В ПМГ „Христо Смирненски“ – Перник, направиха ръкописно издание на стихосбирката „Да бъде ден“
Зина СОКОЛОВА
Природо-математическата гимназия „Христо Смирненски“ тържествено отбеляза своя 100-годишен юбилей. Събитието събира много бивши и настоящи ученици и учители.
Празникът започва с изпълнение на откъси от творби на Христо Смирненски, с което възпитаниците на гимназията отдават почит на своя патрон. Един от най-вълнуващите моменти е изпълнението на забравения през годините химн на училището, възроден от бивши и настоящи учители. В архивите е открито и името на автора на химна – Нели Рашекова. Мелодията също е възстановена, като е нап-
равен и нов аранжимент. Кратък филм, създаден от екипа на гимназията, слива в едно спомените от миналото и съвременното битие на училището. Богата мултимедийна презентация представя пред гостите проведените инициативи, съпътстващи годишнината, в областта на науката, изкуството и спорта. Тържественото отбелязване на юбилея завършва със спектакъл на танцова формация „Майсторите на танца“.
„Гордост е за нас да честваме такъв юбилей на училище с толкова богата история – казва Емилия Грозданова, директор на гимназията. – Вълнуващо е, че наши гости бяха дългогодишни преподаватели, които вече не са част от екипа. Но с удоволствие приеха поканата и се включиха в празника. Гимназията е с традиции, сигурно една трета от жителите на града са минали през нея. През учебната 1921/1922 г. се създава Първа мъжка гимназия и след различни трансформации от 1991 г. е природо-математическа. Имаме дълга история с много постижения, наши възпитаници са успели личности с богати
биографии.“
Повод за гордост е и ръкописното издание на стихосбирката на Христо Смирненски „Да бъде ден“, която прави гимназията.
В нейната подготовка участват 42 ученици от V до XII клас, които се включват със свои преписи и илюстрации. От книжката са издадени 240 броя с активна помощ от родители. Направен е и електронен вариант, който може да се види на сайта на гимназията.
„Към стихосбирката има голям интерес – подчертава директорката. – На нашите гости подарявахме по един екземпляр и това много ги зарадва. Заслугата за начинанието е на Лозка Симеонова – главен учител по български език и литература.“
В гимназията се провежда и конкурс за художествен превод на текст от творчеството на Смирненски. Участие взимат 21 ученици, които демонстрират уменията си по английски, по немски. Комисия от учители избира за превод една от най-известните творби на поета – „Босоногите деца“. В превода на английски език първото място печели Виктория Иванова от XIВ клас, а в превода на немски език на първо място се класира Деян Ботев от XIА клас.
В литературния конкурс за есе на тема „Да бъде ден“ се включват над 60 ученици. Първите места в двете възрастови групи печелят Йордан Георгиев от XIIВ клас и Магдалена Мартинова от ХА клас.
Провежда се и организирано почистване на паметника на Христо Смирненски в градинката до сградата на училището. Учениците събират отпадъците, полагат грижи и за тревните площи около паметника на техния патрон.
По повод годишнината има и много други съпътстващи инициативи в рамките на месец – два преди самото събитие. Провежда се първото отборно математическо състезание „Христо Смирненски“, посветено на юбилея. В надпреварата участват пет отбора с ученици от VIII – XII клас. Първенец става отборът на Х клас.
В интерактивен екопроект се включват ученици от VII клас, които правят сайт „Запознай се с природата“. Те изработват табели, които поставят пред растенията в парковото пространство на училищния двор. Освен името на растенията на всяка табела има QR код, чрез сканирането на който всеки има достъп до информация за вида, природозащитния статус, местообитанието, разпространението и приложението на растението в медицината. И всеки, който има желание, може да научи повече за растенията в училищния двор. Интерактивният екопроект се реализира благодарение на преподавателя по биология Димит-
рина Димитрова.
Ученици и учители от гимназията организират поход от хижа „Славей“ – Перник, до хижа „Орлите“ – Радомир, като част от съпътстващите инициативи по случай 100-годишния юбилей. Ерика Кирилова от ХА клас и Радостина Антова от XIIА клас изработват табели с популярни цитати, посветени на природата. След похода те ще бъдат поставени на специално място в училището.
Съвместно с Държавния архив в Перник е направена и изложба, която проследява историята на училището. Тя е открита седмица преди самото тържество.
„Имахме и много спортни прояви, тъй като нашите ученици са и отлични спортисти освен отлични математици, физици, биолози, химици – казва директорката. –
В училището се проведе турнир по волейбол, по тенис на маса, като най-добрите наградихме на специална церемония.“
Екипът на гимназията може да се похвали и с втория защитен проект за включване в Списъка на иновативните училища в България за учебната 2022/2023 година. Училището е включено за първи път в този списък за учебната 2018/2019 година с проекта „С наука и технологии към бъдещето“. В продължение на четиригодишен период до учебната 2021/2022 година паралелките с профил „Природни науки“ от І гимназиален етап изучават интегративен предмет „Наука и технологии“. Постигнатите резултати, позитивното отношение на ученици и родители към въведената иновация мотивират решението тя да бъде продължена. Новият проект мултиплицира предходния, като го разширява и обогатява чрез включване на обучение по чужд език и разширяване на целевата група – внедряване на интегративния предмет в VІІІ клас и продължаване на изучаването му в ІХ и Х клас.
Основната цел на проекта
„С наука и технологии към бъдещето 2022/2026 година“ е изучаването на иновативен предмет „Наука и технологии“ като част от разширената подготовка на учениците за усъвършенстване на ключови компетентности за учене през целия живот и развитие на критично и технологично мислене у учениците от І гимназиален етап чрез налагане на нова урочна концептуална схема, включваща творческа активност и между-
предметен интегритет.
Предметът „Наука и технологии“ се изучава с 36 часа годишно, съответно в VІІІГ, ІХГ И ХГ клас. Учебните занятия се провеждат в два последователни часа, всяка паралелка се дели на две групи, като заниманията с всяка от групите се провеждат през седмица.
В основата на иновацията е разработването на нови учебни програми в съответствие с държавния образователен стандарт за допълнителна подготовка. Те имат за основна цел развитие на специфични и универсални практически умения за усъвършенстване на ключови компетентности. Създадени са четири иновативни области на компетентност: Език и креативност, Научна лаборатория, Конструиране и моделиране и Равновесие.
Учебното съдържание включва теми по научни, здравни и екологични проблеми, които интегрират различни предметни области – природни науки, математика и информационни технологии, БЕЛ, английски език и изобразително изкуство.
В учебната дейност по интегративния предмет „Наука и технологии“ се прилага приоритетно учене чрез правене (експеримент, лабораторни занятия, създаване на материални и електронни продукти – модели на структура и процеси, електронни презентации, постери) с цел самостоятелно достигане до знание и стимулиране на креативност.
Учебният предмет „Наука и технологии“ се води от екип от 7 преподаватели в малки групи от по 13 ученици с акцент върху между-
предметните връзки. Осъществяването на обучението се основава на компетентностния подход и „учене чрез преживяване“. Образователната среда включва и дигитална класна стая в приложението Google Classroom в споделеното облачно пространство в Google Workspace for Еducation. Резултатите от обучението се отразяват в електронно портфолио на всеки ученик.
Основният фокус на иновацията е насочен към формиране на умения за учене през целия живот, което допринася за позитивна промяна на местната и глобалната общност. Формиране на междуличностните отношения на толерантност, умения за взаимопомощ при учене и взаимно развитие на творческите способности. Усъвършенстването на ключовите компетентности на учениците, повишаването на мотивацията за учене и постигането на по-високи образователни резултати дават чувство на удовлетвореност не само на ученици и учители, но и на родители.
Привличането на родителите като активна страна в организацията на живота на училището води до подобряване и развитие на образователната среда.
В основата на иновацията е разработването на нова учебна програма, подкрепяща усъвършенстване на ключовите компетентности, развитие на практически умения за разрешаване на проблематиката в учебното съдържание, развитие на умения за самооценка на собствените пос-
тижения и тяхното презентиране.
STEM кабинет „Класна стая за креативни дигитални създатели“, открит през 2021 г. и финансиран от НП на МОН „Изграждане на училищна STEM среда“ е поредната крачка, която ПМГ „Христо Смирненски“ – Перник, прави в изпълнение на една от основните си цели – да се развива като съвременно и модерно училище, ориентирано към бъдещето, отворено за творчество и иновации.
В училището функционират клубове по роботика, в които учениците усвояват знания и развиват умения за вградени системи, роботика, изкуствен интелект, симулации на робот в 3D сцена, моделиране на обекти и отпечатване на 3D принтер.
За изключителен принос в образованието по природни науки, за значими постижения в процеса на формиране на иновативното образование в България и по повод 100-годишния юбилей гимназията е удостоена с Почетния знак на държавния глава Румен Радев, Почетния знак на МОН и с Наг-
радата на Областния управител на Перник.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg