Антоанета НАЙДЕНОВА
Младите учители имат нужда от подкрепа, за да останат в професията. Това е най-важният извод от проучване на Световната банка по поръчка на МОН. В.“Аз-буки“ го прави от години с рубриката Verba magistri.
Стряскащо звучат данните, че през 2016 г. едва около 10% от новоназначените в системата са останали в професията. Оттогава започва плавното повишаване на заплатите в сектора и резултатът е, че през 2019 г. отпадналите преподаватели след първата година вече са 23%. Според авторите на изследването обаче този ефект може да е временен, ако не се вземат допълнителни марки за задържане на специалистите.
Защо младите учители не се задържат в професията? Причините са най-различни – може да не са добре приети в училището, може да се сблъскват с много предизвикателства, за които не са били подготвени във висшето училище, да не знаят как се преподава на деца, които не говорят български и т.н. Коронавирусът допълнително усложнява положението.
Сред краткосрочните мерки, предложени от Световната банка, е програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия, предшествана от обучение на учителите наставници, както и постоянно повишаване на квалификацията им.
Звучи чудесно, но за да не се получи поредното изливане на пари и раздаване на кредити на калпак без резултат, е необходим сериозен контрол. На входа и на изхода. От програмите, по които се подготвят учителите, мине се през фирмите, които организират квалификационните курсове, и се стигне до проверката в клас – прилага ли се наученото от учителите в часовете и повишили ли са се знанията на техните ученици. Иначе ще продължи преливането от пусто в празно. Така че, да заложим на подкрепа за младите учители, съчетана с контрол.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg