Видинската професионална гимназия „Проф. Асен Златаров“ с Европейска награда за иновативно обучение
Борислава БОРИСОВА
Иновативните училища в България през учебната 2022/2023 г. са 542 – с 32 повече от миналата година, казва Мариета Георгиева, директор на видинската професионална гимназия „Проф. Асен Златаров“. Тя уточнява, че в списъка, одобрен от МОН, влизат училища от 192 населени места на 28-те области в страната. Те разработват и въвеждат нови методи на преподаване, внедряват иновативни елементи в организацията и съдържанието на обучението, усъвършенстват управлението си. „Радваме се, че сред тези училища е и нашата професионална гимназия“, казва още директорът. На практика, гимназията е иновативно училище от пет години и в момента се работи по втори цикъл иновации. Първият е създаването на иновативни комбинирани уроци. Вторият цикъл е насочен към дигитална компетентност, комуникации и умения за учене.
Целите, които си поставя всяко иновативно училище, са различни, но има и общи. Основната е всяка иновация да подобри резултатите в учебния процес. И учениците да усвояват умения, да намират смисъл. Не просто да учат, а да умеят да извличат главното. Възможностите за иновации са неограничени, но в едно нещо директорът на гимназията е категоричен – ключът към успеха е в преподавателите. Затова целият екип се гордее, че в гимназията има учители, които са отворени към новото и редовно участват в обучения, свързани с иновативните практики.
Мариета Георгиева е убедена, че е назрял моментът, когато трябва да се погледне към образованието от друг ъгъл, да се промени съществено нормативната база и да се премахнат познатите стереотипи. Новото време и технологиите го налагат. И привежда следния пример – децата по-лесно възприемат и си обясняват какво е ДНК. Правят аналогия с вита стълба и свързват непознатото понятие с нещо познато. В тази връзка, се правят модели, дори театрални и танцови решения. С тях децата са провокирани да усвоят учебния материал по лесен и разбираем начин. Например с танц се обясняват функциите в математиката.
Неслучайно видинската ПГ „Проф. Асен Златаров“ е водеща сред иновативните училища в страната. Само преди месец гимназията получава две заслужени награди – Европейската награда за иновативно обучение и награда за иновативност на Министерството на образованието и науката. Европейското отличие е за изпълнението на международния проект GOSCIENCE, финансиран по програма „Еразъм+“ в партньорство със седем европейски държави, подчертава Мариета Георгиева. Награди от Европейската комисия по програма „Еразъм+“ получават общо 98 проекта от Европа. От тях 4 са български, сред които е и този на ПГ „Проф. Асен Златаров“.
Фокусът на проекта GOSCIENCE е върху прилагането на иновативни методи за обучение по науки и преподаването им по разбираем за учениците начин, разказва Георгиева. Целта, която си поставят тя и нейните колеги от седемте държави – Литва, Латвия, Унгария, Испания, Румъния, Италия и България, е децата да могат да разбират това, което им се преподава по достъпен за тях начин. Разбира се, това трябва да става в крак с новостите и използването на интернет в обучението. И така да се преподават уроците и да се навлиза в науките, че на децата да им не е скучно, а интересно и любопитно.
В рамките на Проекта е създадена обща електронна платформа, която предлага различни методи за обясняване значението на научни понятия, свързани с отделни учебни предмети.
В гимназията също е разработена платформа, в която нещата се обясняват по достъпен и прост начин. Професионалната гимназия работи в три основни посоки: т.нар. комбинирани уроци и обучение на децата от трима учители паралелно, преплитайки в обща тема трите предмета. Второ, работи се по обучението в STEM направлението и не на последно място e активната работа за изграждане на комуникации и умения за учене.
„В ежедневната си работа стигнахме до извода, че децата не са се научили да учат. И решихме да имаме такъв учебен предмет. Не са достатъчни само умения за учене, но и умения за личностно развитие и комуникация в живота на всеки ученик,“ смята директорът.
Фокусът на образованието, категорична е Георгиева, трябва да е върху практическите умения, но все още всичко е на хартия. Тя дава пример как преподавателите в гимназията са комбинирали в иновативен урок три учебни предмета – електроника, химия и физическо възпитание. Учениците тръгват по брега на Дунав, наблюдават и изследват материали от реката и почвата. Учебният час започва с физическа активност, после пеша отиват в училище и разглеждат поставената тема от гледна точка на химията, набраните проби от водата и почвата. След това се анализират и търсят решения за подобряване на показателите чрез създаване на модели и добри практики. Накрая от всичко научено и видяно в този урок учениците се опитват да създадат електронен модел по темата и ефективен бизнес план – например за оползотворяване на намерените отпадъци в реката и по брега, разказва Георгиева. „Подобна тема сме правили и в областта на комуникациите, като обединихме уроци по информационни технологии, философия и български. Показахме на децата как се общува, как се изпраща имейл, темата за „Аза“ и как да заявим себе си“, допълва още тя.
С награда за иновативност на Министерството на образованието и науката е удостоена и Десислава Цокова – заместник-директор и старши учител в Професионалната гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“. По предложение на Районното управление на образованието – Видин, тя е наградена от МОН за значителен принос към реализиращите се в област Видин иновации в образованието, казва Георгиева.
36 педагогически специалисти от цялата страна, сред които и Десислава Цокова, са отличени по време на провелия се в края на октомври в столицата национален форум „Училищата с иновации за бъдещето“.
Комбинираният урок на тема „Бизнес химия“ е този, за който Десислава Цокова получава наградата за иновации в образованието. Тя споделя, че в урока е обединила химия с икономика и физическо. Учениците са разделени на екипи. Всеки екип трябва да направи фирма и да създаде козметичен продукт, разказва Цокова. Осигурени са материалите и всеки трябва да се мотивира как и по какъв начин ще се финансира закупуването им. Това е икономическата част на урока. След това учениците трябва да наберат средства за начален капитал. На помощ идва физическото – те играят в щафетни игри и получават средства за началния капитал.
Десислава Цокова е убедена, че наградата ѝ дава стимул в работата и я мотивира да търси иновативни начини на преподаване. Според нея иновативен е всеки учител, защото децата се променят, средата – също, и няма как учителят да не се промени и да не гледа напред към новото. Когато подготвя новия урок, преподавателят мисли как да го предаде по различен начин, за да привлече вниманието на учениците и да ги заинтересува, за да има резултат. Но за да се случи всичко това, едно от задължителните неща е да има екип от търсещи и можещи учители, отдадени изцяло на професията, категорична е Десислава Цокова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg