МОН ще обсъди със социалните партньори удължаване на следващата учебна година с две седмици за I – VI клас
Донка ТЪНКОШИЕВА
Идеята учебната 2023/2024 г. да започне на 7 септември, ще бъде обсъдена на Отраслов съвет със социалните партньори на МОН. Това стана ясно от онлайн включването на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков в Пролетната академия на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в Поморие. На нея присъстваха 350 директори от цялата страна, които дискутираха относно финансирането на образователните институции, иновациите в образованието, дигитализацията в училищата, партнирането с общините и регионалните управления; летните лагери и кръжоците.
Настоящата учебна година ще завърши както досега, а следващата ще започне традиционно на 15 септември. Със социалните партньори обаче ще бъде обсъдено удължаването на следващата учебна година с две седмици за учениците от I до VI клас. Ако предложението на МОН се приеме, учебната 2022/2023 г. за децата от I – III клас ще се удължи от 31 май до 15 юни, а за IV – VI клас – от 15 до 30 юни.
„Искаме да удължим с две седмици учебната година за учениците от I до VI клас, които да бъдат използвани за допълнителни упражнения, проектни занимания, нестандартни начини на обучение. У нас сме с най-късата учебна година за тази възраст в Европа“, коментира министър Денков пред Nova News.
По думите му, допълнителната седмица от започването на учебната година на 7 септември от 2023 г. ще се използва най-вече за да се създаде правилен ритъм на учене и ваканции.
„В момента не достигат дните, за да има достатъчно ваканции. През ноември могат да се дадат няколко дни ваканция“, отбеляза той.
Министър Денков коментира и темата за предстоящите национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити. МОН прави всичко възможно матурите да се проведат нормално, въпреки че организацията е много по-сложна и ще се проведат три пъти повече изпити.
„Има няколко основни разлики освен повишението на минималния брой точки от 23 на 30, което не би трябвало да промени броя на отличниците, но може да промени тройкаджиите. В професионалните гимназии ще се държи и втори изпит за получаване на квалификация“, припомни акад. Денков.
Според министъра на образованието и науката новият формат на матурите с повече отворени въпроси ще направи преписването много по-безсмислено. „Отворените въпроси по-добре позволяват на учениците да изразят своя собствена мисъл,
и не дават възможност да се играе на „тото“. Зрелостниците ще трябва да формулират свой отговор, своя теза и тя ще трябва да бъде защитена по съответния начин с аргументи“, заяви министърът. Той допълни, че освен по български език и литература и по математика има и два допълнителни изпита по избор, които могат да бъдат посочени според интересите на учениците и начина на кандидатстване във висше училище.
„Успоредно трябва да върви промяната в учебните програми и промяната в учебниците. Нужно е да има последователност и спазване на установени етапи. За промяната не разчитаме само на анкета от ученици, има такава и сред учители, има и професионален преглед на нагласите на родителите, мнението им е важно“, коментира още министър Денков.
По повод информации за проблеми относно договореното с анекс към КТД повишаване на учителските заплати акад. Денков заяви, че проверки на МОН показват, че увеличението от 12,3% ще се получи навсякъде.
„На много малко места има училища, които не могат да осигурят тези средства. Проблемът е предимно в детските градини и в центрове за личностно развитие“, каза той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg