Изучаването на нови професии променя облика на Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“
Антоанета НАЙДЕНОВА
За новата учебна година Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“ е обявила прием в 8 паралелки с 8 различни специалности – „Индустриални отношения“, „Икономическо информационно осигуряване“, „Фотография“, „Извършване на термални процедури в балнеологични и други възстановителни центрове“, „Съдебна администрация“, „Промишлен дизайн“, „Козметика“ и „Фризьорство“.
„Развиваме се, подобряваме материалната си база и това наложи през 2019 г. да променим името на училището от Професионална гимназия по фризьорство и козметика „Княгиня Евдокия“ на Софийска професионална гимназия „Княгиня Евдокия“, за да отговаря името ни на новите реалности – разказва директорът на училището Мариета Гигова. – Това ни предостави много възможности да предлагаме и други специалности. например от учебната 2021/2022 г. вече имаме „Икономическо информационно осигуряване“ и „Промишлен дизайн“, а за новата също сме с две нови – „Фотография“ и „Индустриални отношения“.
На пръв поглед, няма връзка между тези професии, но само на пръв поглед. От тази учебна година, използвайки проектно базираното обучение, започваме да разработваме проекти между всички професии в рамките на отделните випуски. Възложила съм задачи на колегите по методически обединения да разработят конкретни проекти и в рамките на учебната година учениците ще работят по един или два проекта, така че да се намерят допирните точки между всички професии, каквито със сигурност има. Защото „Съдебна администрация“ например отговаря за нормативната част, а ИКТ, „Промишлен дизайн“, „Фотография“ – за визуализацията при създаването на някакъв продукт или услуга, която да интегрира различни професии. Ще участват всички ученици в поне по един проект, за да наблюдаваме как си взаимодействат тези професии.“
В последните няколко години се засилиха усилията на МОН в посока подкрепа на професионалното образование в различни направления и това вече дава резултат. Софийската професионална гимназия участва в два от големите проекти на МОН – „Подкрепа на дуалната система на обучение“ и „Ученически
практики – 2“, които водят до увеличаване броя на паралелките.
„Когато дойдох в училището през август 2017 г., вече беше приключил план-приемът и за учебната 2017/2018 г. беше реализирана само една нова паралелка. От около 220 – 230 деца определена част рядко посещаваха училище. Затова през декември 2017 г. се разделих с ученици за поне две паралелки, което имаше изключително дисциплиниращ ефект върху останалите деца. Наложи се да съкратя и част от персонала. През 2018/2019 г. планирахме и изпълнихме план-прием от 3 паралелки, които сега ще бъдат в XII клас. След това ги увеличихме на 5, на 6, на 7. А през тази година паралелките са 8 и вече са запълнени, с изключение на няколко свободни места в една от тях“, обяснява Мариета Гигова. И добавя, че тази учебна година завършват с 509 деца, а учителите са 40, като са обявени и 15 нови работни места.
От анализите на приема ръководството на гимназията установява, че традиционните паралелки, с които е било известно училището, са поизчерпали практическата реализация на учениците. Включително и заради центровете за професионално обучение. Много от тях обучават по част от професията в рамките на 2 – 3 до 6 месеца, след което издават удостоверения за част от професията. Това занижава качеството на обучението по дадена професия, предоставяно от професионалните гимназии. Затова
училището решава да даде шанс на нови професии, и така постепенно започва да се променя обликът
на гимназията – първоначално със „Съдебна администрация“ и „Изпълнител на термални процедури“ в дуална форма на обучение.
„Тази година учениците от тези паралелки реализираха първите си производствени практики на реални работни места и след тях са много по-мотивирани“, казва моята събеседничка. Децата от „Съдебна администрация“ са разпределени в трите най-големи съдилища в София, където ги очакват с нетърпение и са много впечатлени от знанията им. Това се дължи на факта, че им преподават действащ адвокат и преподавател по право в УНСС. По този начин реално се наблюдава връзката между теорията и практиката.
Преподавателят в паралелката „Изпълнител на термални процедури“ пък е професор по медицина. Нейните възпитаници провеждат практиката си в един от филиалите на специализираните държавни болници за рехабилитация. Те също впечатляват служителите там с уменията и познанията си.
„От момента, в който осъществихме приема по тази специалност, започнах да оборудвам материално-техническата база, за да бъдат провокирани от професията и да има къде да провеждат практическите си обучения – споделя Мариета Гигова. – На първия етаж в гимназията са разположени учебните салони. Има два кабинета за провеждане на учебна практика по специалността „Изпълнител на термални процедури“, оборудвани със съвременно хид-
ромасажно легло с водна и ароматотерапия и струва 70 000 лева.
В кабинетите учениците се обучават да извършват различни масажи, включително с камъни и др. Изцяло са реновирани учебният салон за професията „Козметик“, два салона за професия „Фризьорство“, както и кабинети по теория на професиите, които се ползват от всички ученици. “
За професиите на козметици, фризьори и маникюристи е създадено и външно студио за красота, което е извън училището и също се използва като база за тяхната учебна и производствена практика. В него има възможност и външни посетители срещу заплащане по ценоразпис, утвърден от директора, да ползват услугите по време на производствената практика на децата, което им дава допълнителни възможности да усъвършенстват професионалните си умения. Във външното студио има 4 фризьорски места, две коз-
метични легла, съвременен стол за педикюр и работно място за маникюр. Отделно има и учебна зала, оборудвана с маси, столове, дъска, проектор, лаптоп, интернет, където практиката се допълва с теория.
Гимназията разполага и със STEM парк,
изграден още преди да започне Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“.
„Исках да променя визията на училището и получих необходимата подкрепа за това от МОН – категорична е Мариета Гигова. – Още през 2018 г. обявихме прием за професията „Маникюр и педикюр“, за да затворим цикъла по професионалното направление „Услуги за личността“. Възможността в едно студио да се създават мултифункционални специалисти, ни доведе до идеята да направим училището иновативно. От 2019/2020 учебна година сме включени в списъка на иновативните училища със създаването на иновативен интегриран учебен предмет, който включва теорията и практиката на козметиката, фризьорството, маникюра и педикюра в наименованието „Моето студио за красота – традиция и иновация“. В него са намерили място различни части на учебно съдържание от професионалната подготовка по: фирменото право, ИКТ, иновативни СПА услуги, уреди и продукти, мениджмънт, финанси и икономика, и в рамките на един допълнителен час седмично учениците изучават този интегриран учебен предмет. Така в края на XII клас, когато завършат средното си образование, те имат възможност да положат изпит за придобиването на част от професията козметик или маникюрист-педикюрист паралелно със свидетелството за професионална квалификация, което получават след положения държавен изпит. На практика могат да завършат с 3 документа – диплома за средно образование, свидетелство за професионална квалификация по професията, която са изучавали 5 години, и удостоверение за част от професията козметик или маникюрист-педикюрист. Това им дава възможност да се реализират по-добре, както и да развият собствен бизнес.“
Последните две години гимназията участва в НП „Иновации в действие“ и работи с други професионални гимназии от страната.
С ПГ по строителство и архитектура в Пазарджик например правят съвместен проект във връзка с иновативния учебен предмет „Моето студио за красота“, като предоставят техническо задание за това как трябва да изглежда студиото. А учениците от Пазарджик разработват проектната документация, след което представят завършения вариант с 3D презентация. С възпитаниците на ПГ „Асен Златаров“ във Видин пък работят по внедряването на интегрирано учебно съдържание, което се оказва много полезно по време на пандемията. Започват да създават и реализират в рамките на учебното време т.нар. споделени уроци. Например трите учебни предмета математика, фризьорство и английски в рамките на 40 минути интегрират учебно съдържание и представят тема, която е зададена предварително още в началото на учебната година. Учителите правят паралелно разпределение на учебното съдържание по съответните учебни предмети, така че по едно и също време да изучават едно и също съдържание. Така се
създават
и синхронизират междупредметните връзки,
които изискват много допълнителни усилия. В СПГ „Княгиня Евдокия“ правят такива споделени уроци и по времето на онлайн обучението.
„Децата участват в много извънкласни дейности и състезания, особено след като се върнахме в присъствена форма на обучение – добавя моята събеседничка. – Тази година бяхме домакини на Националното състезание „Най-добър млад фризьор и гримьор“. Нашите ученици спечелиха първо място за грим и второ място за дневна прическа, както и призовото място за цялостна визия. Всичко това се прави, за да видят децата, че това което учат, има смисъл. Че е важно не само да си изкарваш хляба, а и работата да те прави щастлив. В това отношение съм много взискателна към колегите си. Държа на доброто отношение към децата и помежду им и максималното раздаване в работата.“
Училището се разраства и паралелките в него се увеличават от 9 през 2017/2018 учебна година до
22 за учебната 2021/2022 г., но наличната материална база вече започва да не достига. „Някои от стаите ни са заети от Центъра за информационно осигуряване, а една от сградите е преактувана буквално месеци преди да дойда, и се използва като данъчно управление на общината – казва Мариета Гигова. – Освен това някои от стаите ни са дадени за складове на „Гражданска защита“. Писах писмо за освобождаването им до кмета на Столична община и доклад до министъра на образованието и науката, че във връзка с увеличаване броя на децата и изучаваните професии тези помещения ни трябват. Но съм с впечатлението, че комуникацията между институциите не е достатъчно добра.“
Гимназията работи по всички възможни национални програми и проекти. Така през последните две години печелят проекти по „Модернизация на материалната база в училище“. Дооборудват и обогатяват кабинетите по козметика, по термални процедури, купуват си и бус, а за ИКТ специалността – 3D очила. Печелят и проект по НП „Обучение за ИТ кариера“ с разработването на нов учебен предмет – „Дигитален маркетинг“. Тази година отново подават документи за разработването на ново учебно съдържание по Националната програма за 3D визуализация на обучението най-вече по специалностите „Промишлен дизайн“, „Икономическо информационно осигуряване“. Така ще затворят цикъла, защото вече са одобрени. Планират да подготвят проект за реиновация и вероятно тя ще бъде свързана с дигиталния маркетинг.
От тази учебна година училището ще въведе пробно и модела „1 към 1“ в паралелката „Промишлен дизайн“, която ще бъде в IX клас. Учениците ще използват само електронни носители без никакви учебници, помагала, тетрадки и т.н. На всеки ще се предостави хромбук, закупен от училището. Учителите са се включили в предварителни практически и теоретични обучения за прилагането на модела, провеждани от Центъра за творческо обучение.
Как се отразява дистанционното обучение на една професионална гимназия? „Много зле и на колегите, и на децата, които отвикнаха от социални контакти – категорична е събеседничката ми. – Имаме психолог. По НП „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“ получих одобрение за двама образователни медиатори и един социален работник, за да използвам максимално капацитета и възможностите да се работи с родителите. Когато дойдох в училището, имаше много деца с различен етнически произход. Но повишихме изискванията да се идва редовно на училище, да се учи и да се подобри обратната връзка с родителите. Налагало ми се е да местя деца, които не идват на училище, когато се изчерпят всички варианти и няма обратна връзка с родителите или те не съдействат.
Класните ръководители поддържат редовна връзка с родителите
в групи, за да се знае когато отсъства едно дете, защо го няма, по каква причина. Но въпреки това през тази учебна година отпаднаха 7 – 8 деца, които и социалните служби не могат да открият. При това две от тях не са от уязвимите групи. Досега не сме имали такива случаи. И това се случва въпреки всички ресурси, с които ги подкрепяме. Имаме много доставени устройства по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. От НАП също ни дариха 60 устройства за нуждите на обучението. Предоставяме мобилен интернет, допълнителни финансови еднократни помощи, стипендии. Включваме ги в групи за социални умения. Но проблемът остава у родителите и в занижения им контрол.“
Учител от „Княгиня Евдокия“ е съавтор в разработването на електронното учебно помагало „Съвременни тенденции във фризьорството“, което е одобрено от МОН. Професионалните гимназии имат проблем с учебниците и помагалата по професионална подготовка. Затова педагозите участват и в подготвянето на националните изпитни програми, и на учебните планове и учебните програми по отделни професии/специалности. Адаптират учебниците на висшите училища по право, по медицина – ортопедия, травматология, фармакология, физикална терапия, долекарска помощ. Изготвят различни дидактически материали, включително презентации, за да е по-лесно за децата.
„Проектите, в които участваме, дават самочувствие на учениците ни и ги стимулират да се развиват – твърди Мариета Гигова. – Вече трета година печелим проекти по „Еразъм+“ – децата пътуват и трупат опит и в чужбина. Сега им предстои мобилност в Лисабон, Португалия, а догодина – в Германия.“
От тази година гимназията е член на Асоциацията на Кеймбридж училищата и паралелките, които се приемат в VIII клас, са с разширено изучаване на английски език ,по 12 часа седмично. За подкрепа на ритуализацията на училищната общност във всеки първи час на съответната смяна звучи химнът на България. А от тази година са въведени и елементи на униформа – блузи и суитшърти с емблемата на училището.
След завършване на средното образование около половината от възпитаниците на гимназията се реализират по професията. Други продължават образованието си, като най-често избират специалността „Медицинска козметика“ в Медицинския колеж „Йорданка Филаретова“, Националната спортна академия и други висши училища.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg