26-годишният Георги Георгиев е един от разработчиците на платформата „Чатмат“ за обучение по математика на учениците от прогимназиалния курс в НГДЕК
От две години 26-годишният Георги Георгиев преподава по математика в Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“ в София. Родом е от Варна, но през 2014 г. идва в столицата, за да завърши „Математика и информатика“ в СУ „Климент Охридски“.
Антоанета НАЙДЕНОВА
Засега не преподава по информационни технологии, а само по математика на учениците от прогимназията и на тези от XI клас в НГДЕК. „Разликата е огромна.
В V – VII клас можеш да се държиш по-свободно, да се пошегуваш, защото трябва да си по-интересен. Много по-трудно е да задържиш вниманието на децата от прогимназията, защото са по-разсеяни. Докато гимназистите са по-големи и по-съсредоточени, съответно в XI клас и учителят трябва да е доста по-сериозен“, разказва Георги Георгиев.
Как се мотивират хуманитарно насочените деца да учат математика? „По принцип в тази гимназия децата идват по собствено желание и са по-мотивирани и ученолюбиви – твърди младият учител по математика. – И за моя радост, проявяват интерес и към решаването на задачи, а не само към история, старогръцки, латински, старобългарски и т.н. Вероятно това, че съм по-млад и съм по-близо до тяхната възраст, също помага.“
Миналата учебна година той преподава на децата от V клас в НГДЕК и за да им бъде представена математиката по-интересно и по-достъпно, с негов колега от Алма матер разработват платформа за обучение. „Това е чатбот, който нарекохме „Чатмат“. Той дава възможност на децата лесно и удобно да намерят някое определение, да видят чертежи на това, което изучават – окръжност, квадрат или друго – обяснява младият учител. – Важно е също, че те получават информацията много лесно и бързо, което е от изключително значение за подрастващите, които са постоянно с телефоните си. Така отвличаме вниманието им от TikTok или YouTube, където гледат случайни клипове, за да се фокусират върху нещо полезно. Миналата година направихме чатбота за V клас, тази година вече е готов и за VI клас, а до края на февруари ще го направим и за VII клас. Чатмата го ползват, когато са вкъщи, а в клас чатботът съм аз“, категоричен е Георги.
Чатботът с изкуствен интелект е онлайн платформа и иновативно обучително средство, с което учениците могат да учат новите си уроци по-лесно и по-забавно. Те могат да задават на „Чатмат“ конкретни въпроси върху учебния материал и да получат отговора веднага.
„Чатмат“ е обучен и предоставя както текстова информация, така и съпътстващи изображения към определенията и понятията. Той може да се самообучава, а също и дава отчет какви въпроси са му задавани. Така към данните в него могат да се добавят допълнителни знания спрямо това от какво още се интересуват децата и искат да научат. Могат да се добавят и обучителни клипове за всеки тип задачи от учебната програма. Ще бъдат включени и различни тестове, с които децата да оценяват до каква степен са усвоили новите знания.
„Идеята дойде от моя колега, който също се казва Георги, защото тази чатбот платформа е на софтуерната компания, в която работи – Abilitics, създател на чатбота Skilly. Те разработват чатботове по различни теми. Например през 2020-а направиха такъв за COVID за Столична община, който да обяснява какви превантивни мерки могат да се вземат, при симптоми как да постъпят хората и т.н. – разказва Георги. – Skilly има и редица други приложения – за здраве, обучение, маркетинг и прочее. Вече втора година той помага и на учителите в процеса по дистанционно обучение с интег-
рация в сайта на Министерството на образованието и науката.“
Георги прави също така различни видеа за децата с основни правила за решаване на задачи. Докато ги гледат, те могат да си припомнят или пък да научат нещо по математика. От няколко дни прави и качва в TikTok клипчета за плюсовете и минусите, как се разкриват скоби и т.н., и реакциите от страна на учениците са доста обнадеждаващи.
Работата е разнообразна – всеки ден е различен. В началото Георги се опитва да бъде приятел с учениците. Обаче вижда, че някои от тях възприемат този подход много добре, но при други не работи. Затова се разграничава и сега с някои поддържа по-близки отношения, а с други е по-сериозен и за тях е само преподавателят г-н Георгиев.
„Втора година работя като учител и все още самият аз се уча как да бъда учител – споделя Георги. – Но вече виждам, че всичко е много субективно: с единия клас нещата вървят по един начин, а с другия – по друг. С отделните ученици пък е още по-индивидуално. При всички случаи не ми е скучно и със сигурност няма да ми бъде в близките 6 – 7 години. След това вероятно ще вляза в някаква рутина и ще ми е по-спокойно. Но сега съм в такава възраст, в която все още се изграждам като личност и се утвърждавам в обществото.“
По-опитните колеги му помагат и го съветват как да постъпва и да реагира в конкретни ситуации. Понякога ги търси и за различни преподавателски похвати, за да може да ги обяснява по по-достъпен начин. Особено когато вижда, че по-специфичните материали по математика не се разбират достатъчно добре от децата.
Как се отразява COVID на учителите и на децата? С една дума – ужасно.
„Счупи се мотивацията за преподаване у учителите, а и у децата да учат. Младите хора искат да излизат, да се срещат с близки и приятели и наложените ограничения им се отразиха много зле. Някои от тях станаха по-потиснати и затворени, други – по-агресивни, а на трети много им влияят и родителите. Те могат да подпомогнат детето да преодолее по-леко негативите. Но някои родители са изключително стресирани и предават това и на децата. Да, вирусът е неприятен, и то много, но трябва да се пазим от него не само физически, а и психически.
В учебен план, също има изоставане, което е нормално, защото падат мотивацията и концентрацията. По време на онлайн часовете някои деца си хапват, играят игрички и между другото слушат какво се случва в клас. След това родителите се опитват да намерят други варианти, с които детето да бъде подготвено с частни учители, което иначе би било излишно. Забелязва се тотално прехвърляне на отговорността, че учителят не е могъл да мотивира учениците в онлайн уроците. Но в крайна сметка, и ние сме хора, а не магьосници – твърди Георги. – В това отношение присъствената форма на обучение е много по-добра. Защото, когато детето е в училище, не може да се разсейва с други неща в час и ще, не ще – учи.“
В НГДЕК започват втория срок присъствено и нямат проблеми с тестването. Впечатленията на Георги от щадящите тестове са, че отчитат както трябва. Преди ваканцията имат няколко деца, които са отчетени като положителни от тестовете. След което, както е по протокол, им правят повторно тестове, след това и ПСР тест, който също излиза положителен. Така че според младия учител неинвазивните тестове работят. Децата, които учат от вкъщи, са малко – по двама-трима от клас. Но Класическата гимназия разполага със система за хибридно обучение, така че всички ученици са обхванати.
В свободното си време Георги гледа сериали, за да се отърси от работата, спортува активно и обича да пробва нови неща. Наскоро за първи път отива с приятел да катери стена в зала „Европа“, и го намира за супер атрактивно. За лятото е планирал да скача първо с бънджи, а след това и с парашут. Гледа да опитва по нещо ново, за да има разнообразие. В гимназията тренирал плуване доста усилено, сега също плува редовно, но повече ходи на фитнес, за да поддържа форма. Обича и пътешествията и с негов приятел вече чертаят бъдещия маршрут на пътуване извън страната със собствен автомобил.
Радослав Илиев, зам.-директор в НГДЕК:
Един от създателите на чатбота е младият ни колега Георги Георгиев, който от миналата учебна година преподава по математика при нас. Веднага пое нов випуск, току-що приетите петокласници – и сподели чатбота с децата около миналата Коледа. „Чатмат“ е полезен, защото има неща, които децата не могат да проверят в учебника по математика, както биха могли да го направят в речника по съответния език. И тогава чатботът върши тази работа.
Децата използват „Чатмат“, когато са вкъщи и могат да му задават въпросите си. Не е интегриран в час, защото там главният не е софтуерът, а учителят.
Георги много добре се вписа в училището и всички сме обхванати от сериозна амбиция за развитие, за иновативни подходи. През последните няколко години се получи много хубав преход и в екипа ни има доста млади учители – и по български,
и по древните езици. Сега има чудесна енергия и сред лингвис-
тите, и сред учителите по природни науки. В преподаването на древните езици например имаме съвременни италиански курсове, които са свързани с по-лесното проговаряне на тези езици. Работим по всички направления за модернизирането, просто чатботът е най-видимата част и е нещо, което може да се види и изпробва. Но като цяло, се обновяваме непрекъснато, включително в екипа, което е много, много хубаво.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg