Това ще позволи да се използва стратегически и по най-добрия начин наличното европейско финансиране
Предприетите стъпки за трансформиране на висшето образование, европейския подход към
микрокредитите в подкрепа на ученето през целия живот и необходимостта от стратегически инвестиции в образованието и обучението разисква българският еврокомисар Мария Габриел с министрите на образованието на държавите членки на онлайн заседанието на Съвета по образованието в Брюксел. Министрите направиха преглед и на напредъка по резолюцията на Съвета относно стратегическа рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието .
По време на видеоконференцията „Равенство в достъпа, приобщаване и успех за всички в образованието и обучението“ България акцентира върху постиженията, мерките и реформите за подобряване равенството в достъпа и приобщаването като основен принцип в образованието и обучението. Представени бяха успешните политики за преодоляване на неравенствата, като беше подчертана ролята на Механизма за обхват, задължителното предучилищно образование от 4-годишна възраст, модернизирането на образователната среда, създаването на нова училищна творческа среда с фокус върху СТЕМ. Участниците бяха запознати и с това какво е предприето у нас и какво предстои, за да се осигурят условия за приобщаващо образование чрез диференцирана грижа за всяко дете и ученик с оглед на неговите способности, потребности и интереси. Повишаването на мотивацията за учене, а в дългосрочен план – и преодоляването на последиците от социалната изолация в резултат на пандемията, също бяха отбелязани.
„Осигуряването на стратегически инвестиции в областта на образованието и обучението ще бъде важно условие за напредъка в тази област. Публикувахме ново проучване, което показва, че добре планираните и целенасочени инвестиции могат да осигурят устойчиви и конкурентоспособни системи на образование и обучение. Ето защо ще създадем експертна група по инвестициите в образованието и обучението, която да помогне на националните органи да насочват умело и по най-добрия начин наличните средства“, заяви Габриел.
Експертната група ще се състои от представители на академичните среди и експерти в областта на образованието от публичния и частния сектор. Поканата за представяне на кандидатури е отворена до 20 март 2021 г. и ще бъде достъпна онлайн, заедно с проучването. Експертната група ще съсредоточи анализа си върху областите, които представляват по-голямата част от разходите за образование. Това са учители и обучаващи, управление на образователната инфраструктура и свързаните с нея физически и човешки ресурси, цифрово образование – инфраструктура и развитие на компетентности. Всяка област следва да обхваща всички равнища на образование и обучение и ще бъде придружена от анализ на разходите и ползите и анализ на отражението върху бюджета. Това ще позволи да се използва стратегически и по най-добрия начин наличното европейско финансиране.
Българският еврокомисар отбеляза, че в изпълнение на мерките, заложени в новия план за действие в областта на цифровото образование, ще започне диалог за това как да се премине към успешно цифрово образование. През първата половина на тази година ще бъде предложена Препоръка на Съвета относно онлайн обучението. Целта е максимално да се използва потенциалът на технологиите, като се гарантира, че всички учащи са включени.
На 26 февруари Мария Габриел ще участва в заседание на Съвета на ЕС на министрите на науката и висшето образование. На него ще се обсъждат партньорствата в рамките на програмата „Хоризонт Европа“, изграждането на Европейското научноизследователско пространство и Планът за възстановяване на Европа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg