Над 400 деца с аутизъм са преминали през програмата по ерготерапия и сензорна интеграция в РЦПППО – София-град
Стела НЕДЯЛКОВА
Над 400 деца с аутизъм са преминали успешно в Комплексната програма по ерготерапия и сензорна интеграция в Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) – София-град, сподели сензорният терапевт и ръководител на Програмата Анна Динчева по време на кръгла маса на тема „Ерготерапията в приобщаващото образование“.
Ерготерапията и сензорната интеграция влизат като подход в работата с малчугани със специални потребности в подкрепа на приобщаващото образование през 2015-а.
„Още в края на първата учебна година учители и родители видяха каква е ползата от включването ни в комплексната работа с децата, как това променя начина, по който възприемат себе си и околните, както и поведението им – споделя пред „Аз-буки“ Динчева. – Основната ни роля е да помогнем на процеса на детското развитие. Колегите работят активно по отношение на езиково-говорното, когнитивното и емоционалното развитие. Но често работата през тялото, самостоятелността, уменията за саморегулация и игра остават на заден план, защото нямат време или физическата среда да го правят. Ние сме липсващото звено.“ Сензорният терапевт допълва, че работят с деца с множествено увреждания, от аутистичния спектър, със забавено говорно развитие, двигателни увреждания и генетични синдроми.
Комплексната програма е разделена на две части. Първата е сензорна интеграция и ерготерапия, които се провеждат в две от залите. Тя е насочена към най-малките – от бебета до 7-годишна възраст. „В основата на ерготерапията е дейността. Когато едно дете е малко, основната му задача е да играе, да се движи, да учи нови неща, да става все по-самостоятелно и да бъде готово за училище. Когато работим в детска възраст, това са основните ни цели“, обяснява Динчева.
По време на заниманията децата си играят с топки – хвърлят ги, целят се с тях, събарят кегли, стоят в басейн с тях, минават по пътеки, люлеят се, свирят на барабани или звънчета с помощта на краката и ръцете си, подскачат, дърпат се с въжета, играят си със сапунени мехури. Специалистите изпращат и видеа на родителите, за да бъде и семейството активна част от терапията и развитието на детето. Втората част на Програма е арт и трудотерапия. Тя е насочена основно към малчугани над 7 години.
„Опитваме се да открием и преодолеем страховете на децата, за да се чувстват по-уверени в детската градина и в училище, да се включват ефективно в процесите в тях“, казва терапевтът Галя Великова. Заедно с нея децата изработват колажи, рицарски щитове, които да ги пазят и правят по-смели. Изрязват и фигури на супергерои в свой размер, в които да се припознаят и да преодолеят страховете си с тяхна помощ. Рисуват с пръсти, слушат песни и танцуват, нанизват гердани, ловят и броят рибки.
В кръглата маса се включиха столични училища и детски градини, ерготерапевти, психолози, логопеди и други специалисти. Сред участниците бе и Мария Станчева от РЦПППО – Пазарджик, която се вдъхновява да използва ерготерапията след среща с Динчева. Тя споделя пред „Аз-буки“, че работи най-вече с деца от аутистичния спектър, които са тревожни и това се отразява на цялостното им поведение. Но когато влязат в залата, се усмихват, смеят се с глас, удовлетворени и щастливи са, започват да се сприятеляват помежду си.
„Емоцията в очите на децата и всичко, което се случва, когато прекрачат прага на сензорната зала, не може да се опише с думи. Обстановката е предразполагаща, приема се добре от децата. Резултатите, които са налице от работата с тях, са изумителни“, допълва Станчева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg