата между всички науки и в този смисъл е сингуларна наука. Какво по-добро от това да си в жизнения цикъл на всички останали.
Приобщаването му към колектива на ПГЕЕ става постепенно. Започва като учител по математика в училището, опознава колектива и средата и става част от тази подредена и добре работеща система. Резултатите са видими и отвътре, и отвън институцията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg