Педагозите от 48. ДГ „Братя Грим“ променят облика є след посещение в Дания
Катерина Ковачева
Посрещаме с любов, изпращаме с гордост е слоганът на софийската детска градина №48 „Братя Грим“. И тази любов към професията и към всяко едно дете се вижда изписана на самите лица на педагозите. Само преди седмица, в двора на градината оживя късче от най-доброто от датската образователна система – иновативна детска площадка с пясъчник, пързалки от ново поколение, катерушки и горска стая на открито, част от тях почерпени от датските им колеги. Близо 300 деца вече се радват на чисто новата площадка, финансирана по два проекта „Реформа на образованието в ранна детска възраст в Източна Европа – България“ в партньорство с VIA University College и „Документиране на реформата на грижа за децата в България“. Още през 2019 г. проектът стартира с посещение на екипа на детската градина в Орхус, Дания. Там педагозите опознават датския модел на обучение чрез реалната практика.
„Цели шест пълни семестъра обучение за ръководителите бяха нужни, за да излязат от стереотипите на преподаване, да дадат повече свобода на децата, да могат да се чувстват щастливи и да развиват въображението и отговорността си“, споделя за вестник „Аз-буки“ директорът Петя Йосифова. Именно това е и целта на проекта – да подобри компетентността, уменията и знанията на персонала в Детска градина „Братя Грим“. Но се случва повече от това – те преобръщат представите за държавна детска градина.
След посещението в Дания екипът на „Братя Грим“ с огромна мотивация прилага наученото, което води до множество промени в цялостния облик на детската градина като среда и като взаимодействие по нов начин с децата. По идея на персонала се махат голяма част от пердетата. Намаляват се излишните играчки за сметка на изобилието от естествени материали. Осигурява се повече пространство за свободна игра. Другата промяна е да обособят кътовете за игра в занималнята, съобразявайки се с датския начин на подреждане на групите.
„С малки модули отделихме пространствата в занималнята и направихме различни кътове за игра: магазин, кухня, фризьорски салон и бебе-център. В съседно помещение направихме кътове за момчетата: работилница, джаги, различни конструктори“, коментира директорът на „Братя Грим“.
„Посещението донесе огромно вдъхновение за екипа на детската градина. Но промяната нямаше да е възможна, ако не беше подкрепена с 28 обучения на нашите педагогически и медицински специалисти и помощник-възпитатели от преподаватели от „ВИА колеж“ в продължение на три години. Успоредно с това стартира и преобразяването на дворното пространство на градината и превръщането му в ново място за игри и приключения в среда от естествени материали“, споделя Йосифова.
По време на посещението си в Дания педагозите остават с отлични впечатления от изнесените занимания на двора, и то без играчки, а изцяло с природни материали. Директорът на „Братя Грим“ споделя, че вместо с традиционните багери, кукли и други, децата навън си играят в огромен пясъчник с дъждовна вода, тичат върху хълмче с пързалки и катерушки, играят и в тунел за пролазване и опознават природата дори и при нула градуса температура, разбира се добре екипирани. „Практиката, че в Дания извеждат децата навън във всякакво време с изключение на мъгла или поройни валежи, ни допадна и решихме да я приложим. Разбира се, със съдействието на родителите, които предоставят топли дрехи за игра навън. Стимулираме децата да играят повече с пясък, кал, вода и естествени материали. По този начин се чувстват щастливи и свободни да изучават света и заобикалящата ги среда. Тази свобода най-много ни хареса в датските детски градини. И с увереност споделяме на родителите колко важно е децата да откриват собствените си възможности и да развиват социалните си умения точно по този начин“, споделя директорът на „Братя Грим“ Петя Йосифова.
За да стимулират креативността на децата, педагозите разпръсват из двора автомобилни гуми, а децата ги използват в игрите си, които измислят сами. Този метод е базиран на „виждането на света през очите на детето“, а именно преустройството на средата за учене (както на закрито, така и на открито). Тя трябва да е проектирана така, че да позволи на малчуганите да общуват със света чрез въображението си. Педагозите трябва да подкрепят този процес на свободна игра и проучване по отношение на свободата на избор и вземане на решения, практически опит и тестване на граници.
Предучилищните грижи в Дания прилагат подход за социално обучение, който набляга на играта, взаимоотношенията и живота на открито. Обучението се осъществява чрез участието на децата в социално взаимодействие и ежедневни дейности, като например приготвяне на храната и почистване на масата. Голяма крачка е промяната в хранителните навици по модел на градините на Север. „Децата в датските градини имат изградени маси за самостоятелно сервиране и отсервиране след хранене“, допълва директорът. Затова в „Братя Грим“ решават активно да включат в подготовката на масата за хранене децата, като те започнат самостоятелно да сипват храната и водата си, след което да отсервират и да помагат при почистването след хранене. След първите проби има доста за почистване, но това не демотивира екипа. Напротив, те виждат промяна в поведението на децата, които започват да изяждат порциите си, защото сами ги дозират. А сервирането и отсервирането стават любимата им игра.
Нещо невиждано за България е да направят музикална стена с подръчни материали – по идея на учителката по музика в градината Ирина Димитрова. Музикалната стена в двора на „Братя Грим“ е направена с подръчни материали – тенджери, джезвета, всякакви метални пръчки, кофи, дървени лъжици, които са на разположение на децата по всяко време. Музиката е неразделна част от ежедневието на децата, споделя директорката и допълва, че през деня често звучи класическа музика в групите. По време на посещението си в датските градини педагозите от „Братя Грим“ забелязват, че в почти всяка има кът с възглавници за четене на книги. Затова в някои от групите аранжират подобни пространства. Благодарение на тях децата започват да проявяват по-голям интерес към книгите.
Най-голямата промяна в градината е в процеса на педагогическо взаимодействие и в общуването с децата, която се дължи и на промяна на личните нагласи на персонала. „В българските детски градини използваме фронтален метод за взаимодействие с децата. Сега вече всички се стараем да променим своята позиция спрямо тях – да сме до тях и на тяхното ниво, седнали на земята или на столче. Така контактите ни са очи в очи“, споделя Йосифова. И допълва, че в датските детски градини именно това е методът на преподаване. Средата не е пригодена за децата, с малки мебели на техния ръст. Напротив, децата сядат на високи маси и столове заедно с учителите си – така са равни.
„Заимствахме този модел в две от нашите групи, като пригодихме високите столове да са с две стъпала, за да могат децата сами да се качват. Трябва да ги учим да се пригаждат към нашия свят, а не ние да се напасваме в техния“, категорична е тя. По този начин комуникацията учител – дете е лице в лице. Учителите променят нагласите си и от наставници на процеса стават партньори. А това действа стимулиращо на децата.
Работата във всички тези направления продължава да се развива, споделят от екипа на детската градина. Усилията оттук нататък ще бъдат насочени към популяризиране на този нов модел на образование в ранна детска възраст в цялата страна. Много учители и директори на други детски градини не само проявяват любопитство към проекта, но и изявяват огромно
желание моделът да бъде приложен в техните заведения. Убедени са, че това е по-добре за децата и техните родители, а и дава множество нови възможности пред педагогическите екипи, които имат желание да променят естеството на работата си.
48. детска градина „Братя Грим“ в София може да се похвали с мотивиран и опитен екип от 18 учители,7 медицински сестри, 20 служители административен и непедагогически персонал и екип за подкрепа за личностно развитие. Всички те имат амбиция за иновации в детското възпитание. Градината включва често родителите в процеса на отглеждане на децата и награждава с грамоти тези от тях, които допринасят за развитието на общността. Организират и „Работилница с родители“ на много празници, сред които на християнското семейство, Коледа, Великден. А моделът им за адаптация на деца до 3 години включва посещение на детето в градината с един от родителите. Това е рядко срещан подход при българските детски градини. Това потвърждава, че „Братя Грим“ е градина с грижа за децата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg