След като учителите доказаха, че пишат полезни помагала, защо да не се включат
и в писането на учебници
МОН финансира за втора година Националната програма „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“.
По модул „А“ на Програмата – „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език“, е одобрено изготвянето на 27 учебни помагала. 7 от тях създават автори от
ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч, 6 – педагози от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ – София, 4 – екипи от ЕГ „Фредерик Жолио-Кюри“ – Варна,
3 – учители от ЕГ „Иван Вазов“ – Пловдив, по 2 – колективи от ПЕГ „Йоан Екзарх“ – Враца, от Първа езикова гимназия – Варна, и от ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали,
и едно е дело на преподаватели от 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ – София. Общият бюджет за модула е 725 хил. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ отново се включи в работата по подготовката на учебните помагала и тяхното отпечатване.
В. „Аз-буки“ представя училищата, чиито педагогически екипи са разработили 27-те учебни помагала по общообразователни предмети на немски, английски, испански, италиански и френски език.
Новите помагала са достъпни на интернет сайта на МОН – https://www.mon.bg/bg/100940.
Татяна ДИКОВА
За втора поредна година преподаватели от Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ в Ловеч пишат учебни помагала на чужди езици. Да припомним – миналата година те са автори на 6 от общо 14-те издадени помагала, а тази – на 7 от 27.
„Не мога да не започна с благодарност към Министерството на образованието и науката за това, че повярва в професионализма на учителите, преподаващи общообразователни предмети на чужд език, от езиковите гимназии в цялата страна и им повери тази отговорна работа. Благодарност и на отбора на Национално издателство „Аз-буки“, че се ангажира. И се получи един краен продукт, който напълно отговаря на замисъла на авторите на учебните помагала.
Така езикови гимназии, министерство и издателство като един отбор направиха възможното, за да имаме учебни помагала по чужди езици“, коментира директорът на Езиковата в Ловеч Радослав Хитов.
„7 от 27 прави 25%, или ¼ от всички одобрени учебни помагала“, намесва числата зам.-директорът и координатор на работата на учителите от Ловешката езикова гимназия Павлина Зарчева. Тя уточнява, че екипите, които за втори път се включват в отговорната задача, може да се каже, че вече са с натрупан опит. Сега са автори на учебни помагала по биология и здравно образование на френски език за IX клас; история и цивилизации за X клас на английски и немски език; география и икономика за X клас на английски, немски и френски и за IX клас на френски език.
„Опитът ни помогна да се справим още по-добре. Със създаването на учебните помагала облекчаваме собствената си работа в клас“, казва Павлина Зарчева. Пояснява, че в авторските екипи влизат учители по съответния предмет на съответния език. Те добре познават пропуските в учебниците. Затова са включили в учебните помагала авторски задачи и упражнения, вмъкнали са снимкови и интерактивни материали, които по атрактивен начин представят и най-сложната материя.
„Добрата новина е, че освен на хартиен носител помагалата са и в електронен вид. Това е важно за поколенията на XXI век, които отлично се ориентират в електронна среда“, коментира зам.-директорът. Уточнява, че всички членове на екипите – от авторите до преводачите (Павлина Зарчева е преводачът на помагалата по история и цивилизации на английски език – б.а.) са работили в изключителен синхрон. Консултанти са преподаватели от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. След тях идва ред на преводачите. Редом с българските си колеги с превода на помагалата са се заели и учителите чужденци в Ловешката езикова гимназия по немски и английски език Петра Помпьос и Уилям Андриола. Екипите на учебните помагала са благодарни и за експертната подкрепата, която са получили от Френския културен институт.
Най-накрая, но не по значение, е работата на дизайнерите. Задачата им не е лека – да подредят по възможно най-добрия начин текста със съответните изображения, за да се възприема по-лесно. „Екипната работа доведе нещата до успешен край“, е оценката на Павлина Зарчева.
И след като учителите вече доказаха, че умеят да правят учебни помагала, логичен е и въпросът не е ли време те да бъдат част и от колективите, които пишат учебниците. „Категорично съм за подобна практика, поне що се отнася до колегите ми. Нека не забравяме, че учебните помагала следват коректно учебните програми по общообразователните предмети, като информацията е сведена до минимум, а акцент са упражненията и интерактивните упражнения (ролеви игри и др.), които развиват различни умения. Но тях няма да ги срещнете в учебника. Учителят е този, който най-добре е запознат с най-често срещаните пропуски в един учебник. Той е този, който най-добре познава своите ученици и потребностите им от попълване на знания и развитие на умения“, отговаря кратко зам.-директорът.
„Учебните помагала са „темелът“ на бъдещи учебници. В тях има всичко – учебно съдържание, упражнения. Те задават нов модел на бъдещия учебник – модел, който не възпроизвежда чужди знания, а учи младия човек да може“, категоричен е и Радослав Хитов. Именно затова 50 на сто от екипите, които пишат учебниците, трябва да бъдат учители. Това са хората, които правят наука на терен.
Когато говорим за писане на учебни помагала на чужди езици от учители за учители и за ученици, не мога да не задам въпроса – нерядко нашите училища изпитват затруднение да намерят преподаватели, често именно по чужди езици.
В Ловешката езикова обаче подобен проблем въобще не съществува. Отговорът на директора Хитов е кратък: „Имаме трайна политика, свързана с нашите възпитаници, които след средно образование се насочват към педагогически специалности. В момента, в който станат студенти, връзката ни е още по-тясна. Следим тяхната подготовка. А вниманието, което им оказваме, ги мотивира да се завърнат в родната гимназия, вече като учители. Почти 99% от преподавателите по чужди езици са възпитаници на Ловешката езикова гимназия. Още по-добрата новина е, че колегите са изключително амбициозни.
А със самото си присъствие в училище и с професионализма, с който подхождат към своята работа, са отлична „реклама“ на учителската професия.“
Сред възпитаниците на Ловешката езикова е и още една важна фигура за съвременното училище – това е психологът. Мнозина ще се запитат необходим ли е психолог, когато говорим за мотивираното триединство ученици – учители – родители. „Психологът има работа във всяко едно училище, защото има деца. Зад тях стоят родители, а пред тях – учители – споделя Иванка Драгнева. – Фигурата на психолога в днешно време не е просто необходима, тя е изключително важна, дори бих казала незаменима, защото потребностите на децата са свързани с тяхното развитие.“
Училищният психолог в гимназиалната степен работи с деца в трудна възраст, когато младият човек окончателно се разделя с детството, за да премине към етапа на едно по-бързо развитие, съзряване и самовъзприемането си като личност с права, но и с отговорности. И оттук, огромната роля на училищния психолог. „Това е специалистът, който прави връзката между детето и възрастния човек. Затова задачата на психолога е да открие къде детето има нужда от подкрепа, за да израсне по отношение на формиране на житейски качества. Самите деца най-често нямат представа от какво имат нужда. Обикновено е налице симптом, който поражда определено поведение. Зад всяка поведенческа проява стоят нераз-
решени отношения – категорична е Иванка Драгнева. – Ролята на психолога е да мине зад симптома, да потърси къде връзката се прекъсва, за да я възстанови в полза на детето.
Превенция – това е сърцевината на работата на училищния психолог. А тя е по-мащабна и в пъти по-отговорна, когато искаме да постигнем промяна към по-добро в детското поведение.“
И понеже поведението на детето е следствие от поведението и на родителите, и на обществото, как училищният психолог може да се намеси в ролята на коректив. „Най-вече с доверие. Детето трябва да вярва на училищния психолог. Да повярва, че това е човекът, който ще го разбере, ще го подкрепи, колкото и да е сложна една ситуация. Само така работата на училищния психолог ще е успешна“, заключава Иванка Драгнева. Определя проявите на агресия у децата като опит за провокация и предизвикателство към обществото и към света на възрастните, за да им обърнат те внимание, да ги забележат. Така младите хора напомнят за себе си, за това, че съществуват и имат своите проблеми.
Както вече стана дума, с подкрепата на международни програми в Ловешката езикова гимназия преподават и учители от Германия, Франция и САЩ. Очаква се следващата учебна година да се присъедини и преподавател от Испания. Подобно партньорство на различни образователни системи с различни традиции датира още от далечната 1950 г. Тогава в Ловешката немска гимназия идват първите преподаватели чужденци. Традицията се запазва цели 72 години. Такава е възрастта на първата езикова гимназия в най-новата история на България.
Всяка година ученици от всички випуски на гимназията, от всички краища на Европа и света се събират в родното училище за традиционния празник. Две години той е виртуален. Надеждата е, че този април, на хълма срещу Стратеш срещата все пак ще се състои на живо. „Плановете са на 15 април да бъдем заедно. Пак по традиция на театралната сцена да се качат абитуриентите от випуск 2022 в ролята на актьори. Но предвид това, че театралният салон на Ловеч е малък, в сцена може да се превърне училищният двор“, казва директорът Хитов.
Празникът е празник, а делниците? Отговорът на моя събеседник е кратък: „Труд и пак труд. За да можем да празнуваме, трябва да се трудим“. Пример за това е изпълнението на международни проекти, на някои от които ловешката гимназия е координатор. Такъв е проектът „Предприемачеството е важно“ по „Еразъм+“. Основната му задача е да развие предприемаческите умения на ученици от шест средни училища в България, Австрия, Гърция, Италия, Румъния и Португалия. Крайната цел на това стратегическо партньорство е да съдейства за развитието на нишовия туризъм в съответните региони с помощта на виртуална и добавена реалност.
Гордост за училището е и получената „Еразъм“ акредитация в сферата на училищното образование за периода 2021 – 2027 година. „Когато човек се научи и свикне да работи дори онлайн, нещата се случват, независимо от пандемията. А Проектът е изключително полезен за учениците ни от профил „Пред-
приемачество“, пояснява Радослав Хитов.
Той години наред е начело на една от т.нар. елитни гимназии в страната. Изкушавам се да попитам – трудно или лесно се управлява училище, в което децата влизат мотивирани, научени да постигат всичко с труд. Те имат изключителна семейна подкрепа. С тях работят мотивирани учители.
„Разковничето е в думата „мотивирани“ – деца, подкрепени от родители и от мотивирани педагози. Както обичам да казвам, успехът на нашето училище се дължи на светата троица – учители, родители и ученици. Всеки знае за какво е тук. Затова, на пръв поглед, такова училище не би трябвало да се управлява трудно.
Но не е така. Задачата е да се направи и невъзможното, за да не угасне мотивацията. Тя да се поддържа непрекъснато, у всички. Това е задачата на ръководството не само на нашата гимназия, смея да твърдя на всички езикови гимназии“, коментира Радослав Хитов.
Това означава ли, че една такава гимназия ще има подобаваща добавена стойност.
„Ще кажа така – не просто добавена стойност, а голям процент на добавена стойност. И до днес поддържаме една традиция, завещана ни още от Американското девическо училище – възпитаниците на Ловешката езикова гимназия да бъдат просветени, за да просвещават другите.“
Директорът не бяга и от отговора на въпроса, който също е на дневен ред в средното ни образование – възможно ли е учебната година да започва по-рано от традиционния 15-и септември. „Такава опция трябва да съществува и това го показват последните две години. За да се случи това обаче, са необходими промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Това съвсем не означава, че учебната година винаги ще започва например от 1 септември. Но подобна възможност при определени ситуации трябва да има.“
А какви са уроците, които средното ни образование получи през последните две години. Отговорът на моя събеседник е: „Понятието дървена ваканция остана в спомените. Тези, които ще прекрачат училищния праг следващите години, ще го „търсят“ в речниците. Другият урок е, че начинът на преподаване е важен, но не чак толкова много, когато говорим за мотивирани ученици, родители, учители. И още един урок – по-добър вариант от присъственото обучение все още не е измислен“, казва директорът. Припомня, че разговорът ни се води в първия за тази година изцяло присъствен ден за образователната система. Всички деца на Ловешката езикова гимназия са в клас с изключение на един ученик, който е под карантина. „Не е важно как се преподава – присъствено или онлайн. Важно е всички да сме си научили своите уроци. Немалко неща овладяхме в движение. Ако искаш, научаваш, ако ли не…“, завършва многозначително Радослав Хитов.
Не пропуска да отбележи, че не приема определението елитно училище. Всяко едно училище е елитно само по себе си, когато крайният резултат е с добавена стойност. Понятието елитно училище е за друго време. В края на XX, началото на XXI век всички училища в България са елитни, стига да си вършат работата. Но има ли го желанието, ще се намерят и начините тя да се свърши.
Учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език, разработени от авторски екипи към Профилираната езикова
гимназия „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч
„Биология и здравно образование“ за IX клас на френски език – Галина Петкова и Татяна Колева (автори на
текста), Десислава Трифонова (преводач), Мирослав
Петков (графичен дизайн и автор на корицата). С експертната подкрепа на Френския институт в България.
„География и икономика“ за IX клас на френски език – Галина Петкова и Иво Райнов (автори на текста), Аглая Ангелова (преводач), доц. д-р. Петя Събева (консултант), Павлин Иванов (графичен дизайн). С експертната подкрепа на Френския институт в България.
„География и икономика“ за X клас на френски език –
Галина Петкова и Иво Райнов (автори на текста), Светлена Георгиева (преводач), доц. д-р. Петя Събева (консултант), Павлин Иванов (графичен дизайн). С експертната подкрепа на Френския институт в България.
„География и икономика“ за X клас на английски език – Иво Райнов и Галина Петкова (автори на текста), Катя Стойкова (преводач), доц. д-р. Петя Събева (консултант), Павлин Иванов (графичен дизайн).
„География и икономика“ за X клас на немски език – Цветелина Иванова и Иво Райнов (автори на текста), Гергана Шанкова-Пъндева (преводач), доц. д-р Петя Събева (консултант), Павлин Иванов (графичен дизайн).
„История и цивилизации“ за X клас на английски език – Станислав Вълев и Татяна Петкова (автори на текста), Павлина Зарчева-Цанкова (преводач), гл. ас. д-р Юлия Симеонова (консултант), Светослав Славчев (графичен дизайн и автор на корицата).
„История и цивилизации“ за X клас на немски език – Татяна Петкова и Станислав Вълев (автори на текста), Ивайло Генов (преводач), гл. ас. д-р Юлия Симеонова (консултант), Светослав Славчев (графичен дизайн и автор на корицата).
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg