Иновации в класната стая чрез дистанционно наблюдение на Земята
Учителите, които искат да допринесат за мотивирането на младите хора да се занимават с наука, и да внесат иновативни учебни материали в класната си стая, трябва да включат дистанционно наблюдение и наблюдение на Земята в своите учебни програми. Данните от тези наблюдения предлагат чудесна възможност за учителите да излязат извън пределите на традиционния урок и да разчупят начините на преподаване. Днешните поколения ученици са добре запознати с новите технологии, затова и желанието им да ги използват, е съвсем естествено. От учителите им се изисква да се адаптират, респективно да адаптират уроците си към променящите се интереси на младите хора, като включат нови форми на преподаване и учене.
Поради мултидисциплинарния си характер дистанционното наблюдение и наблюдението на Земята са богат източник на учебни материали, които могат да се използват в часовете не само по природни науки (например физика, география), но и по социални науки. Такава възможност дава програмата на ЕС „Коперник“ (Copernicus). Например учителите могат да включат данни от службата за наблюдение на Земята на „Коперник“, която показва промяната на земното покритие в Европа и по света, за да анализират как градовете са се разширили или какво дървесно покритие е загубила Земята от засушаване и пожари.
За да използват в уроците си данни от наблюдение на Земята, учителите не трябва да са експерти. Те трябва да знаят, че повечето данни, предоставени по програмата „Коперник“, са с пълен, отворен безплатен достъп. За по-лесен достъп до тези данни учителите могат да използват платформите Copernicus DIAS
(„Услуги за достъп до данни и информация“), които предоставят централизиран каталог на данни и инструменти за обработка. Могат също да използват уеббазиран инструмент с отворен код за сърфиране, визуализиране и анализиране на сателитни изображения, включително Sentinel-1, -2, -3 и Sentinel-5P
(специална група спътници на ЕС). Той предлага специална образователна страница, която предоставя колекция от информация, уроци и уебинари, и дава примери за използване и връзки към полезни ресурси.
„Коперник“ предлага и масив от данни, напълно приложими в уроците по STEM. Например демонстраторът на „Коперник“ Climate Change Service за образование в областта на климата и енергията има за цел да допълни съществуващите училищни програми и в същото време да повиши осведомеността относно изменението на климата. Той е насочен към учители и ученици от гимназиалната степен. Морската служба на „Коперник“ (CMEMS) предоставя лесните за използване инструменти за визуализация на океански данни, като температура на океана, морски лед и др. Услугата за наблюдение на Земята на „Коперник“ предоставя информация, която обяснява как сателитните данни се използват за
наблюдение на Земята, горите и селското стопанство или как да се наблюдават и картографират човешки селища. Службата за управление при извънредни ситуации на „Коперник“ обяснява как се използват сателитни данни за подпомагане на управлението при извънредни ситуации и бедствия.
И не на последно място, програмата „Коперник“ има свои канали в YouTube, където учителите могат да намерят много видеоклипове за самата програма и да получат богата информация и данни.
За учителите Програмата е разработила и няколко масови отворени онлайн курса (MOOC) на различни теми – как могат да се използват „Коперник“ данните и продуктите, отворени онлайн курсове на ESA за неспециалисти, както и отворени курсове за неспециалисти на EUMETSAT (Европейската организация за разработване на метеорологични спътници) за наблюдение на атмосферата и океаните.
Съществуват и други възможности учителите да обогатят уроците си и да направят по-атрактивно преподаването. Такъв е проектът „Научно образование чрез наблюдение на Земята за гимназии“ (SEOS). Той предлага 17 урока по екологични теми, достъпни на различни езици. Друг проект е „Дистанционно наблюдение в училищата“ (FIS) – инициатива на Изследователската група за дистанционно наблюдение към Катедрата по география в Университета в Бон. Финансира се от германския Аерокосмически център (DLR) и германското федерално Министерство на икономиката и технологиите (BMWi). На уебсайта са налични учебни материали и инструменти за изследване и анализ, които покриват нуждите на часовете по биология, компютърни науки, математика и физика. Тези материали са базирани на немската училищна програма, но могат лесно да бъдат адаптирани към нуждите и предпочитанията на всяка класна стая.
EduSpace на ESA е входна точка за космически данни и предоставя набор от идеи за това как да се интегрират и адаптират към класната стая теми, свързани с Космоса.
„Коперник“ е програма на Европейския съюз за наблюдение и мониторинг на Земята, която цели да предоставя информация в областта на околната среда и сигурността и да осигурява подкрепа за политиките на Европейския съюз. До 2012 г. Програмата носи името Глобална система за сигурност на околната среда. Програмата е основана на партньорство между Европейския съюз, Европейската космическа агенция и държавите членки и е най-голямата платформа в света за напълно безплатно предоставяне на информация и данни за наблюдение на Земята.
Програмата „Коперник“ се изпълнява с помощта на специална група спътници на Европейския съюз, наречени Sentinel, които предоставят данни от Космоса за Земята. Използват се и допълнителни данни от други спътници и програми извън „Коперник“, предоставени от Европейската космическа агенция, от Европейската организация за разработване на метеорологични спътници EUMETSAT, от държавите членки на ЕС, както и от други държави или търговски доставчици.
Общият бюджет за разработка и изпълнение на програмата „Коперник“ надхвърля 7 млрд. евро. От началото Ӝ през 1998 до 2013 г. размерът на общото финансиране от страна на ЕС и Европейската космическа агенция е над 3,2 млрд. евро. За периода от началото на 2014 г. до 31 декември 2020 финансовият пакет за изпълнение на дейностите по Програмата е в размер на 4,29 млрд. евро. Допълнително през юни 2018 г. Европейската комисия предложи бюджет от 5,8 милиарда евро за „Коперник“ за периода 2021 – 2027 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg