Нова зала за сензорна терапия работи в Регионалния център за приобщаващо образование – Враца
Стоян СТОЯНОВ
Промяната в отношението на обществото към хората с увреждания – и в частност към децата със специални потребности, е продължителен и сложен процес, участниците в който преминават през много трудности и той няма как да се случи отведнъж. Това се отнася и за децата, за техните родители и за специалистите, които се грижат за тяхното развитие, за учителите и обществеността.
И затова се радвам, че в последните 15 години колегите от Регионалния център доказаха колко е важно децата със специални потребности да бъдат подкрепени. А успехите се постигат, когато вложиш умение и сърце.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Галина Статкова, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Враца.
Събеседничката ми се връща към 2006 г., когато създадените 28 ресурсни центъра полагат началото на интегрираното обучение на децата с различни увреждания и със специални образователни потребности и тяхното извеждане от помощните училища. „Това бе голямо предизвикателство за нас, тъй като започнахме от самото начало да реализираме нова философия на обучението и интегрирането на децата със специални потребности. И в тези изминали години непрекъснато адаптираме своята работа към новостите, свързани с тази дейност“, отбелязва тя.
Директорката на РЦПППО – Враца, разказва, че през 2016-а започват със 168 деца. До 2016 г. децата, които се обучават интегрирано в училищата и детските градини в региона, надхвърлят 600.
С влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование през 2016 г., който дава възможност на училища и детски градини да назначават свои екипи за подкрепа, броят на децата, с които пряко работят специалистите от РЦПППО – Враца, намалява постепенно.
„В момента осигуряваме подкрепа на 130 деца в 27 образователни институции. Екипите, създадени в училища и детски градини, работят с още 784 деца и ученици. Отделно има и деца, които се обучават в Центъра за специална образователна подкрепа – Враца“, уточнява Статкова.
Директорката на Регионалния център във Враца отбелязва още, че за последните 15 години с колегите си успяват да изградят разпознаваема институция с авторитет. Затова и от години родителите търсят подкрепа и консултации от специалисти в институцията. „Те се обръщат към нас, когато забелязват, че децата им изпитват определени обучителни трудности. Търсят ни и педагози от детски градини и училища, ако установят подобни проблеми. Това говори, че наистина ни разпознават като институцията, която може да окаже точната професионална и навременна подкрепа – и на децата, и на техните родители“, казва събеседничката ми.
Разбира се, има и случаи, в които родители не искат да признаят, че децата им имат необходимост от оказване на допълнителна подкрепа, и отдават проблемите на възрастови особености в развитието. Има и родители, които отиват в другата крайност – търсят навреме консултации, но искат с децата им да работят всички възможни специалисти от Регионалния център. Но всеки случай е индивидуален, като в работата с конкретното дете се изискват определен подход и дейности в зависимост от неговите възможности и потребности. „Много специфични умения се изискват, за да бъдат открити отрано маркерите за обучителни трудности. Особено важно е ранното диагностициране и обхващане. Защото колкото по-рано се започне целенасочена работа при установен проблем, толкова повече са успехите и напредъкът, които могат да се постигнат“, споделя още директорката.
Според нея с развитието първо на интегрираното обучение, а след това и на приобщаващото образование се променя и нагласата на учителите в образователните институции към работата с децата със специални потребности. В началото има отпор, че не е възможно с тях да се работи паралелно с останалите в групата или класа. Но с практиката и развитието на квалификацията на педагозите в тази област действително има промяна в нагласите.
Към момента в Регионалния център – Враца, работят 25 специалисти. „С увереност мога да кажа, че това са изключително подготвени и добри професионалисти – четирима логопеди, трима психолози, 11 ресурсни учители. Работата им е динамична. Свързана е и с много пътуване, за да оказват необходимата подкрепа на деца от детско-градинска възраст до XII клас в образователни институции в различни населени места. Имаме и един педагог на деца с нарушено зрение – Илияна Киркова. Самата тя е незряща, но това не ѝ пречи в последните 11 години да работи прекрасно с децата. Горди сме, че от Регионалния център за приобщаващо образование даваме пример как то работи на практика“, разказва Статкова. Споделя още, че през септември 2021 г. Центърът е удостоен с юбилейна грамота от Съюза на слепите в България като единствената институция в областта,
в която работи незрящ учител.
Събеседничката ми добавя, че колегите ѝ непрекъснато се интересуват от новости в своята област и участват в различни квалификации. По думите ѝ не само Регионалният център във Враца, но и останалите центрове в страната са звената, в които се отделят най-много средства за квалификация и усъвършенстване на професионалните умения. „Още повече, няма как да не бъдеш добре подготвен, след като самият ти оказваш методическа подкрепа на екипите в образователните институции и провеждаш различни обучения на педагози от региона“, продължава събеседничката ми. През 2021 г. например са проведени 9 обучения на различни теми. Поради пандемичната обстановка в страната повечето от тях са осъществени в онлайн среда.
А как се справят с обучението от разстояние?
„При първото прекъсване на присъственото обучение използвахме всички възможни канали за комуникация с родителите, за да не спираме подкрепата за техните деца. Колегите работеха през различни платформи на социалните медии. Обучението в електронна среда продължи през MS Teams и Zoom. Работата бе истинско предизвикателство за нашите специалисти, тъй като за децата, на които оказваме подкрепа, особено важен е прекият, дори физически контакт с преподавателя. Те трудно се адаптират към нова среда и нов подход при работа. Част от тях не могат и да използват електронни устройства. В други случаи и родителите не се справят пълноценно с тях. Наблюдавахме обаче и деца, които се чувстваха много добре в онлайн среда“, обрисува изминалите месеци Статкова.
В редица случаи се работи и чрез предоставяне на материали на хартиен носител.
„Най-добро за нашите деца е присъственото обучение. И се радвам, че през миналата година МОН разреши индивидуалните терапевтични занимания на децата със специални потребности да се провеждат присъствено. Залата ни за ерготерапия не е спирала да работи почти през целия период на наложените заради пандемията ограничения“, отбелязва директорката.
Всъщност през декември 2021 г.
Регионалният център открива нова сензорна зала за терапия на деца със специални потребности. Това е втора подобна зала, след като от 2016 г. тук функционира богато оборудвана зала за психомоторика и ерготерапия. Новото помещение, създадено поради нарастващия брой на деца, нуждаещи се от терапевтична подкрепа, е обзаведена със средства от бюджета на РЦПППО – Враца. С децата в залите работят двама ерготерапевти.
Регионалният център е закупил и Communicator 5 – софтуер, предназначен да подпомогне комуникацията на невербални деца. И в момента двама специалисти преминават обучение за работа с технологията. „Центърът ни се включи и в проект на УНИЦЕФ, който популяризира метод за допълваща и алтернативна комуникация за невербални деца“, допълва Статкова.
Специалистите от Центъра провеждат и различни инициативи в образователните институции с участието на деца със специални образователни потребности и техни връстници. Подкрепата за децата продължава и по време на лятната ваканция, когато в рамките на специална програма се организират излети или различни творчески ателиета.
В близките дни предстои реализирането на интересна инициатива съвместно с детската школа за рисуване „Дъга“ към Младежкия дом – Враца. Тя е по повод
21 март – Международния ден на хората със синдром на Даун. „Ще започнем от 16 март с артработилници, в рамките на които деца със специални потребности ще започнат рисунки, които ще бъдат довършени от техни връстници от школа „Дъга“. На 18 март ще има карнавал по шарени чорапи. А на 21 март ще бъде открита изложба на рисунките и фотографии, създадени от децата“, разказва Галина Статкова.
Центърът има и дългогодишна традиция чрез спонсори да се осигуряват едногодишни карти за езда за децата от аутистичния спектър.
Зад гърба си екипът на Регионалния център има и участие в три европейски проекта, осъществени в периода 2011 – 2018 г.
Партньорски организации са специално училище за деца с физически увреждания в Кобург, Германия, училище за деца с поведенчески разстройства и от аутистичния спектър в Рандерс, Дания, и училище за деца с проб-
лемно поведение в Конуи, Уелс, както и образователни институции от Испания, Полша, Турция, Италия и Белгия.
„В Германия се запознахме с прекрасни примери за процеса на приобщаване на децата със специални потребности и на изграждането на достъпна архитектурна среда в цели населени места. И най-вече на професионалната реализация на младежите с увреждания след завършване на образование. Проблем, по който у нас трябва да се работи много. И именно това е и темата на предстоящата регионална конференция по случай 15 години от създаването на регионалните центрове. Макар че можем да се похвалим с напредък в приобщаващото образование, който бе забелязан и от колегите от германския град Кобург, с които партнирахме цели шест години и продължаваме да поддържаме връзка с тях“, казва в заключение събеседничката ми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg