ПГ по химични технологии и биотехнологии „Мария Кюри“ в Разград въвежда нов предмет – „Технология на храни, напитки и ваксини“
Стела МАРИНОВА
Идеята на проекта „С моята професия откривам Европа“ е осъществяване на мобилност с цел практически занимания в реална работна среда. За учениците това беше т.нар. производствена практика, която провеждат в наши предприятия в края на учебната година. Чрез Проекта успяхме да я осъществим в Торино, Италия“, разказва пред „Аз-буки“ координаторът на Проекта и учител в ПГХТБТ „Мария Кюри“ Албена Илиева.
В рамките на практиката зад граница за учениците са планувани посещения на различни работни места във фирми от биотехнологичната промишленост – за производство на млека, вино, пиво. Накрая посещават и завод и се запознават с различните видове транспортни средства, които се използват в производствения процес. За лош късмет още на първата седмица Торино влиза в червена зона на заразяване с коронавирус. Трябва да прекъснат практиката си и да се приберат спешно в България. Мобилността обаче продължава чрез виртуално обучение. Фирмите, с които гимназията има споразумения, изпращат рекламни филми от производството си. Учениците се запознават с тях, а след това дават обратна връзка с презентации или под формата на текст. Осъществява се и конферентна връзка с въпроси на живо от двете страни.
„Мобилността ни помогна да покажем на учениците, че това, което учим в училище, е важно и трябва да го знаят. По време на посещенията си в заводите видяха, че някои от работните места и технологиите в Италия са на същото ниво като в България. Запознаха се с положението и дали ще могат да се включат в европейския трудов пазар. Учениците ни са достатъчно подготвени, за да могат да започнат работа и в Европа като технолози“, категорична е Илиева. Тя допълва, че италианските партньори са много впечатлени, че гимназията дава възможност на учениците да се научат да работят с микроскопи. По време на посещенията в заводите комуникацията се води на английски. Учениците използват терминологията, която са усвоили по време на обучението си, за да контактуват с менторите си на работните места. „Намериха смисъла от изучаването на чужд език по професия във втори гимназиален етап“, казва учителката.
Групата по „Еразъм“ се прибира в България със страхотни впечатления и по-голямо желание да учат. „Децата бяха стимулирани да идват на училище, да бъдат активни, да научат нови неща, споделяха със съучениците си. Тази визита ги мотивира да бъдат по-отдадени в учебния процес. Видяха трудовата дисциплина и организацията на предприятията. Станаха по-дисциплинирани и отговорни към себе си и към другите“, споделя Илиева. Участниците по мобилността дори повишават успеха си.
Гимназията вече има петгодишна акредитация по „Еразъм“.
Тази учебна година предстои реализирането на два проекта в Болоня, Италия – един за учители през ноември тази година и един за гимназисти през пролетта
на 2023 г. Преподавателката споделя, че голяма част от учениците желаят да заминат. Не всички обаче ще успеят, защото има подбор. За проекта в Торино учениците е трябвало да положат тест по български език, като матуритетен предмет, комбиниран тест по специалните предмети, за да се провери нивото на техническо владее на материала, тест на английски за определяне на нивото на говорим език, както и да напишат мотивационно писмо.
По време на церемонията в Брюксел, където гимназията получава Европейска награда за иновативно обучение за успешно реализирания по „Еразъм“ проект, Илиева разменя координати и обсъжда идеи за бъдещи проекти. Получава покана за съвместни проекти и разработване на нови инициативи, сред които и такива извън учебното съдържание. В Брюксел наградените от Еврокомисията учители обменят идеи по време на кръгли маси. „Бяха изумени, че в малкия град и малкото училище с 200 ученици успяваме и работим. Колегите ми са добри и креативни, работливи и успяваме“, казва учителката.
Учебната 2022/2023 г. започва за 215 гимназисти, споделя пред „Аз-буки“ директорката на ПГХТБТ „Мария Кюри“ Ширин Емин-Гариб. Те са в три форми на обучение – дневна, самостоятелна, има и възможност за комбинирана учебна програма за ученици със специални образователни потребности. Специалностите са три и подготвят кадри за различни професии. В дуалната паралелка „Технология в биопроизводствата“ се обучават бъдещи биотехнолози. Завършилите специалност „Технология на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти“ ще бъдат с професия „Химик-технолог“. А в „Технологичен и микробиологичен контрол в химични производства“ се подготвят лаборанти.
В училището се работи по редица национални програми, в които могат да се включат. „Кандидатстваме за всички програми, на чиито условия гимназията отговаря. Активни сме с идеята да продължим дейността не само по време на даден проект за две-три години. Продължаваме и след това, дори да няма финансиране. Стремим се да сме устойчиви и да мултиплицираме добрите неща“, казва Емин-Гариб. Имат проекти по националните програми „Без свободен час“, „Отново заедно“, „Иновации в действие“. Участват в „Равен достъп до училищно образование в условия на кризи“, до миналата година – по „Подкрепа за успех“, двете фази на „Ученически практики“, както и в „Студентски практики“ в партньорство с филиала на Русенския университет „Ангел Кънчев“.
През учебната 2021/2022 г. имат три групи гимназисти, които започват практика в реална работна среда. Част от тях са в две от местните фирми, а друга – във филиала на Русенския университет. „Това е практика на реални работни места, където учениците по график от 240 часа са длъжни да бъдат във фирмата. Имат и наставници, с които работят. По този начин се обучават предимно в наблюдение, с малко участие от тяхна страна. Идеята е да видят как работят фирмите, какво значи реално работно място. Каква е фирмената политика, дисциплината, за да не се получи луфт между гимназията и бъдещата им работа. Така преходът от училище към работното място ще е плавен“, казва зам.-директорът по учебната дейност Емилия Цветкова.
По проект „Студентски практики“ педагози от гимназията обучават студенти в училищните лаборатории
и учебно-тренировъчния цех, създаден преди години по проект „Млади технолози в действие“ по Националната програма „Модернизиране на системата на професионалното образование“. В цеха има оборудване за технология за получаване на естествени мириси и препарати. С негова помощ много производства могат да бъдат онагледени с демонстрации. В цеха се правят различни продукти – течен миещ препарат за ръце, шампоани, почистващи препарати, обезмаслители, както и други хигиенизиращи продукти, като душ гелове и шампоани за хотели, за които преди пандемията гимназията има поръчки.
„Идеята е студентите да могат да видят как се управлява процесът, различните етапи на производство, да могат да контролират параметрите. Прави се анализ на получения краен продукт, окачествява се, така че да бъде готов за пазара“, обяснява Илиева. Учениците също провеждат часове в цеха, когато не са в предприятията. Там могат да видят машините, с които се запознават по време на производствената си практика.
Професионалната гимназията е със статут на иновативна от 2017-а. Вече са реализирали две иновации, които продължават да развиват. Първата е изнесено обучение. „Когато учениците са извън училищна среда, те са по-отговорни, по-дисциплинирани.
В залите, които ни предоставиха за изнесеното обучение, получават теоретичните знания. После в завода се запознават и практически с процесите. Така се постига по-лесно всеобхватно и трайно знание – казва Илиева. – В час мога да им опиша колко е голям даден апарат. Но учениците не могат да си го представят. Докато, ако го изговоря и го покажа, запомнят по-лесно.“
След промяната на учебната среда гимназията реализира и втора иновация. Въвеждат учебния предмет „Технология на храни, напитки и ваксини“, за който имат и подкрепата на местния бизнес. Изучава се в допълнителни часове в разширена подготовка в X, XI и XII клас. Учителката по химия споделя, че седем момичета от първия випуск, който е завършил, изучавайки иновативния предмет, ѝ се обаждат, за да се похвалят, че са назначени в новия завод за ваксини в града. Технолозите, с които работят, пък споделят на учителите, че младежите са добре подготвени.
„Когато се обадят ученици да ти кажат, че са започнали в завода за ваксини, че са приети да следват „Медицина“ или „Педагогика“ или че отварят фирма за етерични масла, виждаш, че има резултат от това, което си преподавал пет години. Става ти хубаво. Знаеш, че не е безсмислено говоренето ти в клас. А между основния материал учениците са намерили и идея, която да си откраднат за своето бъдеще“, споделя Илиева.
Последната иновация, която гимназията въвежда, се казва „Биотехнологията – всеобхватна и модерна“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg