Под погледа на своя патрон ОУ „Васил Левски“ в село Видраре преминава през времето
Вече 200 години Основно училище „Васил Левски“ в село Видраре съществува, защото има дълбоки корени. Силата, която черпи, извира и от онези бунтовни времена, когато самият Левски основава комитет в селото. Архивите на Видраре описват деня през 1870 г., когато „Дяконът постави пищова и камата на масата, а ние ги целунахме и се заклехме да пазим тайна“. Няколко десетилетия преди това, през 1818 г., възниква килийното училище, което се преобразува в първото класно училище с наследник днешното ОУ „Васил Левски“.
Петя НИКОЛОВА
Ако някой пожелае да се увери с очите си, че два етноса могат да растат заедно в едно семейство, да посети училището във Видраре, община Правец. Ще види поддържаната сграда, подредения двор с градина и полувековни дървета. Ще бъде посрещнат скромно от директор, екип и ученици. Защото всички тук са заети да работят в името на 200-годишната история, която приемат като отговорност.
„Осмелявам се да кажа, че нашето училище е малък, красив и уютен дом, изпълнен с живота и проблемите на едно сплотено семейство – започва разказа си директорът Деян Димитров. – Училището е средищно и защитено, учениците са обхванати на 100%, но по-важното е, че идват с желание“.
В началото на всяка учебна година пред образованието във Видраре стои въпросът за неговото оцеляване.
В момента в селото живеят 355 души, голяма част от които са от уязвимите групи, с нисък образователен и социален статус. Повечето са с основно и по-ниско образование и трайно безработни.
„Те самите се нуждаят от повече информация и убеждаване за значимостта на образованието в живота на децата им – обяснява Деян Димитров. – Поради тази причина си сътрудничим с „Амалипе“ и организираме всяка година лектории за родители на теми, свързани с възпитанието и родителската отговорност.“ С подкрепата на неправителствени организации ОУ „Васил Левски“ осъществява дългогодишна целенасочена политика за интегриране на учениците от уязвимите групи. Запазването на тяхната идентичност е част от философията на интеграцията, затова и с особено голям интерес учениците участват в извънкласната форма „Фолклор на етносите“, която включва приложно изкуство, танци, музика, театър, кулинарство. Родителите също подкрепят дейностите на този клуб по интереси и заедно с децата създават място, наречено „Музей на етносите“, където експонатите са автентични предмети от бита на хората в региона.
Родителите във Видраре са основен фактор за продължаване на образованието на техните деца. Те имат доверие в институцията и знаят, че образованието е важно за пазара на труда и за осигуряване на по-добър начин на живот. Но и училището непрекъснато работи за поддържане на това съзнание чрез организирани срещи, чрез създадения родителски комитет и непрестанна комуникация на родителите с класния ръководител или образователния медиатор. Месец след началото на учебната година екипът на ОУ „Васил Левски“ например организира среща с родителите на учениците на тема „Образованието е ценност“. Тя е част от дейността на училището по НП „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“. Родителите получават възможност да обсъдят с класните ръководители дисциплината на учениците и резултатите от входните нива по предмети.
„С всеотдайността на мисионери работят нашите учители – казва директорът. – Всички са пътуващи, но продължават, защото обичат децата и заради тях участват в обучения, повишават квалификацията си. Екипната работа е дългогодишно постижение, изисква постоянство, толерантност и любов към децата. Но само така печелим доверието на родителите.“
Екипът на Деян Димитров полага усилия и да осъвремени училищната база и образователната среда. Да предостави на децата повече възможности, като участия в проекти и инициативи, достъп до електронни учебни ресурси и компютри. В момента се обучават 50 ученици в 4 слети паралелки. Пътуващите от съседните Равнище, Манаселска река, Джурово, както и децата от самото Видраре влизат в реновирана и газифицирана сграда и обитават класни стаи със собствен облик в различни цветови съчетания. Учениците ползват интернет и компютри. Подпомагат се с електронните уроци на различни платформи и участват с ентусиазъм във всички училищни дейности – тържества, спортни празници, проекти и програми, включват се в конкурси. Съвсем не е случайно, че коридорите са превърнати в изложбени зали, които едва побират рисунките, сувенирите, таблата и украсите, изработени лично от децата. Участващите в клуб „Млад еколог“ са изработили къщички за птици и са ги поставили на дърветата в двора, превърнат в отлично поддържан зелен парк, с алпинеуми, беседки и площадки с люлки.
Учителите разбират, че заедно с основните дейности публичните изяви са силен мотив за редовно посещение в училище. Те могат да бъдат дори коректив на успеха и дисциплината. Затова спортните празници, инициативи и училищни съревнования завършват с награди. Номинациите се излъчват съвместно от ученическия парламент и учителския колектив.
А за „Ученик на годината“ се анкетират всички ученици. По този начин се повишава мотивацията на децата, но и тяхната самооценка.
Директорът с удовлетворение споделя, че учениците са отговорни и имат изградено отношение към дисциплината, реда и правилата на училището.
Деян Димитров и екипът му търсят и дарители, които да подпомагат със средства училището. Засега успяват – част от отоплението и безплатната храна се покриват от дарител.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg