Видинското СУ „Цар Симеон Велики“ посреща своята 140-годишнина
Борислава БОРИСОВА
Стремежът ни е, опирайки се на традициите, да водим нашите ученици към бъдещето“, категорична е Ирена Гъркова – директор на видинското СУ „Цар Симеон Велики“, което отбеляза своята 140-а годишнина с богата програма, интересни прояви, концерти и изложби. Всички те са ориентирани към учениците и към бъдещето на училището. Защото по думите на директорката, целта е не само да бъде отбелязана една годишнина, а тя да е повод за размисъл, за равносметка и планиране на бъдещата устойчивост на училището. Затова и в организираните разнообразни събития се дава възможност за изява на учениците от всички възрасти – от първолаците до зрелостниците. „Най-малките ученици например участваха в изложба с рисунки, посветени на училището, състезаваха се по краснопис и редене на пъзели с образа на цар Симеон Велики“, не без гордост разказва Гъркова.
От началото на учебната година учителският колектив включва честването на рождения ден на училището в учебния процес, за да могат максимален брой ученици да участват, продължава директорката. За малките възпитаници има състезателни игри, а кулминацията в събитията за тях е карнавалът на 11 май, посветен на приказните герои. Събитието е традиционно за видинското училище, но прекъсва по време на пандемията.
Друга част от програмата за празника на училището са уроците по история „Места и сгради, свързани с Видинската гимназия“.
В тях се включват учители и ученици от средния курс. Те са организирани така, че децата да могат да видят и научат повече за местата във Видин, където се е намирала гимназията. Така те научават повече за още съществуващи стари сгради в дунавския град, които имат своята забележителна история, която трябва да се помни и знае.
Друга проява е спектакълът „Вечните ценности“, в който участват ученици от V, VI и VII клас под ръководството на учителите им по български език и литература. Той се играе на 11 май – най-наситеният с различни прояви ден, посветен на юбилея. Учениците участват в обсъждането на спектакъла, в създаването на декорите, в подбора на реквизита и всичко останало. Постановката е голямо предизвикателство за всички. Но учениците с много хъс, ентусиазъм и желание репетират и подготвят спектакъла. Представлението включва драматизации по литературни произведения, които се изучават в учебната програма по литература. „Петокласниците драматизираха „Хайдути“ на Христо Ботев, шестокласниците – „Серафим“ на Йордан Йовков, а седмокласниците – речта на Странджата от повестта на Иван Вазов „Немили-недраги“, споделя Ирена Гъркова.
Тя отбелязва още усилията, положени за организиране на среща между настоящите и бивши възпитаници на Царското училище, както е известно сред хората в региона. „При подготвянето ѝ съвсем целенасочено искахме това да са млади хора, съвсем скоро завършили СУ „Цар Симеон Велики“ – да бъдат максимално близо до сегашните ни възпитаници, за да не се получава сблъсък между поколенията, а по-скоро да има диалог, обмяна на опит, разговорът да е неформален, искрен – казва директорката. – Срещата озаглавихме „Да завършиш видинската гимназия – това е едно добро начало“ и я проведохме в актовата зала на училището. Една част от бившите ни възпитаници участваха лично, а тези, които не успяха да дойдат, бяха представени чрез видеовизитки.“
Ревюто спектакъл на ученически униформи също е част от празничната програма и събира ентусиазирана публика. По думите на директорката това е първа сериозна стъпка към избиране на ученически униформи за възпитаниците в СУ „Цар Симеон Велики“ – Видин. Поръчани са различни варианти на униформи, които са представени на ревюто от ученици от всички възрастови групи. „Целта е децата и техните родители да видят какви са възможностите, и да вземем общо решение относно въвеждането на униформи. Освен ревюто имаше и драматизация – текст, представен от ученици от IX и X клас, които дебатираха „за“ и „против“ униформата. С нея искаме да покажем какво е било отношението в миналото и каква е ролята на униформата в училище днес, когато живеем в общество, което не е в плен на тоталитарен режим. Как тя е знак за принадлежност към една общност, което е повод за гордост“, отбелязва Гъркова. И добавя, че с тази проява учителският колектив иска да създаде усещане у своите ученици, че униформата е и знак за качество на общността, към която принадлежат.
Особено горди в СУ „Цар Симеон Велики“ са от факта, че точно на празника 11 май откриват и новия училищен STEM център. „За STEM центрове и STEM образование в страната започна да се говори активно в последните години. Всъщност зад това име стои интердисциплинарен, интегриран подход към образованието. Целта е децата да осъзнаят, че логичното мислене, умението да работиш с информация, е единно цяло, без значение дали ще решаваш задача по математика, или ще анализираш литературен текст – казва Гъркова. – STEM образованието обобщава, интегрира подходите, като добавя нещо много важно – ученикът създава нещо, веднага прилага дадено знание, което му помага да осмисли друга сфера на знанието. Например, когато създаде робот и започне да го управлява през софтуер, той научава и как силите на триене се отразяват върху движението на телата. Всеки учител може да приспособи поднасянето на материала според своя предмет, но да го направи по такъв начин, че учениците да придобият знания, които ще им послужат в живота.“
Новият STEM център представлява разчупена, красива и шарена образователна среда, мотивираща към креативност и към работа в екип. Едната част е за правене, а другата – за обсъждане и осмисляне на направеното, така че двете части предлагат различна среда. Обзавеждането е закупено със средства на училището.
В STEM центъра има и 3D принтер, който е предоставен за ползване. „Лаптопите и таблетите, които използваме, са осигурени от Министерството на образованието и науката през изминалата година. Благодарни сме, че най-после в училище разполагаме с достатъчно преносими дигитални устройства, които позволяват провеждането на съвременен образователен процес“, казва Ирена Гъркова.
А за да са пълни празникът и отбелязването на 140-ия рожден ден, екипът на гимназията кани известния актьор Деян Донков, който е от Видин, да представи моноспектакъла си „Камбаната“. „Той веднага се съгласи и всички участници в тържественото събитие на 11 май в спортната зала „Фес-
тивална“, което бе кулминацията на празничните прояви под наслов „140 години Видинска гимназия“, се насладиха на изпълнението му“, отбелязва Гъркова. В честването официалните гости са Любен Иванов – областен управител на Видин, кметът на община Видин д-р Цветан Ценков, зам.-кметовете Борислава Борисова, Цветомира Илиева и Светослав Скорчев. Присъстват и представители на различни институции и организации, много бивши възпитаници на най-старото видинско училище, ученици и родители.
Кметът д-р Ценков отбелязва, че на 11 май през 1882 г. се създава едно от петте елитни училища в новата българска държава, чийто наследник е СУ „Цар Симеон Велики“. И то дава основата, образованието и възгледите на хиляди българи и на плеяда български учени и политици. По случай своята годишнина училището получава поздравителен адрес и е удостоено с почетен плакет „Св.св. Кирил и Методий“ от президента Румен Радев. По време на тържеството е прочетен и поздравителен адрес от министъра на образованието и науката акад. Николай Денков.
Редове от историята
Най-голямото училище в област Видин, което днес има 920 ученици, 65 учители и 15 служители, е наследник на Видинската гимназия. Тя е създадена на 11 май 1882 г., когато 4-класното училище тържествено е провъзгласено за пълна реална гимназия, наречена Скобелева реална гимназия. Видинската гимназия е институция и неслучайно я наричат Алма матер на Видинския край.
Възпитаникът на Видинската гимназия проф. Александър Цанков – министър-председател на България, е основен инициатор за построяването на сграда, устроена по подобие на английските училища. Основният камък е положен през август 1925 г., а първите ученици започват да се обучават в нея на 11 юни 1931 г.
Ирена Гъркова, директор:
Можем да кажем, че днес имаме изключително модерна и функционална сграда. Това стана факт благодарение на огромния основен ремонт, който беше направен с европейски средства с усилията на няколко общински администрации и на всички наши колеги. Училището е много добре оборудвано и с дигитални устройства и като цяло, напълно отговаря на всички изисквания за съвременна образователна среда. Заслуга за това имаме ние, чрез нашия бюджет, но огромен принос има и Министерството на образованието и науката, което в последните години влага много средства по различни европейски проекти и програми за оборудването на училищата.
С наши собствени средства се стремим да развиваме интериорно училището, както и да създаваме мултифункционални пространства. Имаме вече такова – това е училищната библиотека, превърната в място за учене, за провеждане на часове, уроци и дискусионни срещи. По случай 140-годишнината оборудваме със собствени средства интериора и част от дигиталните устройства в новия STEM център – многофункционално пространство, посветено на заниманията с природни науки, конструиране, математика, изкуство и всичко свързано с креативността, която искаме да развиваме у нашите ученици, от най-малките до най-големите.
Стараем се да преминем на едносменен режим на обучение, което е много важно, за да можем да осигурим възможности за допълнителни занимания в следобедните часове.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg