В 23. СУ „Фредерик Жолио-Кюри“ – София, залагат на практическата приложимост на знанията
Зина СОКОЛОВА
На едно от най-оживените места в центъра на столицата се намира забележителна фасада. Тя буквално приковава погледа на всички, които се разхождат покрай нея или са в преминаващите наблизо трамваи и автобуси. Вижда се силуетът на горска мечка, която води своите мечета сред поляна, изпъстрена с цветя и пеперуди. Хората се усмихват, а зад веселата фасада долитат звуците на училищния живот – оживени гласове, възгласи, музика. Учениците на 23. средно училище „Фредерик Жолио-Кюри“ в София гордо заявяват, че учат в „училището с мечките“.
„Училището е доказало през годините своята роля като образователна институция, чиито възпитаници носят у себе си характерните за българската нация добродетели – родолюбие, толерантност, признателност – казва директорката Нина Чанева. – Стремим се да дадем на нашите ученици визия за тяхната реализация като успешни предприемачи и икономисти, владеещи отлично италиански и английски език, като достойни граждани на родината си. Завършилите училището работят във всички професионални сфери не само у нас, а и по света.“
Началото е поставено през 1950 г., когато е основано училището, наследявайки Пето ОУ „Антим I“. През 1960 г. то става гимназия и приема името на бележития френски учен Фредерик Жолио-Кюри.
От 1993 г. започва прием на паралелки с интензивно изучаване на френски език. Поставя се началото на интерактивното чуждоезиково обучение. Впоследствие чуждoезиковият профил се разширява с немски и италиански език. Училището е пилотнo при въвеждането на профил „Информационни технологии“ в гимназиален етап. Съвместно с експерти от Министерството на образованието и науката се създават учебни планове и програми по различни дисциплини и профили.
От 2009 г. се въвеждат дисциплини, развиващи предприемачески умения във всички степени на обучение. Открита е и профилирана паралелка в гимназиален етап „Предприемачество и бизнес“.
През 2014 г. в училището е открита първата в България смарт класна стая благодарение на партньорството между „Джуниър ачийвмънт България“ и „Самсунг“. Смарт класната стая осигурява дигитализиране на учебния процес, комбинирайки хардуерна и софтуерна платформа. Този проект дава възможност за съвременно и ориентирано към развиване на практическите умения обучение. През същата година училището получава Наградата на кмета на София за цялостен принос в образователната политика на града. Високата оценка е за реализиране на ефективен модел за развитие на средното образование и управленски подход за организация на образователната среда.
През 2018 г. училището получава номинация „Образователно лидерство“ в категорията „Приобщаващо лидерство“ на Центъра за приобщаващо образование. През 2019 г. е удостоено с Грамота за заслуги към Столична община за лидер в областта на обучението по предприемачество. В доклад на Националния инспекторат по образование през март м.г. училището получава най-висока оценка за качество на образованието.
В документа се подчертава добрата работа на екипа за подкрепа, като се казва, че в институцията са изградени позитивен климат и подходяща психологическа среда за подкрепа на личностното развитие. Това е и най-точното определение за работата на педагозите. Техните усилия са насочени към осигуряване на образователна среда, която насърчава разгръщането на потенциала на всяко дете.
„Всеки учител, работил в училището, го признава за свой втори дом – категорична е директорката. – Същото са ни споделяли и поколенията наши възпитаници. Когато ни посещават, те остават силно впечатлени от подобренията и новостите, с които можем да се похвалим.“
Близо 18-годишна е традицията на хореографските паралелки от I до VII клас. Те са двукратни победители в националното състезание „Фолклорна плетеница“, имат и успешни участия във фолклорни състезания в цялата страна.
С огромен плам и ентусиазъм се изявяват и на ежегодните коледни и пролетни концерти.
Друга гордост на училището са трите профила в гимназиалния етап – „Чужди езици“ с интензивно изучаване на италиански език и „Предприемачески“ и „Икономическо развитие“ с разширено изучаване на английски език.
Много са успехите и на „италианските“ паралелки в националния кръг на Олимпиадата по италиански език през учебната 2021/2022 година. Двама ученици имат резултат „Отличен 5,75“, а друг – резултат „Отличен 5,50“. Трето и четвърто място заемат ученици от XI и X клас, на призови места са и шестима осмокласници. От 2010 г. ученици от езиковите паралелки с италиански език заемат първите места и в Националното многоезично състезание. Успешното им представяне е показателно за високото ниво на обучението по италиански език.
Със своите знания, умения и състезателен дух се отличават и учениците от профил „Предприемачески“ в националното състезание „Практични финанси“, което е в календара на МОН за провеждане на олимпиади и национални състезания. Отборът на училището заема второ място, а с индивидуални отличия са наградени осем ученици.
„Те доказаха на своите учители, родители, и най-вече на себе си, че могат да се гордеят с постигнатото и с нивото на финансова грамотност, което е залог за бъдеща успешна житейска реализация – подчертава Нина Чанева. – Учителите, обучаващи нашите млади предприемачи, залагат на практическата приложимост на всички знания. Това мотивира учениците активно да си сътрудничат и да се конкурират с други училища.“
През 2015 г. се ражда идеята за провеждане на Иновационен лагер „Кюри“, в който участват паралелките от профил „Предприемачески“. В него се канят и други училища, а отборите са смесени. Задачата им е да предложат решение на наболял обществен проблем. Участниците работят цял ден под ръководството на ментори. Накрая представят своите идеи пред жури, което класира отборите. Една от целите на този лагер е учениците да се научат да работят в екип с непознати деца. Това ги амбицира да покажат най-доброто от себе си и като цяло, преживяването е много вълнуващо. След всеки лагер „Кюри“ се раждат много бизнес проекти. Опитът да се организира този лагер онлайн по време на пандемията, се оказва неуспешен. Затова тази година при посещение в СУ „Петко Славейков“ – Кърджали, по Националната програма „Иновации в действие“ лагерът се провежда там с три училища.
Друго постижение, с което се гордеят „предприемачите“, е призът за отлично представяне на XXV панаир на ученически фирми ТФ фест „Млад предприемач“ в онлайн формат през 2022 година.
Поради пандемията дейностите, свързани с ученическото самоуправление, спират и не се правят избори за Ученически съвет. За да се активизира този процес, училището се включва в проекта „Ученическото самоуправление – школа за граждански компетентности и информално учене“. В него е заложено обучение и на учители, и на родители – от външна организация. Включват се една трета от родителите. След обучението те са наясно например за начина, по който паралелката, където са техните деца, може да участва в ученическото самоуправление. Това ги прави по-съпричастни към живота в училището.
„Процесът на обучение е само част от живота на едно училище – подчертава Нина Чанева. – Много важни са взаимоотношенията между децата, тяхното поведение в училище и извън него. Ако всичко останало куца, няма как да се очакват добри резултати и в обучението.“
Училището е пример и за интегриране на деца със специални образователни потребности. Екипът работи с убеждението, че всяко дете има право на внимание, разбиране и съобразяване с индивидуалните му качества. В училището ежедневна грижа и съдействие в работата с тези ученици оказват двама психолози, двама логопеди и петима ресурсни учители. Ежегодно над 40 екипа за допълнителна подкрепа на ученици със СОП работят за личностното им израстване.
Мисията на училището е да запази достойнството на учителската професия и да я популяризира чрез признателността на своите ученици, категорична е директорката. В подкрепа на тази благородна задача е участието в различни проекти: „Включващо обучение“, „Приобщаващо образование“, „Подкрепа за успех“, „Подкрепа за приобщаващо образование“ и „Равен достъп до образование в условията на кризи“.
Екипът полага грижи и за привлекателността на интериора в училището, защото в светли, просторни и модерни кабинети с компютри и мултимедия се учи по-добре. За хореографските паралелки има специална зала за танци, а в съседство с нея – фитнес зала. През 2017 г. е изграден външен асансьор с помощта на МОН и Столична община.
„Предизвикателството в работата на един директор е да умее да работи с хората с усмивка – казва Нина Чанева. – А иначе винаги съм подчертавала, че нашето училище е училище за всички. То не е от топ 10,
но постига резултати, сравними с другите. При нас идват често омърлушени деца, че не са в тези най-престижни училища. Нашата награда е, когато те завършат и след време минат да ни видят, за да ни кажат: „Благодаря!“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg