Четирима училищни директори са отличени с традиционната награда на Министерството на образованието и науката „Св. Иван Рилски“. Отличието им се дава за това, че стимулират развитието на педагозите и ги мотивират да търсят и прилагат нови и модерни методи на образование. Днес ви срещаме с един от наградените – Светлaн Илиев, директор на Средно училище с езиково обучение „Ал. С. Пушкин“ във Варна. Той акцентира върху вътрешноучилищната квалификация и създаването на интердисциплинарни уроци и методи в STE(A)M обучението. Като дългогодишен директор, има много постижения в управлението на образованието. Два пъти е отличаван с награда „Неофит Рилски“. От Съюза на българските учители печели приз „Директор на годината“ за 2022 г., има „Награда Варна“ и златен почетен знак с лента на кмета на Варна за особени заслуги към образователната система.
Всичко започва преди две години. „Разбрах, че това, което се прави като вътрешна училищна квалификация, не е качествено. Затова взехме решение да променим модела“, обяснява пред „Аз-буки“ директорът на Средното училище с езиково обучение „Ал. С. Пушкин“ във Варна Светлан Илиев. За да определят темата, по която да работят, той прави проучване сред учителите, SWOT анализ за моментното състояние и какво предстои в бъдеще. На тази база предлага на учителите да разработят и изнесат интердисциплинарните и STEM уроците.
Първата година наблягат на проблема от теоретична гледна точка. Правят проучване на методите и подходите. Това ги отвежда до проф. д-р Румяна Неминска от катедра „Педагогика“ към Тракийския университет – Стара Загора, която работи по тези проблеми. Тя представя свой план и модел за разработване на интердисциплинарен урок. Те служат за основа на двата майсторски класа, които директорът провежда в V и в XII клас в присъствието на целия педагогически колектив, а при по-малките – и на родителите.
„Исках да покажа по какъв начин можем да сменим маркера и черната дъска с нещо по-интересно за децата. Получи се добре. Радвам се, че колегите ми повярваха. Разбраха, че интердисциплинарните уроци могат да се провеждат в нашето училище и че са интересен метод на работа, който мотивира учениците. За децата е интересно в час да влязат двама-трима учители и всеки да интерпретира даден проблем спрямо своята научна област. Така часовете по математика, история, литература стават интересни“, казва Илиев.
През първия срок учителите разработват и изнасят интердисциплинарни уроци, които след това публикуват в сборника „Споделено: Добри педагогически практики – STE(A)M уроци“. Той е финансиран със средства от Община Варна и училищното настоятелство.
В Средното училище с езиково обучение „Ал. С. Пушкин“ се обучават близо 1400 ученици, а учителският колектив е от над 100 преподаватели. То е не само най-голямото в областта, а и едно от водещите. На матурите винаги заемат челните места. Четвъртокласниците също постигат отлични резултати, а седмокласниците са в първата петица. „Всяка година влизаме в класацията на 100-те елитни училища в България“, заявява с гордост директорът. Той допълва, че 100% от зрелостниците завършват средно образование още на майската сесия, а след това продължават обучението си и в университет.
В училището се работи главно по ранното чуждоезиково обучение. Още в първи клас започва изучаването на руски език, а във втори – и на английски език. „Целта ни е, когато завършат седми клас, да са усвоили поне ниво В1. Много от тях вземат сертификати по Европейската езикова рамка. Единственото училище в областта сме, в което децата завършват основното си образование, говорейки свободно два чужди езика. Може би затова сме толкова търсени“, казва Илиев.
В осми клас приемат три паралелки с профил „Чужди езици“.
В едната е засилено изучаването на английски език, във втората – на руски, а в третата – на италиански език. Това е единственото училище във Варна, в което се осъществява такъв прием. Имат и професионална паралелка със специалност „Електронна търговия“ с интензивно изучаване на немски език.
„Преди две години реших да направя експеримент как ще се впише една професионална паралелка в профилирана гимназия. Дали учениците ще намерят мястото си сред връстниците си от профилите, където се влиза с по-висок бал. Мисля, че нещата вървят много добре“, казва директорът.
По време на традиционния концерт на училището, който се провежда на 15 май, учениците отправят поздрав на традиционния език, който изучават. Илиев споделя, че му прави впечатление, че деветокласници от професионалната паралелка се представят с блестящо приветствие на немски. На концерта таланта си показват част от гимназистите, които участват в клубове по интереси.
В училището има 8 групи по Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“ и над 30 групи за занимания по интереси. В тях се изучават театър, фолклор, хип-хоп, има и допълнителни занимания по всички предмети, които надграждат учебната програма.
Друга традиция, която съществува от 14 години, е издаването преди 24 май на алманах с творчество
на учениците.
„Той представлява книжка в рамките на около 200 страници, в която публикуваме разкази, стихотворения, интерпретативни съчинения, преводи на български език от и на английски, немски, френски и руски. Има и рисунки на наши деца. Всяка година алманахът е подчинен на определена тема. Тази година темата е „Бъдещето“, обяснява Илиев. Материалите са подбрани от учителите по български език и изобразително изкуство, а коректор е учител по български език и литература. През 2024 г. средното училище ще честват 50-годишен юбилей и отново ще издадат алманах. За педагогическия състав е предвиден сборник с техни научни разработки по предмета, по който преподават, за да бъде популяризирана работата им.
За да отговори на интереса към училището, Община Варна преди 10 години предоставя още три сгради, две от които са изцяло в школския двор. Обучението в средното училище протича на две смени. Надяват се следващите години да успеят да преминат към едносменен режим. Директорът обяснява, че всяка година намаляват броя на новоприетите паралелки с една – от пет на четири. Вече имат и изготвен проект по програмата „Развитие на регионите“ за започване на строеж на пристройка към един от филиалите на училището. Така там ще може да бъде изнесено изцяло обучението на начален етап и целодневното обучение. В момента занималнята се води в един от филиалите, където децата се преместват след приключване на занятията в основната сграда. Там разполагат със стаи за занимания по интереси, стая за отдих, физкултурен салон, компютърен кабинет, в който компютрите ще бъдат подновени с нови. „Изцяло сме разположили целодневната организация във филиала. Когато някое дете се умори и иска да си почине, учителят ще го заведе в стаята за занимания по интереси и започва да работи с него там“, обяснява Илиев.
Директорът е изградил добър колектив, сред който има и млади педагози. Той споделя, че когато се освободи място, предпочита да наема млад учител. Миналата година се налага да търси нов преподавател по физическо възпитание и спорт. Явява се учителка, която викат за заместване, и младеж, който току-що е завършил Националната спортна академия. „Поговорихме си с момчето и видях, че е интелигентно и има желание да работи. Баща му също е учител по физическо. Момчето сподели, че е разработило всичките си уроци, обясни за дипломната си работа. Реших да го назнача. Наистина съм много доволен. Води часовете си методично, както са го учили в Академията. Перфектен е! Дори на колегите с по 15 – 20 години стаж казвам да се учат от него“, разказва Илиев. В педагогическия колектив има и бивша негова ученичка, която преподава български език и литература. С младата учителка той дори прави майсторския клас в пети клас.
„Трябва младите учители да влязат в система. И децата ги харесват. За съжаление, има и такива, които идват и след 2 – 3 месеца си заминават. Този който иска да работи, работи. Дори да срещне в началото трудност, ще се обърне към мен или към колега, който е по-опитен, да му помогне да реши казуса. Когато човек не иска да се предава, нещата вървят“, категоричен е директорът.
Илиев разказва още, че като един от директорите с най-голям опит в област Варна, изнася презентация пред колегите си по време на обучение, организирано от Регионалния образователен инспекторат. В залата вижда много млади хора, към които се обръща с думите: „Послушайте ме. Лидерът трябва да даде пример. Когато лидерът даде пример и учителите повярват, нещата тръгват напред. Всеки ще си научи мястото в каручката, а вие спокойно ще вървите след нея, уверени, че всичко ще бъде наред. Това е моята максима“ .
Родителите са важна част от училищния живот. Чрез училищното настоятелство те подкрепят различни инициативи и подпомагат облагородяването на средата, в която се обучават децата. Например със средства от настоятелството и от училищния бюджет правят STEM лаборатория по природни науки. Там се провеждат лабораторните упражнения по биология, химия, физика, методическото обединение по природни науки – своите интердисциплинарните уроци.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg