Стопанската камара на Австрия подпомага над 30 училища в България при осъществяването на обучение чрез работа
Стопанската камара на Австрия (Advantage Austria) започва работа по проект „Дуално обучение в България“ под надслов „Готов ли си да „изучиш практиката“?“ в средата на 2014 г. Той продължава да се развива и днес. Първите паралелки по дуална форма са формирани през учебната 2015/2016 пилотно в София, Габрово и Ямбол със специалности „Търговия“, „Мехатроника“ и „Машини и системи с ЦПУ“. Стопанската камара на Австрия подпомага над 30 училища в България при осъществяване на дуално обучение. Общият брой на учениците по дуална форма, които са се включили в австрийския проект в различните випуски, надвишава 900.
Тони МАРИНОВА
През тази учебна година по австрийския проект дуално се обучават ученици по 10 професии: „Икономист“, специалност „Търговия“, „Мехатроника“, „Машинен техник“, специалност „Машини и системи с ЦПУ“, „Спедитор-логистик“, „Електротехник“, „Техник-технолог в хранително-вкусовата промишленост“, специалност „Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия“, „Техник-технолог в ХВП“, специалност „Производство на месо, месни продукти и риба“, „Машинен техник“, специалност „Машини и системи за заваряване“, „Топлотехник“ и „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“.
„За учебната 2022/2023 г. по австрийския проект са заявени нови 283 ученици, а предлаганите професии ще се разширят с две нови – „Техник на компютърни системи“ и „Оператор в производството на облекло“. Това обаче ще се случи, ако успеем да направим паралелките с достатъчен брой ученици за новите специалности“, казва за в. „Аз-буки“ София Дамянова – мениджър проект „Дуално обучение“ към Стопанската камара на Австрия у нас.
Тя участва в междуинституционалната работната група към Министерството на образованието и науката, където излага съществуващите проблеми в дуалното обучение. Те се обсъждат, за да се намери най-правилното решение. От Стопанската камара на Австрия участват активно и в Дните на отворените врати, организират информационни кампании и информират кандидат-гимназистите и техните родители за предимствата на дуалното обучение, за да съберат достатъчно ученици, заявени от фирмите партньори.
Към момента партньорските компании са 12, като повечето от тях са австрийски и немски, има и една българска фирма. Броят им е бил по-голям, но някои от тях продължават с дуалното обучение самостоятелно.
„Пандемията и забраната за присъствено обучение доста ни пречат. Учениците не могат да опознаят фирмата, да научат всичко за нея, както и за професията и работата, за да могат в по-голям процент да остават там след завършването. Надявам се скоро да се нормализират нещата и да започ-
нем да работим пак пълноценно. Тогава и фирмите партньори ще се увеличат и като естество, като браншове, като големина на предприятията, и като националност – категорична е София Дамянова. – В началото резултатите бяха много добри и доста по-голям процент от учениците оставаха на работа в партньорските фирми, но сега има връщане назад. Например почти цялата минала година мина в онлайн обучение. Учениците нямаше как да усетят атмосферата и да получат по-голяма мотивация, като видят какво им се предлага.“
Какво правят от Стопанската камара на Австрия, за да насърчат дуалното образование у нас? Информират фирмите, че има дуални форми на обучение в България, защото не всички са запознати с тях. Разясняват им предимствата и когато е налице интерес за включване, се опитват да изберат подходящото училище и да го убедят да партнира в процеса, защото не всички желаят да поемат подобен ангажимент.
„Често, когато се постигне договореност между училище и фирма, но няма достатъчен брой заявени ученици, които да запълнят една паралелка (минимум 18),
се опитваме да намерим нови фирми, които също да се включат в проекта, за да може да се състави поне половин паралелка от 13 ученици или цяла, така че да бъде одобрена за включване в план-приема – обяснява моята събеседничка. – За някои от по-големите търговски фирми пък се опитваме да намерим различни училища, за да имаме друг тип ученици, изискващи различен подход, за да бъдат подготвени за отделните йерархични нива за компаниите.“
Наставниците, които обучават учениците в реална работна среда във фирмите партньори, преминават необходимите за това курсове в представителството на австрийския обучителния институт WIFI България. „Напоследък съм се съсредоточила върху това нашите партньорски гимназии сами да обучават наставниците. Те имат това право, а и така се създава по-добра връзка между учителя методик от гимназията и наставниците от фирмите и след това по-лесно комуникират помежду си – твърди София Дамянова. – Учителите са наясно със законодателството в училищната система, спецификите, учебните програми и работата с ученици. Това е много важно за наставниците, които може да са най-добрите професионалисти, но им липсва познанието в дълбочина на училищната система и професионалното образование в частност, както и педагогическо образование за работа с подрастващи и затова в последно време работя в тази посока.“
Дуалното обучение във фирмата протича под формата на реален работен процес. В края на обучението ученикът успява да усвои различни знания и компетентности, свързани с конкретната професия, и може веднага да започне работа като квалифициран професионалист. Силните страни при дуалната форма на обучение са, че практиката се изучава чрез практика, учи се в реална работна среда при използване на най-модерните технологии, добива се опит при разработване на продуктови
и/или процесни иновации, усвояват се „меки умения“, като начин на комуникация в работна среда, способност за самостоятелна работа веднага след приключване на обучението и не на последно място – ученикът получава възнаграждение по време на обучението.
В България само учениците от XI и XII клас се обучават в реална работна среда, но австрийската стопанска камара се опитва да запознава учениците в часа на класа още от VIII, IX и X клас с партньорските компании и с професията. В специфичните предмети по професията в IX и X клас правят съвместни уроци и където има възможност, фирмите партньори също се включват в тези часове.
„Опитваме се да поддържаме връзката с учениците от самото начало, както и да ги учим и на други неща, извън компетентностите на професията – организираме благотворителни инициативи по различни каузи“, разказва моята събеседничка.
Тя дава пример с един от най-големите партньори в дуалното обучение на Стопанската камара на Австрия – EVN, който оперира в Южна България и прави за своите възпитаници много повече, отколкото предвиждат договорите с училищата и се изисква от законодателството. През тази учебна година компанията подписва 11-ото партньорство с професионална гимназия, след което правят ремонт на класната стая на учениците по дуална форма, поставят големи пана в училището за пътя на тока, купуват платформи за онлайн обучение за електричеството, правят кътове за отдих, които се ползват от цялото училище. Даряват топки за волейбол, баскетбол и футбол, за да може повече да спортуват в междучасията всички ученици.
„Австрия е една от държавите, от които цял свят взима пример за дуалната форма на обучение. Добре е, че успяхме толкова години да задържим работещ проекта в България – твърди София Дамянова. – Финансирането ни е ограничено, но въпреки това правим доста неща през годините и така може по-лесно да се проследят реалните резултати. Надявам се швейцарските колеги, с които работихме заедно, да успеят да възобновят проекта ДОМИНО, както и немската камара да стане по-активна. Със съвместни усилия е много по-лесно, защото колкото повече партньори работят по дуалното обучение, толкова повече резултати ще се постигнат.“
Чужд опит
Дуалното обучение е традиционно, но и супер модерно образование в Австрия. По тази система се обучават ученици в партньорство с професионална гимназия, като теорията се изучава в училището, а във фирмата се осъществява обучението в реална работна среда по професия. Компаниите възприемат обучението по дуалната система като инвестиция в бъдещето. Така те си подсигуряват квалифицирани служители по най-добрия възможен начин, защото по време на обучението учениците се научават да създават качествен продукт или услуга. Чрез дуалното обучение фирмите поемат своята социална отговорност – предоставят работни места за обучение и така спомагат за намаляване на младежката безработица и осигуряват квалифицирани служители за индустрията.
Завършващите дуална форма на обучение не са длъжни да станат служители на обучаващата компания – те могат да стартират своята професионална кариера във всяка една фирма. Всички предприятия, които се ангажират с обучение по дуална система, допринасят за развитието на съответния бранш и на икономиката на страната.
30% от висшия мениджмънт в Австрия е завършил дуална система на обучение, а около 30% от обучавалите се по дуална форма стартират собствен бизнес.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg