Около 1900 преподаватели от 26 висши училища в 12 града в България подготвят бъдещи учители. Това съобщава министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на семинара „Дигитална трансформация в обучението на бъдещи учители“, проведен във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.
По думите му, 600 от тези преподаватели вече са били обучени по Националната програма „Повишаване компетентностите на преподавателите от държавните висши училища, подготвящи бъдещи учители“ на МОН. Нейната цел е обучението на студентите по педагогически специалности да стане по-компетентностно и практически насочено, както и да развият умения за използване на съвременни дигитални технологии при преподаването. За постигането ѝ е предвидено самите преподаватели да преминат целенасочени обучения, за да се гарантира придобиването на съответните умения.
„Подготовката на учители в последните 10 – 15 години в целия свят става все повече компетентностно ориентирана. Това означава, че преподавателите, които подготвят студенти бъдещи учители, трябва да работят за развитие на техните ключови и професионални компетентности. Самите учебни програми трябва да бъдат насочени към повече практическа подготовка“, коментира министър Цоков. И дава за пример държави като Канада, Великобритания, САЩ и Австралия, където в последните години се развиват учебни програми, в които голяма част от учебното време на студентите бъдещи учители преминава в базови училища с цел развиване на практически професионални умения.
Проф. Цоков изразява увереност, че такъв ще бъде резултатът и от Националната програма – образование, което е свързано не само с теоретични знания и определени концепции, а преди всичко с осигуряването на връзка между теория и практика, с изграждането на положителни нагласи у студентите бъдещи учители и със създаването на умения, които след това да бъдат реализирани в самата учебна среда.
„Изключително важно е и да се свърже процесът на дигитализация в средното училище с изграждането на много добри дигитални умения на бъдещите учители. Те ще им позволят без проблем да работят с бъдещите платформи на обучение, да създават учебно съдържание в платформата „Дигитална раница“, да могат да работят в STEM центровете“, отбелязва проф. Цоков.
По-рано просветният министър откри Център за иновативни образователни технологии във Великотърновския университет, изграден със средства по Националната програма. Подобни центрове ще има във всички държавни висши училища, в които се подготвят бъдещи учители. Ако те успеят да се развият като мрежа между отделните университети, това ще даде тласък на свързаността и възможността за обмяна на опит и мнения между преподавателите, които подготвят бъдещи учители, изтъква още министър Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg