В ПГ по лека промишленост, екология и химични технологии в Ямбол използват приложен софтуер
за учене чрез преживяване
Теодора Сулева е директор на Професионалната гимназия по лека промишленост, екология и химични технологии в Ямбол от 2010 г.
Тази година тя е удостоена с ежегодната награда на Министерството на образованието и науката „Св. Иван Рилски“ за постигнати високи резултати в професионалната дейност и принос в развитието на българското образование.
В гимназията има 413 ученици в 17 паралелки в дневна, задочна, самостоятелна и дуална форма на обучение.
Зина СОКОЛОВА
Това, което ги привлича, е различният начин на преподаване при нас и една училищна среда, доближаваща се до семейната – казва Теодора Сулева. – Гимназията е напълно реновирана, като всяка година се осъвременяват условията за учене и работа. Всичко е направено така, че учениците да се чувстват уютно, да усещат топлината и грижите, които полагаме за тях, и това да ги мотивира да учат и да бъдат по-продуктивни в работата си.“
Директорката е убедена, че комфортният и артистичен интериор допринася за създаването на творческа атмосфера и е част от успеха на многопосочната работа с младите хора. В гимназията има тематични кабинети по български език и литература, чужди езици, история и цивилизации, биология и здравно образование, STEM кабинет, кабинет по музика, арткабинет, две фризьорски ателиета и работилница по дървообработване. Кабинетите и класните стаи са оборудвани с тъчскрийн, лаптопи, таблети и мултимедии. Изградена е и Wi-Fi мрежа. Със средства от бюджета на училището изцяло са подновени старата дървена дограма, вратите на класните стаи и вътрешното пространство на училището. Всяка учебна година материалната база се обогатява с нова техника и съоръжения. Със средства от бюджета е оборудвана фитнес зала, а съвместно с Община Ямбол в двора са изградени три модерни спортни площадки за футбол, баскетбол и волейбол.
Изучаваните специалности също привличат младежите – производство на мебели, фризьорство, моделиер-технолог на облекло, химик-технолог, екология и опазване на околната среда, лаборант, производство на облекло от текстил. Те са подбрани така, че да им дават занаят и умения не само за бъдещата си работа, но и за живота. Тази година за първи път има дуална форма на обучение – в нея са включени 52 ученици в производство на мебели и производство на облекло.
„Осигуряваме възможности за участие и в много международни и национални проекти, което също допринася за повишаване интереса на учениците – подчертава директорката. – Голяма част от тях са от уязвими групи и различни етнически общности. Участието в проекти позволява да ги изведем от тази среда и да им покажем по-широки хоризонти, по-различен начин на живот. Или с две думи – да ги насърчим и приобщим. Има ученици с ниска мотивация за учене, нередовно идват на училище. Това са най-големите ни проблеми и всичките ни усилия, като екип, са насочени за тяхното решаване.“
Един от начините за справяне с тези предизвикателства е да се търсят иновативни методи за преподаване, които да спомогнат за подобряване качеството на учебния процес и да стимулират учениците за постигане на по-добри резултати. Ежегодно всеки учител залага в плана си за работа открит урок. Тези открити уроци, бинарни уроци, както и уроци между три предмета, се показват пред целия екип. Те не трябва да бъдат поднесени по традиционния начин, затова някои ги правят във вид на състезание, на рецитал или друга форма. Това стимулира учителите да търсят нови начини на преподаване на учебния материал и да работят повече като екип.
Атрактивно за децата е и ученето чрез преживяване. При него се използва система за проследяване с 3D очила, която позволява обектите да бъдат разглеждани от всички страни за персонализирано и реалистично преживяване.
„Тази година изградихме изследователска лаборатория от ново поколение, която е структурирана по различен начин. В нея има няколко зони, за да може учениците да имат избор съобразно своя темперамент и желание – казва директорката. – Идеята ни беше да направим учебния процес още по-интересен. Затова има зона за проучване, зона за обмяна на информация, зона за лабораторни изследвания. Има и тих кът за уединение и концентрация на по-интровертен тип ученици. Обстановката е уютна и предразполага децата. В лабораторията се работи по групи. Тук се използва и приложният софтуер за учене чрез преживяване, който се използва при обучението по природни науки. Стереоскопичният дисплей за добавена реалност позволява да се прави 3D проекция на човешките органи например.“
В Професионалната гимназия се използва облачната платформа G Suite и нейните ресурси и инструменти за организация на обучение от разстояние в електронна среда. На всички учители ръководството на гимназията е осигурило Chromebook за ефективна и пълноценна работа в съвременна образователна среда. Професионалната гимназия прилага синхронно обучение от разстояние в електронна среда за всички ученици чрез използването на платформата Microsoft Teams на МОН. Създадена е много добра организация и се постига ефективност при осъществяването на обучението на учениците в условията на COVID-19, както и при прилагането на графика за редуване на присъствено с дистанционно обучение. Доказателство за това са резултатите на учениците от държавните зрелостни изпити.
„Тази година ще започнем изпробване на обучение по модела 1 към 1 – казва директорката. – Имаме ученици, за които вярваме, че ще се справят добре. На всеки ученик ще бъде дадена техника и те ще работят в облачната платформа без учебници. Ще могат да работят с техниката и у дома, за да може работата им да е пълноценна.“
Теодора Сулева е автор и ръководител на много проекти по програма „Еразъм+“ – „Професионална практика без граници днес – безгранични възможности утре“ във Валенсия, Испания; „Бъдещето зависи от нас“ в Маса, Италия; „Европейският опит – възможност за по-добро бъдеще“ в Лайпциг, Германия; „Стъпка по стъпка напред с „Еразъм+“. Единият от тези 4 успешни проекта е награден. Затова тази година гимназията получава акредитация по програма „Еразъм+“ в сектор „Професионално образование и обучение“.
„Получихме тази акредитация, защото имаме ясна визия за бъдещото европейско развитие на самото училище – подчертава Теодора Сулева. – Тя ни дава много хубави възможности – до 2027 г. гимназията ще провежда мобилности и практика в реална работна среда в европейска държава, която ние посочим и в избран от нас период. Финансирането е от Центъра за развитие на човешките ресурси.“
В гимназията се реализира проект „Академия за толерантност, творчество и успех“ по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ в партньорство с Център „Амалипе“ – Велико Търново, и Община Ямбол. Проектът „Пространство за идеи“ се финансира от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Успешни са и дейностите по проект „Училището – център в общността“ към Националната мрежа за децата. В продължение на пет години се работи по програма „Всеки ученик ще бъде отличник“, съвместно с „Амалипе“. Реализирани са и проекти по ОПНОИР като „Ученически практики“, „Твоят час“, „Подкрепа за успех“, както и проект по НП „ИКТ в системата на предучилищното и училищното образование“ за изграждане на безжична мрежа, на стойност
14 000 лв. Работи се по проект „Училището – свят на толерантност“ по ЦОИДУЕМ 2020 г., по
НП „Иновации в действие“ 2021 г., по НП „Подкрепа за дуалната система на обучение“ 2021 г. Гимназията е посланик на Националната кампания „Да бъдеш баща“.
През 2014 г. училището става първото „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола“ с плакет, връчен от министъра на образованието и науката. Гимназията участва активно и в конкурса „Глобално училище“. През 2016 г. влиза в общността на „Училища на бъдещето“, създадена от фондация „Америка за България“. Гимназията е асоцииран член на Националната асоциация на училищата по мода „Росица Иванова“ (НАУМ) и Националната камара на мебелопроизводителите.
През последните години ученици от специалност „Производство на мебели“ печелят златен, сребърен и бронзов медал на националния конкурс „Стилни мебели и дърворезба“, организиран от МОН. Учениците от специалност „Фризьорство“ участват ежегодно в Международния фестивал на прическата и красотата, а през 2020 г. заемат призови места в категориите „Мъжка прическа“ и „Вечерна прическа“. През 2021 г. ученици от същата специалност печелят наградата на Националната асоциация на училищата по мода „Росица Иванова“ за „Най-добър млад фризьор и гримьор“. Ученици участват и печелят призови места на различни национални литературни конкурси и за рисунка. Активно е и участието в национални конференции на различни теми, свързани с екологията, философията и гражданското образование.
В гимназията са създадени различни клубове по занимания, съобразени с индивидуалните потребности на учениците, които способстват за развитие на техните умения и таланти и за развиване на личностните им качества. Те участват в различни инициативи и конкурси, на които също заемат призови места: първо място в III международен конкурс за детска рисунка „Планетата Земя – безценен дар“, организиран от Министерството на образованието и науката, Националния дворец на децата и Община Силистра; трето място за рисунка в националната конференция по гражданско образование „Семейство – училище – общество“, организирана от МОН, Националния дворец на децата и СУ „Св. Климент Охридски“ в Добрич; ежегодно участие на танцовата формация към гимназията в международния фестивал „Отворено сърце“, организиран от „Амалипе“; грамота за участие в националната кампания „С добро по Великден“; конкурси за есе, стихотворения и други.
В училището се организират мероприятия, свързани с бележити дати и събития, състезания, литературни конкурси и рецитали, срещи с известни писатели и личности, екскурзии с образователна цел.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg