Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 8, 2022

Все още се уча как да бъда учител

в Брой 8, 2022

26-годишният Георги Георгиев е един от разработчиците на платформата „Чатмат“ за обучение по математика на учениците от прогимназиалния курс в НГДЕК

От две години 26-годишният Георги Георгиев преподава по математика в Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“ в София. Родом е от Варна, но през 2014 г. идва в столицата, за да завърши „Математика и информатика“ в СУ „Климент Охридски“.

 

Младият педагог Георги Георгиев се радва, че неговите възпитаници проявяват интерес и към математиката

Антоанета НАЙДЕНОВА

Засега не преподава по информационни технологии, а само по математика на учениците от прогимназията и на тези от XI клас в НГДЕК. „Разликата е огромна.
В V – VII клас можеш да се държиш по-свободно, да се пошегуваш, защото трябва да си по-интересен. Много по-трудно е да задържиш вниманието на децата от прогимназията, защото са по-разсеяни. Докато гимназистите са по-големи и по-съсредоточени, съответно в XI клас и учителят трябва да е доста по-сериозен“, разказва Георги Георгиев.
Как се мотивират хуманитарно насочените деца да учат математика? „По принцип в тази гимназия децата идват по собствено желание и са по-мотивирани и ученолюбиви – твърди младият учител по математика. – И за моя радост, проявяват интерес и към решаването на задачи, а не само към история, старогръцки, латински, старобългарски и т.н. Вероятно това, че съм по-млад и съм по-близо до тяхната възраст, също помага.“
Миналата учебна година той преподава на децата от V клас в НГДЕК и за да им бъде представена математиката по-интересно и по-достъпно, с негов колега от Алма матер разработват платформа за обучение. „Това е чатбот, който нарекохме „Чатмат“. Той дава възможност на децата лесно и удобно да намерят някое определение, да видят чертежи на това, което изучават – окръжност, квадрат или друго – обяснява младият учител. – Важно е също, че те получават информацията много лесно и бързо, което е от изключително значение за подрастващите, които са постоянно с телефоните си. Така отвличаме вниманието им от TikTok или YouTube, където гледат случайни клипове, за да се фокусират върху нещо полезно. Миналата година направихме чатбота за V клас, тази година вече е готов и за VI клас, а до края на февруари ще го направим и за VII клас. Чатмата го ползват, когато са вкъщи, а в клас чатботът съм аз“, категоричен е Георги.
Чатботът с изкуствен интелект е онлайн платформа и иновативно обучително средство, с което учениците могат да учат новите си уроци по-лесно и по-забавно. Те могат да задават на „Чатмат“ конкретни въпроси върху учебния материал и да получат отговора веднага.
„Чатмат“ е обучен и предоставя както текстова информация, така и съпътстващи изображения към определенията и понятията. Той може да се самообучава, а също и дава отчет какви въпроси са му задавани. Така към данните в него могат да се добавят допълнителни знания спрямо това от какво още се интересуват децата и искат да научат. Могат да се добавят и обучителни клипове за всеки тип задачи от учебната програма. Ще бъдат включени и различни тестове, с които децата да оценяват до каква степен са усвоили новите знания.
„Идеята дойде от моя колега, който също се казва Георги, защото тази чатбот платформа е на софтуерната компания, в която работи – Abilitics, създател на чатбота Skilly. Те разработват чатботове по различни теми. Например през 2020-а направиха такъв за COVID за Столична община, който да обяснява какви превантивни мерки могат да се вземат, при симптоми как да постъпят хората и т.н. – разказва Георги. – Skilly има и редица други приложения – за здраве, обучение, маркетинг и прочее. Вече втора година той помага и на учителите в процеса по дистанционно обучение с интег-
рация в сайта на Министерството на образованието и науката.“
Георги прави също така различни видеа за децата с основни правила за решаване на задачи. Докато ги гледат, те могат да си припомнят или пък да научат нещо по математика. От няколко дни прави и качва в TikTok клипчета за плюсовете и минусите, как се разкриват скоби и т.н., и реакциите от страна на учениците са доста обнадеждаващи.
Работата е разнообразна – всеки ден е различен. В началото Георги се опитва да бъде приятел с учениците. Обаче вижда, че някои от тях възприемат този подход много добре, но при други не работи. Затова се разграничава и сега с някои поддържа по-близки отношения, а с други е по-сериозен и за тях е само преподавателят г-н Георгиев.
„Втора година работя като учител и все още самият аз се уча как да бъда учител – споделя Георги. – Но вече виждам, че всичко е много субективно: с единия клас нещата вървят по един начин, а с другия – по друг. С отделните ученици пък е още по-индивидуално. При всички случаи не ми е скучно и със сигурност няма да ми бъде в близките 6 – 7 години. След това вероятно ще вляза в някаква рутина и ще ми е по-спокойно. Но сега съм в такава възраст, в която все още се изграждам като личност и се утвърждавам в обществото.“
По-опитните колеги му помагат и го съветват как да постъпва и да реагира в конкретни ситуации. Понякога ги търси и за различни преподавателски похвати, за да може да ги обяснява по по-достъпен начин. Особено когато вижда, че по-специфичните материали по математика не се разбират достатъчно добре от децата.
Как се отразява COVID на учителите и на децата? С една дума – ужасно.
„Счупи се мотивацията за преподаване у учителите, а и у децата да учат. Младите хора искат да излизат, да се срещат с близки и приятели и наложените ограничения им се отразиха много зле. Някои от тях станаха по-потиснати и затворени, други – по-агресивни, а на трети много им влияят и родителите. Те могат да подпомогнат детето да преодолее по-леко негативите. Но някои родители са изключително стресирани и предават това и на децата. Да, вирусът е неприятен, и то много, но трябва да се пазим от него не само физически, а и психически.
В учебен план, също има изоставане, което е нормално, защото падат мотивацията и концентрацията. По време на онлайн часовете някои деца си хапват, играят игрички и между другото слушат какво се случва в клас. След това родителите се опитват да намерят други варианти, с които детето да бъде подготвено с частни учители, което иначе би било излишно. Забелязва се тотално прехвърляне на отговорността, че учителят не е могъл да мотивира учениците в онлайн уроците. Но в крайна сметка, и ние сме хора, а не магьосници – твърди Георги. – В това отношение присъствената форма на обучение е много по-добра. Защото, когато детето е в училище, не може да се разсейва с други неща в час и ще, не ще – учи.“
В НГДЕК започват втория срок присъствено и нямат проблеми с тестването. Впечатленията на Георги от щадящите тестове са, че отчитат както трябва. Преди ваканцията имат няколко деца, които са отчетени като положителни от тестовете. След което, както е по протокол, им правят повторно тестове, след това и ПСР тест, който също излиза положителен. Така че според младия учител неинвазивните тестове работят. Децата, които учат от вкъщи, са малко – по двама-трима от клас. Но Класическата гимназия разполага със система за хибридно обучение, така че всички ученици са обхванати.
В свободното си време Георги гледа сериали, за да се отърси от работата, спортува активно и обича да пробва нови неща. Наскоро за първи път отива с приятел да катери стена в зала „Европа“, и го намира за супер атрактивно. За лятото е планирал да скача първо с бънджи, а след това и с парашут. Гледа да опитва по нещо ново, за да има разнообразие. В гимназията тренирал плуване доста усилено, сега също плува редовно, но повече ходи на фитнес, за да поддържа форма. Обича и пътешествията и с негов приятел вече чертаят бъдещия маршрут на пътуване извън страната със собствен автомобил.

 

Радослав Илиев, зам.-директор в НГДЕК:

Един от създателите на чатбота е младият ни колега Георги Георгиев, който от миналата учебна година преподава по математика при нас. Веднага пое нов випуск, току-що приетите петокласници – и сподели чатбота с децата около миналата Коледа. „Чатмат“ е полезен, защото има неща, които децата не могат да проверят в учебника по математика, както биха могли да го направят в речника по съответния език. И тогава чатботът върши тази работа.
Децата използват „Чатмат“, когато са вкъщи и могат да му задават въпросите си. Не е интегриран в час, защото там главният не е софтуерът, а учителят.
Георги много добре се вписа в училището и всички сме обхванати от сериозна амбиция за развитие, за иновативни подходи. През последните няколко години се получи много хубав преход и в екипа ни има доста млади учители – и по български,
и по древните езици. Сега има чудесна енергия и сред лингвис-
тите, и сред учителите по природни науки. В преподаването на древните езици например имаме съвременни италиански курсове, които са свързани с по-лесното проговаряне на тези езици. Работим по всички направления за модернизирането, просто чатботът е най-видимата част и е нещо, което може да се види и изпробва. Но като цяло, се обновяваме непрекъснато, включително в екипа, което е много, много хубаво.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Verba Magistri
СподелянеTweet
Предишна статия

Започва реформа във висшето образование*

Следваща статия

Всяко изучено дете е успех

Следваща статия
Всяко изучено дете е успех

Всяко изучено дете е успех

Крачки в бъдещето

Крачки в бъдещето

В класа трябва  да има хармония

В класа трябва да има хармония

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2021 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „История“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2020 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „История“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG