Деляна ЛУКОВА
Да се правят батерии от алое, е възможно, категорични са ученици от ПГ по икономика и управление „Елиас Канети“ в Русе. Младите предприемачи от учебната компания „Алое чардж“ предлагат екобатерии, изработени от тропическото растение. На щанда им бе поставена саксия и уреди за измерване на електричеството – щом изводите се забодат в листата, дисплеят отчита, че протича ток. Листата съдържат гел, в който се извършват определени химични реакции, а те могат да се използват за производство на електричество, поясняват гимназистите.
Ученици от четири държави показаха как се прави бизнес, по време на 26-ото издание на Фестивала на тренировъчните фирми, който се проведе в Международния панаир – Пловдив. Участие в него взеха 97 учебни компании от България, Румъния, Сърбия и Испания. Предприятията са в сферата на недвижимите имоти, банковата дейност, застраховането, търговията на едро и дребно, туристическите услуги.Те предлагаха разработени в тях продукти, обработваха поръчки, осчетоводяваха ги и осъществяваха вирутални продажби.
Оригинална торта бе изложена на щанда на ПГ „Велизар Пеев“ – Своге. В сладкото изкушение и престилката, и пафтите, и ризата са измайсторени така, че да се получи автентична народна носия. Нестандартната идея е на учениците от специалност „Кетъринг“. А връстниците им, които изучават икономика, се заели с мениджмънта. Няма нищо особено в рецептата – блатове и крем на няколко етажа, обясняват младите предприемачи и добавят, че останалото е фондан и въображение. Другото им предложение е торта от разноцветни бонбони, бял и фин млечен шоколад.
„Подари звезда“ за дипломиране, сватба, рожден ден, за Коледа или 8 март, призовават младите предприемачи от Националната търговска гимназия – Пловдив. Клиентите, които изберат стандартен пакет, срещу 40 лв. получават персонален сертификат и звездна карта с координати на звездата. Предпочелите екстра оферта имат в добавка картичка с послание, а луксозният, чиято цена е 65 лева, включва и рамка.
Проект, насочен към рециклирането на пластмаса и намаляването на отпадъци, обединява участниците от „Къщата на сръчковците“ от Варненската търговска гимназия. Предлаганата от тях ръчна преса е предназначена за обработване на празни PVC бутилки и кенчета. Паралелно с това в тренировъчната фирма майсторят сувенири, сапуни, картички, тефтери и календари от рециклирани материали. Младите предприемачи провеждат и благотворителни кампании в подкрепа на децата от центровете за настаняване от семеен тип.
Пловдивската МГ „Акад. Кирил Попов“ пък предлага рекламно време в шест електронни игри, разработени от учениците от учебната компания Crazy game lights. Идеята е те да стигнат до геймъри от всички възрасти.
Да съживят Северното Черноморие, са превърнали в своя кауза учениците от СУ „Асен Златаров“ в Шабла. Те са създали манифест за устойчив туризъм – при всяка поръчка даряват част от приходите за екоинициатива. „Рекламираме курортите от Кранево до Дуранкулак – невероятни плажове, няма бетон, цени за всеки джоб, тихо и спокойно е“, уверяват младите туристически агенти.
На изложението се предлага и хранителни добавки, занаятчийски сладолед с шафран, хляб с квас, кошница с маркови вина на цени от 2000 лв. нагоре и банкови услуги.
Отличените
С връчването на наградите от 15 конкурса завърши първият хибриден панаир на учебно-тренировъчните фирми, а през каналите на платформата „Дискорд“ участниците успяха да проведат делови преговори и да сключат успешни сделки.
Титлите „Мис“ и „Мистър ТФ ФЕСТ“ до следващия панаир ще носят Лиляна Канева и Александър Лефтеров от Професионалната търговско-банкова гимназия – София. Директорът на Центъра за учебно-тренировъчни фирми и главен организатор Дария Маврудиева награди кавалера, а наградата на дамата връчи главният директор на „Международен панаир Пловдив“ АД доц. д-р Иван Соколов.
От името на изложбената институция, която е съорганизатор на младежкия форум, той отличи най-силните учебно-тренировъчни компании със специалните награди. Сръбските гимназисти от Mlekarska Skola – Пирот, грабнаха приза в категорията „Чуждестранно участие“ с концепцията си за търговия с мляко и млечни продукти. УТФ „Хайдрейдет Евридей“ от ФСПГ „Васил Левски“ – Монтана, печели отличието за най-атрактивен щанд. Екипът на „Абракадабра“ от Националната търговска гимназия в Пловдив спечели в категорията за най-забавно представяне на услугите.
В комплексното представяне първото място е за „ИнноКард“ (ПГИ „Елиас Канети“ – Русе) пред „Мебели Дизайн“ (НБУ – София) и „НЕД-ТМ Комюникейшънс“ (СУ „Св.св Кирил и Методий“ – Неделино). За най-добър екип и професионално обслужване е отличена „Той Джой“ (ВТГ „Г. С. Раковски“ – Варна), а за най-добър щанд – „Пегас“ (ЗПГ „Климент Тимирязев“ – Сандански). Приз за най-добър каталог печели „Къщата на сръчковците“ (ВТГ „Г.С. Раковски“ – Варна), за най-добри рекламни материали – „Сий Уърълд“ (СУ „Асен Златаров“ – Шабла), за най-добър уебсайт – „Пластик Фри Уърълд“ (101. СУ „Бачо Киро“ – София), за най-добра презентация – „Интерактив Стъдинг“ (НТБГ – София), за защита на интелектуална собственост – „Индиго“ (ВТГ „Г.С. Раковски“ – Варна), за най-добро сътрудничество с фирма ментор – „Пластик Фри Уърълд“ (101. СУ – София), за най-добро промовидео и за най-активна чуждестранна фирма – Castle Transylvania – Reghin (Румъния). Академия „Корпоративна социална отговорност“ отличава „Къщата на сръчковците“ (ВТГ „Г.С. Раковски“ – Варна). Първа в конкурса за социална иновация е „АМ Гифтс“ (ПГСС „Хан Аспарух“ – Исперих). Призът за най-добър дигитален маркетинг – конкурс на SiteMedia, отива при „Интерактив Стъдинг“ (НТБГ – София). В Instagrammy – конкурс на Unify, печели „АМ Гифтс“ (ПГСС – Исперих). Награда за най-добро представяне на услуги, свързани с дигиталните технологии, на ВСУ – филиал Смолян, е присъдена на „НЕД-ТМ Комюникейшънс“ (СУ „Св.св. Кирил и Методий – Неделино).
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg