28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с Професионалната гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – Кнежа, класирана на четвърто място в страната.
Гимназията е със 115-годишна история и добри традиции в обучението по земеделски специалности, като се развиват и други направления.
„Виждам огромен потенциал и заряд в екипа от учители от радостната новина, че сме четвърти сред професионалните училища у нас. Тази висока оценка е резултат от стремежа ни да се развиваме, да отговорим на интересите на младите хора и на желанието за успешна професионална реализация чрез осигуряване на иновативно професионално образование“, заявява пред „Аз-буки“ директорката на гимназията инж. Светлана Калапишева.
В училището активно се работи по много национални и европейски програми. Проведени са учебни практики в Германия, Португалия и Испания по програма „Еразъм+“. На 16 април посрещат гости от Финландия и Естония. След това група ученици и педагози от Кнежа ще върнат визитата. „Така научаваме интересни практики и после ги прилагаме в работата си,“ подчертава директорката. Училището е акредитирано по програма „Еразъм+“ и през следващите пет години възпитаниците му ще имат улеснен достъп да кандидатстват за провеждане на международни практики в чужбина.
От учебната 2021/2022 г. гимназията е част от програмата „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“, с което стартира и друг тип управление – разпределено лидерство. Създаден е лидерски екип, изградени са 10 професионално учещи общности, с помощта на които в училището се създават позитивен климат и атмосфера на доверие. Прилагат се политики за задълбочаване на взаимодействието между участниците в образователния процес (ученици, учители и родители) с местните власти и общност.
Професионалната гимназия по земеделие в Кнежа е иновативна от 2019 г., като името на проекта е „Учим днес, за да сме успешни утре“. „Тогава работехме по програма на „Еразъм+“ – „Иновации в учебния час“. Заедно с училища от още 4 държави разработихме приложения, които да използваме в работата си. Подходът ни беше иновативен. Успешно постигнахме целта на иновацията и въведохме дигиталните технологии в учебния процес, използването на Google и приложенията му за обучение в електронна среда от разстояние – разказва инж. Калапишева. – След време поради ковид пандемията всички колеги преминаха на онлайн обучение. Но предимството ни беше, че с нашата иновация бяхме абсолютно подготвени за дистанционното обучение. Можехме да я прилагаме лесно, защото имаме добре оборудвани класни стаи и всички учители разполагаха с необходимата техника. Имаме изградена облачна система, която ползваме и по време на присъственото обучение.“
Сега в гимназията се работи по следващата иновация, която на практика е надграждане на първата. Тя ще бъде насочена към изграждането на STEM център и STEAM обучение. Това ще помогне да се повиши мотивацията на учениците и да се предизвиква техният интерес.
Модерната среда в училището е реализирана по програма „Региони в растеж“. Гимназията разполага с площ от 136 дка, на която се намира напълно обновена учебна сграда на три етажа с 25 специализирани кабинета, общежитие, музей, конферентна зала, актова зала, библиотека, ученически стол, физкултурен салон, полигон, реновирано и обновено хале с учебни работилници и кабинети за учебна практика и голямо дворно пространство. Кабинетите по общообразователна и професионална подготовка разполагат с интерактивни дисплеи, LCD екрани, табла, дидактически материали и други ресурси. Добрата материална база покрива най-новите изисквания за провеждане на учебен процес.
Училището е на едносменен режим. В него има 417 ученици в дневна, дуална и задочна форма на обучение, разпределени в 21 паралелки от VIII до XII клас. А с 833 дка обработваема земя, на която се засяват пшеница, ечемик, царевица, слънчоглед, и с оборудвания машинно-тракторен и автопарк учениците реално прилагат наученото и вече са в полето на практиката. Всяка година по време на план-приема успешно запълват и четирите паралелки по обособените специалности.
„През последните години сме провокирани от променящата се образователна среда да търсим целенасочено как да осигурим гъвкаво, адаптивно, модерно, пазарно ориентирано и качествено професионално образование по актуални специалности“, подчертава инж. Калапишева. Изучаваните специалности отговарят на съвременните нужди на икономиката в региона и страната – „Растителна защита и агрохимия“, „Механизация на селското стопанство“, „Селски туризъм“, „Програмиране на изкуствен интелект“ (въведена тази година), „Системно програмиране“, „Автомобилна мехатроника“, „Полевъдство“, „Трайни насаждения“. В дуална форма са „Автомобилна мехатроника“ и „Механизация на селското стопанство“.
„Доста различни са нещата при двете специалности в дуално обучение – обяснява инж. Калапишева. – При автомобилната мехатроника учениците работят в сервизи за ремонт на автомобилна техника. Доста трудно се получиха нещата. Работодателите имаха желание, но бяха донякъде скептично настроени. А сега там има деца, за които вече е ясно, че ще бъдат трайно наети на работа в тези сервизи. За „Механизация на селското стопанство“ е рано да се каже – те от догодина ще бъдат във фирмите. Там откликнахме на искането на бизнеса. Негови представители дойдоха при нас и заявиха, че им трябват механизатори и че искат да се сформира дуално обучение, за да могат да подновят състава. Сега водим учениците на пробно стажуване, обучаваме ръководителите, наставниците. От догодина гимназистите ще бъдат на работните места. Специалностите за програмирането и селския туризъм също въведохме по искане на бизнеса. Сега работим по проекта на МОН „Ученически практики“ – той дава възможност ученици от всички специалности да ходят на практика във фирми, като стажът им се заплаща.“
Директорката признава, че за нея най-голямото предизвикателство е как да се работи по-ефективно с учениците, за да се повишат техните резултати. Другият много важен момент е учениците и учителите да се чувстват добре в училище, да бъдат ангажирани. За постигането на тези цели екипът трябва да бъде сплотен, преподавателите да споделят помежду си, да си помагат.
Голямо предизвикателство е и изграждането на Център за високи постижения. „Много неща сме постигнали дотук – добра материална база, добър екип. Но сега пред нас стои задачата как точно да направим този център, за бъде той наистина за високи постижения и в него да се обучават и нашите учители, и колеги от други училища. И да бъде полезен за всички“, казва инж. Калапишева.
Доказателство за добрата професионална подготовка на учениците, за тяхното желание и ентусиазъм да доказват, че са най-добри в професията, са постигнатите призови места на ежегодните състезания по професии, организирани от МОН. В направленията „Най-добър млад водач на МПС“ и „Млад фермер“ учениците от гимназията неизменно печелят отборни места и редица индивидуални награди.
За четвърта година се изпълняват дейности с родители по модул „Добри практики за взаимодействие с родители на институциите от предучилищното и училищното образование“ от НП „Заедно за всяко дете“. Съвместните прояви допринасят да се подобрят комуникацията и връзката родители – учители – ученици. В резултат на това се сключва Споразумение за сътрудничество с родителите, в което са заложени съвместни дейности.
Повишаването на квалификацията на учителите е постоянен процес. Педагогическите специалисти се включват в срещи, форуми и обучение в сферата на STEM проекти, „Проектно базирано обучение“, „Умения на XXI век“, „Модел 1:1“ и придобиват широк набор от знания и умения, полезни за реализиране на училищните реформи.
„Провеждането на бинарни уроци, STEM проекти, научни конференции с интердисциплинарен характер, използването на игрови модели, прилагане на екипна работа и учене с преживяване в учебния процес провокират изследователския подход и творчеството у учениците – казва инж. Калапишева. – Въведохме по-различен подход към ученето, което е свързано с реални житейски ситуации и с бъдещата реализация на учениците в различни професионални сфери. Избираме такива предизвикателства за нашите ученици, защото вярваме, че ангажирането им в дейности ще допринесе да развиват различни умения, като иновативно мислене, ефективна комуникация, продуктивна работа в екип, генериране на множество идеи, аргументирано вземане на решения и разрешаване на проблеми. Чрез изследване и игра те се учат сами да правят изводи, да си обясняват дадени явления и да си съставят собствено мнение за средата, която ги заобикаля.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg