За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Вестник „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за Александър Митев – преподавател по музика от 32. СУ с изучаване на чужди езици „Св. Климент Охридски“ в София. Иновативната практика, която предлага, се казва „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“. С нея младият учител спечели наградата на публиката.
В конкурса „Добрите практики на фокус“ реших да участвам, защото много се интересувам от иновации в образованието“, разказва учителят по музика в столичното 32. СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“ Александър Митев. На мнение е, че образователната система се нуждае от нова и по-модерна визия. Нововъведения в училищата се случват, но нещата стават по-бавно, отколкото му се иска. За него значението на Конкурса се корени в това, че със своята иновация ще успее да подпомогне и разнообрази не само собствената си работа, но и тази на своите колеги по музика от цялата страна. „Добрите идеи трябва да се споделят“, казва той.
В часовете си Митев постоянно използва иновации. Кабинетът по музика в училището е оборудван според изискванията на новото време. Освен това интерактивните игри и уроци са верен спътник на обучението по музика в 32. СУИЧЕ. „Много държа урокът ми да бъде интерактивен, защото по този начин е много по-интересен за децата.
А когато нещо е интересно, се учи по-задълбочено“, споделя той.
Иновативната му педагогическа практика „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“ е подходяща за прилагане в прогимназиален етап на обучение – V и VI клас. С разработката си печели не само наградата на публиката в конкурса „Добрите практики на фокус“, но и любовта на своите ученици и уважението на родителите им. Идеята се заражда спонтанно в час по музика, а причината – любопитството на децата и многобройните им въпроси: от какво е направена цигулката, какъв звук издава гъдулката, колко е голям роялът и как изглежда контрафаготът.
В часовете си Митев се стреми да съчетава теорията с практиката.
Категоричен е, че и двете са еднакво важни и са неразривно свързани. Точно заради това решава да възложи на децата сами да изработят музикален инструмент от подръчни материали. Така те ще могат както да се запознаят подробно с устройството му, така и да разберат какъв звук издава той. „Всеки ученик има възможността да проучи даден музикален инструмент и след това със собствените си ръце да го изработи. Тогава сам ще разбере лесна или сложна е тази задача“, обяснява младият учител. По време на работата няма как да не се запознае с размера, вида и функциите на избрания инструмент. А запознае ли се той, после ще разкаже и представи готовия си продукт пред своите съученици. Хубавото е, че децата имат пълна свобода при използването на материали за изработката на инструментите. Могат да приложат всичко, с което разполагат у дома, като хартия, картон, лепило или естествени материали – листа, камъни, пръчки, дори миди. За направата има само един задължителен елемент – въображение.
На въпроса защо колегите му по музика да опитат тази практика в час, Митев изброява аргументирано многобройните ѝ предимства. Изграждане на умения за самостоятелна работа и търсене на информация от различни източници. Запознаване с устройството и тембъра на музикалните инструменти. Придобиване на увереност при представяне на готовия продукт пред публика. Основните стъпки при реализирането на иновативната педагогическа практика на Александър Митев са пет – въвеждане, консултиране, изработване, представяне и обсъждане. Първо, децата трябва да се запознаят какво им предстои да направят. След това да бъдат консултирани при избора на инструмент и от какви материали се нуждаят за изработката му. Идва ред и на същинската част – изработката. Следва най-приятното – представянето на готовия продукт пред класа. И накрая – обсъждането. Тогава въпроси могат да задават всички ученици.
„Изработвайки собственоръчно макет на музикален инструмент, учениците се запознават детайлно
с историята и еволюцията му.
Освен това тази практика предоставя възможност на децата за свободно себеизразяване и проява на въображение. Тя събужда интереса към различните групи музикални инструменти и използването им в практиката. И най-важното, дава им възможност да се докоснат до дял в музикознанието, който не е включен в програмата по музика – инструментостроенето“, отговаря събеседникът ми на въп-
рос защо колегите му трябва да опитат тази идея в своята работа.
Споделя още, че на церемонията по връчването на наградите се е запознал с учители по преподаване на чужд език. „Попитаха ме дали могат да приспособят моята педагогическа практика за разнообразяването на часовете по английски език“, отбелязва с гордост той.
Александър Митев е на 30 години и е бивш възпитаник на 32. СУИЧЕ. Той има три образования и респективно три професии: оперен певец, хоров диригент и музикален педагог. Всички те са насочени изцяло към музиката и преподаването. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Нов български университет със специалност „Музикално-сценични изкуства“. След това е приет в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ със специалностите „Хорово дирижиране“ и „Музикална педагогика“. Носител е на престижната награда „Кристална лира“ на Съюза на българските музикалните и танцови дейци. Отличен и с наградата на Българската национална телевизия – „Достоен българин“ в категория „Култура“.
„Много съм горд от наградата, която получих от конкурса „Добрите практики на фокус“.
Това е първото ми отличие като учител, иначе имам много други международни и национални призове“, разказва моят събеседник. Работи в 32. СУИЧЕ от 2018 г. като диригент на хора и заместващ учител. От 2020 г. е редови учител там, като преподава музика на учениците от V до X клас. Разказва, че работата в прогимназиален и гимназиален курс е доста различна. Теоретичният материал, включващ история на музиката в гимназиален етап на обучение, е много голям и един час седмично е прекалено малко време, за да бъде преподаден в своята всеобхватност.
„Стремя се в този един час седмично да развия въображението на учениците си и да ги науча как да разбират музиката през различните епохи. Използвам музиката като машина на времето, с която да ги ориентирам за събитията през годините. Това се случва в VIII и IX клас. След това в X клас учебният материал е насочен към историята на радиото, телевизията, медиите“, разказва моят събеседник.
В педагогическата си практика досега Александър Митев има и интердисциплинарен урок по музика и човек и природа. Темата е „Човешкият глас“. Урокът е безкрайно интересен за децата и ги запознава с различните видове човешки гласове и някои малки хитринки как да поддържаме гласа си.
„Стремя се постоянно да се развивам в сферата на учителската професия. Непрекъснато ходя на семинари и обучения. Гледам да не изоставам“, разказва моят събеседник. Александър много обича работата си. Често прекарва цял ден в училището.
Признава, че правейки нещо, което обичаш, времето неусетно лети.
„Обичам работата си, обичам и децата“, споделя той. През 2018 г. младият учител създава с ръководството на училището ученически хор, в който пеят над 100 деца. Той е един от най-големите училищни хорове в страната.
В него се обучават деца и юноши от различни възрасти, обединени от любовта към музиката и пеенето в екип. През годините са печелили много отличия. Съвсем наскоро печелят първа награда в XI национален конкурс „Път към славата“. Хорът открива и Деня на европейските автори в училището тази година пред писателя Георги Бърдаров и еврокомисаря Мария Габриел и други официални гости.
Хорът издава самостоятелен албум Our Songs през 2022 г. 13 от възпитаниците на младия педагог са носители на награди от международния конкурс Dessine-moi un orgue – Exposition-concours в Монреал, Канада, за макети на орган, рисунки и картини на музикална тематика.
Александър Митев е член на Международната организация за музикално образование I.S.M.E. от 2020, а от 2019 г. – на Българския хоров съюз. Журира в Международния конкурс Christmas Confession и международния конкурс Sofia Grand Prix.
И още нещо отбелязва младият учител – изключително благодарен е за позитивната среда, в която работи. Споделя, че още от първия си ден в училището е получил подкрепа от страна на колегите си и директора д-р Нели Костова. Около половината от колегите му са под 35-годишна възраст, което безспорно е предпоставка за въвеждането на много иновативни практики в учебния процес. „Имам щастието да работя това, което обичам. Училището е място, където, ако човек желае, може да постигне много неща. Учителят трябва да бъде преди всичко възпитател. Мен професията ме научи на самоконтрол и организация“, завършва Александър.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg